Bij de rakwi's is er altijd plaats voor een maatje meer. Omdat het altijd dolle pret is bij de rakwi’s komen er een heleboel vriendjes op bezoek. Maar die vriendjes hebben nog geen gezicht, geen Chirokleren en zelfs geen schoenen of haar. Hoe zullen de rakwi’s dat oplossen?
Doel van het spel
Het is de bedoeling dat de rakwi’s per twee zoveel mogelijk geld verdienen om kleren te kunnen kopen voor hun vriendje.
Materiaal
Grote stukken karton
Stiften
Papier
Plakband of papiertape
Munten/kroonkurken/Monopolygeld
Ballen
Verkleedkleren/zelfgemaakte kartonnen kleren
Ballonnen
Rol wc-papier met genummerde velletjes
Stoelen
Muziek
Spelverloop
Verdeel de rakwi’s in ploegjes van twee (zie hieronder: verdelen in ploegjes). Geef hen elk een stift en een stuk karton. Laat één rakwi neerliggen op het karton terwijl de andere rakwi zijn of haar contouren tekent.
BELANGRIJK: Zorg ervoor dat de benen van de rakwi op het karton open zijn.
Een voorbeeld: rakwi Sam en rakwi Febe vormen een duo. Sam gaat op het karton liggen en Febe tekent met een stift rond hem. Daarna knippen ze de kartonnen figuur uit. Plak de linkerhand van het karton aan de rechterhand van Sam en de kartonnen rechterhand aan de linkerhand van Febe. Nu kan het spel beginnen.
Het spel bestaat uit twee delen.
1. Elk duo krijgt een startkapitaal van 20 munten of 200 euro monopolygeld. Ze moeten meer geld verdienen om kleren te kunnen kopen in de superexclusieve rakwishop. Dat doen ze door in te schatten of ze de opdracht – die de leiding beschrijft met een kernwoord – zullen winnen of niet. Gokken ze juist, dan verdubbelen ze hun inzet. Schatten ze het fout in, dan krijgen ze niets maar verliezen ze ook niets.
2. Nadat de ploegen geld verdiend hebben, willen de rakwi's natuurlijk zo snel mogelijk coole kleren kopen voor hun nieuw maatje. Maar in de superexclusieve winkel is het aanschuiven geblazen. De rakwi's moeten daarom zorgen dat ze zo snel mogelijk een nummertje mogen trekken (genummerde rol wc-papier). Dat doen ze door zo snel mogelijk bij de rol met nummertjes te geraken. Alle ploegjes starten op dezelfde lijn. Ieder ploegje mag om de beurt beginnen met 'A' roepen en ondertussen zo snel mogelijk richting rol te lopen. Het ploegje dat er als eerste geraakt, mag het eerste briefje nemen, het tweede ploegje het tweede briefje, enzovoort. Nadien mogen de ploegjes in de volgorde van hun briefjes gaan shoppen.
Tip: Heb je een grote groep? Dan kan je een veiling organiseren en de stukken uit de shop veilen.
Inkleding
Laat je met de leiding nog eens helemaal gaan en maak voor jullie ook een kartonnen vriendje. Sta je met meer dan twee in leiding? Doe eens zot en maak een vriendje voor tussen elk van jullie. Zo vorm je een grote vriendjesketting!
Zorg bij de invulling van de rakwishop voor coole accessoires die passen bij je leden. De prijzen bepalen jullie zelf.
Verdelen in ploegen
Blinddoek alle rakwi's en verspreid hen over het terrein. Fluister in het oor van elke rakwi een dier. Geef telkens twee rakwi's hetzelfde dier, bijvoorbeeld twee koeien, twee schapen, twee apen, enz. De rakwi's moeten nu hun vriendje vinden door hun dierengeluid te maken.
Spelletjes en opdrachten
Knallen: De rakwi's gaan met de drie buiken (twee rakwi's + kartonnen vriendje) tegen elkaar staan met een ballon ertussen. Wie het eerst hun ballon doet knallen, wint.
Raak: Er liggen een aantal ballen op het terrein. De rakwi's moeten hun eigen kartonnen vriendje beschermen terwijl ze met de ballen de kartonnen vriendjes van de andere duo's proberen te raken. Het ploegje van wie het vriendje het minst is geraakt op het moment dat de leiding affluit, wint.
3 gaten, 4 handen: Speel Chinees voetbal. Iedereen staat in de kring met de benen open. De rakwi's moeten de bal door de benen van de andere spelers mikken. Ze doen dat door met hun vuist tegen de bal te slaan. Omdat ze met één hand vastgeplakt zijn met hun vriendje kunnen ze maar één vuist gebruiken. De rakwi's moeten het gat tussen de benen van het kartonnen vriendje ook beschermen.
Vang je hem of vang je hem niet: De rakwi's staan in een cirkel. Ieder duo gaat met hun vrije handen tegen elkaar staan. Daarin zitten zogezegd drie vliegen. Ga in het midden van de kring staan met een bal. Gooi de bal naar een team of doe alsof. Enkel als je echt gooit, mag het duo de bal proberen te vangen en dus de handen van elkaar doen. Doe je alsof en het duo haalt toch de handen van elkaar, dan is er een vlieg ontsnapt. Het team dat het eerst zonder vliegen zit, verliest. De teams die op het einde nog drie vliegen hebben, winnen.
Rond en rond en rond: Zet stoelen in een cirkel. Zorg dat er telkens voor de kartonnen vriendjes een stoel staat. De duo's dansen met hun kartonnen vriendje rond de stoelen. Wanneer de muziek stopt, gaan ze op drie aan elkaar grenzende stoelen zitten. Telkens valt het trio af dat als laatste zit.