Ergens heel ver hier vandaan, tussen de wolken, leven de Troetelbeertjes in Troetelland. Maar plots kwam er een enorme storm waardoor alle Troetelbeertjes verdwenen zijn. Helpen jullie hen terug naar Troetelland?
Uit Dubbelpunt maart 2022
In het kort
Om de Troetelbeertjes terug thuis te krijgen, moeten de ribbels spelletjes spelen. Na elk spel mogen ze een Troetelbeer terug in Troetelland hangen.
Voorbereiding
Knip een grote wolk uit (schilder die wit of plak er watjes op) die Troetelland voorstelt. De wolk is aan het begin van het spel leeg.
Hang de hartjes en de stiften van de bingo op op het domein.
Materiaal
Afbeeldingen Troetelbeertjes
Wolk die Troetelland voorstelt
2 hoepels
Ballonnen aan touwtjes
Muziek
Emmer met water
Krachtbal of petanquebal
Bingokaarten met hartjes
Hartjes om op te hangen over het domein
Afbeelding regenboog
Afbeeldingen muziekinstrument
Spelverloop
De ribbels vormen samen één groep. Laat de ribbels de wolk in Troetelland zien en vertel hen dat er normaal gezien Troetelbeertjes op die wolk wonen maar dat ze door de storm weggewaaid zijn.
De eerste Troetelbeer die de ribbels terug willen krijgen, is Feestbeertje. Feestbeertje wil altijd wel feesten en kan niet van snoepjes en pakjes afblijven.
Spel: geen feestje zonder ballonnen ! Voorzie voor elke ribbel een ballon aan een touwtje en bind die aan de voeten van de ribbels. Wanneer de muziek begint, mogen de ribbels de ballonnen van de andere ribbels stukmaken. De ribbel die als langst zijn of haar ballon heel houdt, wint het spel en mag Feestbeertje op de wolk plakken.
De volgende die terug naar Troetelland wil, is Eerlijkheidsbeertje. Eerlijkheidsbeertje is altijd eerlijk en wil alles met iedereen delen.
Spel: verdeel de ribbels in twee ploegen, elke ploeg kiest een speler uit als Eerlijkheidsbeertje. De ploegen staan op ongeveer tien meter van elkaar en bij elke ploeg ligt een hoepel. De groep moet te weten komen wie het eerlijkheidsbeertje van de andere ploeg is. Dat kan door spelers van de andere ploeg te vangen en in de hoepel in jouw ploeg te zetten. Dan mag je vragen of die Eerlijkheidsbeertje is. De ploeg die als eerste het Eerlijkheidsbeertje van de andere ploeg in hun hoepel krijgt, wint. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gewoon meegaat en in de hoepel van het ander team gaat staan, de ribbels mogen zich dus verzetten. Na het spelletje mogen de ribbels Eerlijkheidsbeertje in Troetelland plakken.
Kampioenbeertje wil ook terug naar Troetelland. Hij is de atleet onder de Troetelberen.
Om Kampioenbeertje terug te krijgen, zullen we drie Olympische disciplines uitoefenen, namelijk: verspringen, kogelstoten en gewichtheffen.
Verspringen: Maak met afbakenlint een lijn en laat de leden om beurten zo ver mogelijk springen. De ribbel die het verst raakt, wint de eerste discipline.
Kogelstoten: Neem een krachtbal of een petanquebal en laat de ribbels die zo ver mogelijk gooien. Wie het verst raakt, is de kogelstootkampioen.
Gewichtheffen: Vul een emmertje met water en laat de ribbels dat zo lang mogelijk met gestrekte armen voor zich houden. Wie dat het langst kan, wint de laatste discipline.
Na die spelletjes mag Kampioenbeertje terug in Troetelland.
De kracht van Knuffelbeertje is iedereen verliefd te laten worden op elkaar.
Spel: speel liefdesbingo. Hang hartjes in verschillende kleuren op, verspreid over het domein, en hang daar een pen of stift bij in dezelfde kleur. Geef de ribbels in ploegjes van twee à drie een bingokaart met die hartjes op. De ribbels moeten de hartjes zoeken en ze op hun bingokaart inkleuren met de stift die bij het hartje hangt – zo kan je als leiding nagaan of ze het hartje effectief gevonden hebben. Het ploegje dat als eerst alle hartjes op de bingokaart gevonden heeft, wint het spel en mag knuffelbeertje in troetelland hangen.
Ook lachbeertje wil terug naar Troetelland. Zij is altijd vrolijk en heeft een optimistische kijk op alles. Lachbeertje heeft op haar buikje een regenboog staan.
Spel: de ribbels zitten in een kring. Een speler zit in de kring met een afbeelding van een regenboog en houdt een kleur in gedachten (bv. rood). Dan gaan de andere ribbels om beurten op een kleur op de afbeelding tikken. Als een ribbel op de kleur drukt die de speler in het midden in gedachten heeft (rood in dit geval), moet de ribbel in het midden rechtstaan en de andere ribbels proberen te tikken. Wie getikt wordt, mag als volgende in de kring staan.
Tevredenbeertje swingt altijd en is erg muzikaal. Hopelijk kan hij snel terug naar Troetelland.
Spel: speel de muziekinstrumentenquiz. Er hangen afbeeldingen van muziekinstrumenten op in het lokaal. De leiding zet muziek op. De ribbels moeten raden welk muziekinstrument er bespeeld wordt en bij de juiste afbeelding gaan staan. De ribbel die het meeste muziekinstrumenten juist heeft, wint het spel en mag Tevredenbeertje terugbrengen naar Troetelland.
Einde van het spel
Aan het einde van het spel zijn alle Troetelbeertjes terug in Troetelland.