Iedereen die wil meespelen moet zich “aanmelden” door te reageren op een Facebookpost. Vervolgens worden de deelnemers in onderzoeksgroepen verdeeld van ongeveer 10 personen en 1 hoofdviroloog (=begeleider). Elke onderzoeksgroep heeft zijn eigen groeps-chat. Vanaf daar neemt de begeleider het over en kunnen deelnemers eigenlijk zelf aan de slag.
Het doel van het spel is om je hoofdviroloog in zoveel mogelijk Vlaamse gemeenten ereburger te maken. Ereburger kan je worden door een gemeente virusvrij te maken.
We geven geleidelijk aan steeds meer gemeenten vrij waar besmettingen zijn. Deze lijst is omschreven in codetaal (nl. emoji’s). Als een onderzoeksgroep de naam van een gemeente kan raden (in hun groepje), krijgen ze van de begeleider de opdracht van die gemeente. De groep die die opdracht als eerste kan oplossen, maakt deze gemeente virusvrij en wordt daar ereburger. Om de 10 minuten geven we op Facebook ook een update van de kaart van Vlaanderen en dan kan je zien welke groep er aan het winnen is.
Groepsverdeling
Iedereen moet zich “aanmelden” door te reageren op de post om mee te doen. Als ze reageren geeft de gamemaster hun een cijfer (“jij zit in groep x”). Elke begeleider krijgt op voorhand een cijfer toegewezen en moet de personen die zijn/haar cijfer hebben gekregen toevoegen in een groepschat op messenger.
Verloop
Bij de start van het spel zullen er al een tiental gemeenten gepubliceerd worden. Daarna komen er gedurende het hele spel gemeenten bij. Het is dus belangrijk dat de deelnemers zelf de pagina in de gaten houden en regelmatig vernieuwen.
Vanaf dat het spel begint, zijn de deelnemers in de groepjes volledig vrij om zichzelf te organiseren. Ze moeten gewoon zorgen dat ze de opdrachten kunnen voltooien.
Gemeenten en bijhorende opdrachten vind je in de bijlages.
Na een voorafgesproken tijd, of als alle gemeenten virusvrij zijn, stopt het spel.
Welke groep heeft de meeste gemeenten als eerste kunnen uitspelen?
Taak spelbegeleiders
Er is 1 messengergroep waarin alle spelbegeleiders zitten
Hierin kunnen spelbegeleiders vragen stellen als er iets niet duidelijk is.
Hierin posten ze de opdrachten die hun onderzoeksteam heeft opgelost.
Om te bepalen welke onderzoeksgroep een gemeente wint, telt de tijd waarin de spelbegeleider van die groep iets post in de gezamenlijke spelbegeleidersgroep.
Per onderzoeksgroep 1 spelbegeleider
Taken:
Messengergroepje aanmaken met juiste deelnemers.
Interactie in het groepje monitoren (kennismaking in begin, motiveren, …)
Vragen beantwoorden over het spel.
Als iemand uit je groepje een gemeente raadt (= juist nummer en gemeente), stuur je de opdracht en eventuele bijlagen die bij deze opdracht horen in het groepje. LET OP: kijk zeker na dat je geen oplossingen mee verstuurt!
Eerlijk controleren of opdrachten juist zijn.
Als opdracht is vervuld, dit asap in de begeleidersgroep zetten. Enkel “Groep x opdracht y gedaan.”
Je groep mag zelf beslissen hoe ze dit aanpakken en hoe ze communiceren. Als ze veel opdrachten tegelijk doen en resultaten los door elkaar posten zal je tijd verliezen met het controleren, als je in begin tijd neemt om afspraken te maken zal dit tijd winnen later. Stimuleer dit als begeleider en deel deze verantwoordelijkheid met je team.
Op het einde van het spel filmpjes/foto’s doorsturen naar de begeleidersgroep.
Taken gamemaster
Bijhouden welke groep welke opdracht als eerste heeft volbracht.
Facebookbericht aanpassen met winnaars/oplossing en nieuwe gemeenten