Swing that song

Swing that song

Speluitleg

Klaarzetten en voorbereiden

Het lokaal wordt klaargezet voor de quiz: Tafels en stoelen klaarzetten per groepjes. De laptop aansluiten aan de muziekinstallatie en de beamer.

Onthaal van de leden

De leden komen toe in het lokaal en krijgen allemaal een kaart uit een kaartspel. De leden kunnen intussen iets consumeren.

Speluitleg

Deze avond zullen we een muziekquiz doen genaamd is 'swing that song'. Zo kunnen we eens jullie muziekkennis testen. Er zijn 7 ronden. Bij elke ronde krijgen jullie een blad papier om de antwoorden te noteren. Achter elke ronde worden de antwoordbladen ingediend. Er word geregeld een tussenstand doorgegeven.

Groepsindeling

Iedereen kreeg bij het binnen komen van het lokaal een kaart uit een kaartspel. De klaveren zijn een groep, de harten zijn een groep, de koekens zijn en groep en de piekens ook.

Verloop van het spel

Eerst mag elke groep apart een deel van een liedje zingen om op te warmen.

Ronde 1: stop de band ronde

Er wordt een liedje afgespeeld en je zingt mee. Zodra het liedje stopt moet je verder kunnen zingen. De muziek gaat terug aan en als de groep nog mee is met het liedje verdienen ze een punt. Elke groep speelt apart en krijgt een ander liedje.

Ronde 2: vertaalde liedjes raden

Nu spelen de groepen tegen elkaar. Er wordt een niet Nederlandstalig liedje vertaald naar het Nederlands. De groepen moeten om ter rapst kunnen raden wie de uitvoerder is en wat de titel is van het liedje. De eerste die het antwoord juist heeft krijgt een punt. Als de eerste groep verkeerd is mogen ze niet meer raden en is de beurt aan de tweede groep.

Het is de bedoeling dat de artiest en titel juist is.

Ronde 3: film en serie muziek raden.

Bij deze ronde worden de antwoorden op een blad genoteerd.
Er worden 10 fragmenten uit films gespeeld en de groepen noteren de naam van de film.
Er worden ook 10 begingenerieken gespeeld van series.
De groepen noteren de naam van de serie.
Alles wordt maar 1keer afgespeeld.

Ronde 4: het intro spel.

Ook bij deze ronde worden de antwoorden op een blad genoteerd. Er worden 10 intro’s gespeeld van liedjes. Het is de bedoeling dat de groepen de artiest en de titel van de song kunnen geven. Bij deze ronden krijg je punten per artiest en per titel.
Dus als je 1 van de twee juist hebt krijg je de helft van de punten.

Ronde 5: fluit het lied - ronde

Bij deze ronde spelen de groepen terug apart.
Elke groep kiest iemand die goed kan fluiten. Deze persoon komt naar voren. Deze persoon krijgt een titel en uitvoerder van een liedje en moet dit liedje fluiten. De andere groepsleden moeten raden welk liedje het is.
Elke groep krijgt 4 liedjes om te fluiten.

Ronde 6: raad het liedje

Bij deze ronde spelen de groepen terug tegen elkaar. Er wordt een bekende zin uit een liedje gehaald. Deze zin projecteer je op het scherm. Het is de bedoeling dat de groepen zo rap mogelijk kunnen raden uit welk liedje het komt. Ook hier hebben we de uitvoerder en de titel van het liedje nodig.

Er worden 5 zinnen geprojecteerd. Als de eerst groep fout antwoord mogen ze niet meer proberen en mogen de andere groepen nog eens proberen.

Ronde 7: het verhaal.

Bij deze ronde worden de antwoorden op een blad genoteerd. Er wordt een tekst voorgelezen waarin er 20 titels van Nederlandstalige liedjes verstopt zitten.

Het is aan de groepen om alle titels eruit te halen en de uitvoerder te weten.
Je krijgt een punt voor de titel en een punt voor de uitvoerder. 

extra info: Na elke ronde worden er 2 liedjes afgespeeld om de sfeer erin te houden. Iedereen mag meezingen uit volle borst

Activiteit door KLJ Merkem

Materiaal
stoelen, tafels, stylo’s, papier, muziekfragmenten, laptop, muziekinstallatie, kaartspel, (beamer al je met een begeleidende presentatie werkt), antwoordbladen, 14 feestplaatjes om tussen de rondes te draaien
BijlageGrootte
Bestand swing_that_song.docx21.09 KB
Organisatie
KLJ

Leeftijd

16
tot
35 jaar

Aantal spelers

8
tot
40 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
4 groepen
Terrein
Intensiteit
matig