Het vervloekte bos

Het vervloekte bos

Speluitleg

Verhaal

Jullie zijn avonturiers in een magisch bos dat wordt bedreigd door een vloek. De enige manier om de vloek te verbreken, is door de juiste code te vinden. We moeten ons haasten, want het bos begint stilaan overgenomen te worden door vervloekte wezens!

Het probleem is dat we moeilijk kunnen samenwerken als 1 team, want er beviden zich vervloekte wezens tussen jullie!

Groepsindeling

De groep wordt onderverdeeld in 2 groepen. Het is echter niet zo dat de groepjes tegen elkaar strijden. Ze willen elkaar helpen, want als 1 groepje de juiste code weet door te geven, dan is de weg naar de vrijheid open en kan iedereen ontsnappen.

Rolverdeling binnen een groepje

In elk groepje zit:

- Minstens 1 vervloekt wezen, dat hoopt dat de groep niet uit het bos kan ontsnappen.

- Avonturiers, die hopen zo snel mogelijk van de vloek te kunnen ontsnappen.

We delen niet hoeveel vervloekte wezens er zijn. Om beurten komt iedereen een kaartje trekken waar zijn rol op staat (Vervloekt wezen of Avonturier).

Concept

De groepjes proberen de juiste kleurencode te achterhalen door die op een strookje te zetten (met kurk en verf). Aan het einde van het spel mag elke groep met de vode tot de spelleiders komen, die weten te vertellen of de code juist is. De vervloekte wezens hopen uiteraard van niet.

De groepen doen elk apart verschillende opdrachten. Slaagt een groepje ergens in? Dan krijgt die een tip over de kleurencode. Na elk spel mogen de 2 groepen iemand afvaardigen om te gaan praten met de afgevaardigde van het andere team (max 15 sec). Logischerwijs delen de avonturiers de waarheid met elkaar, de vervloekte wezens zullen iets verzinnen.

Extra: Elke groep mag op 1 moment in het spel een tip laten factchecken!

Nadat de opdrachten gespeeld zijn, komen we samen bij 'het kampvuur'. Daar vertellen de spelleiders dat niet iedereen mee zal kunnen als de code geraden wordt, daarvoor hebben we te veel tijd verloren. We zullen minstens 1persoon van elk team moeten achterlaten. Elke groep mag om de beurt 1 minuut babbelen om te bepalen wie ze achterlaten (stemming). De groep wilt natuurlijk dat het vervloekte wezen achterblijft. De andere groep zwijgt op die moment. Als we (indien de code juist is) door de deur gewandeld zijn, mogen de vervloekte wezens zich kenbaar maken. Zijn het degenen die zijn achtergebleven?

De code

Bijvoorbeeld: Blauw - Groen - Rood - Rood - Geel

De tips na elk spel

  • De code bestaat uit 5 kleuren.
  • De derde en vierde kleur zijn dezelfde.
  • Blauw komt maar 1 keer voor in de code.
  • Rood komt 2 keer voor in de code.
  • Er is maar 1 kleur die meerdere keren voorkomt.
  • De code heeft minder dan 6 kleuren.
  • De code begint met de kleur blauw.
  • De tweede kleur is groen.
  • De laatste kleur is geel.
  • Er is geen gele kleur voor een (eventuele) groene kleur.
  • Er is geen rode kleur voor een (eventuele) blauwe kleur.
  • Er komt een g in de laatste kleur.
  • De eerste 2 kleuren bevatten evenveel letters.

Om het moeilijker te maken, kan je elk team andere tips geven (zo moeten ze echt berusten op elkaars informatie).

De opdrachten

  • Bouw een stoel waar de spelleiders comfortabel in kunnen zitten. (15 min)
  • Maak een groepsfoto waarop het lijkt alsof we in de zomer met de leden in de Ardennen zijn. (10 min)
  • Verzamel 3 levende diertjes en geef ze de naam van een lid. Zorg ervoor dat  je kan omschrijven waarom deze leden vergeleken worden met hier dier. (15 min)
  • We maken een korte wandeling. Wanneer je denkt dat er exact 1 minuut voorbij is, roep je 'KLJ'. Zit er niemand meer dan 2 sec naast? Dan is de opdracht geslaagd! Anders opnieuw! (5 min)
  • Vorm een orkest met behulp van materialen die jullie in het bos vinden (bv. takken, bladeren, stenen, lichaamsgeluiden...). Zorg ervoor dat jullie de spelleiders gedurende 30 sec aangenaam kunnen verrassen. (10 min)
  • Iedereen van het team, op 1 iemand na, wordt geblinddoekt. De spelleider gaat ergens staan. De niet-geblinddoekte persoon moet alle geblinddoekte groepsleden tot bij de spelleider krijgen zonder hen aan te raken. Er mogen alleen woorden gebruikt worden. (10 min)
  • Zoek iets dat met de K, de L en de J te maken heeft in het bos. (10 min)
Materiaal
Bovenstaande speluitleg 2x afgedrukt, 3x een strook wit papier, 4 kleuren verf, 3 kurkendoppen, kaartjes met rol op afdrukken (avonturier/vervloekt wezen).
Organisatie
KLJ

Leeftijd

16
tot
25 jaar

Aantal spelers

10
tot
20 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Terrein
Intensiteit
matig