Doorstaat de Vliegende Hollander de storm?

Doorstaat de Vliegende Hollander de storm?

Speluitleg

Storm op zee, storm op zee, de golven slaan over ons heen… De speelclubbers leven een piratenbestaan en als stoere zeebonken trotseren ze de woeste zeeën. Kunnen ze de storm doorstaan?

Uit Dubbelpunt maart 2022

Doel van het spel

De speelclubbers bouwen hun eigen schip en hun constructie moet de storm doorstaan. Het doel is vooral om de fantasie van de speelclubbers zo te prikkelen dat ze zich echt op de woeste zee wanen.

Voorbereiding

  • Maak met de leiding een kort filmpje van een weerbericht waarin je vertelt over de zware storm die op komst is. Overdrijven mag!
  • Je kan ook met de leiding al een soort fundering maken. Zo krijgen de speelclubbers misschien al een iets beter inzicht om het schip te bouwen.
  • Leg de tuinslang al klaar achter het hoekje.

Materiaal

  • Balken
  • Touw
  • Zeil of zeilen
  • Stoelen, kegels, hoepels, enz.
  • Eventueel zand en dingen om de balken goed vast te maken
  • Materiaal om kloppende geluiden te maken
  • Flitscamera
  • Tuinslang
  • Boxen voor het minifeestje

Spelverloop

Laat de speelclub een korte video zien waarin er een grote storm wordt voorspeld. Dat kan ook een kort toneeltje zijn met de leiding.

Daarna gaan de speelclubbers zelf aan de slag. Maak op het plein of in het bos een eigen schip en zorg ervoor dat het stormbestendig is. Geef de speelclubbers daar anderhalf uur voor. Voorzie voldoende materiaal en geef zelf af en toe impulsen om iets toe te voegen aan het schip. Zorg dat het een gezellig kamp wordt.

Wanneer het schip klaar is, betreedt iemand van de leiding samen met de leden het schip. Laat de fantasie van de speelclubbers werken. Jullie bevinden je op zee, naar waar gaan jullie? Wie bestuurt het schip? Wie moet het dek schoonmaken? En dan ... is het tijd voor de grote storm! De andere leiding zorgt buiten voor het nodige geluid. Er komt wind op het schip af. Schud met de zeilen, stamp op de grond, laat de wind fluiten. Dan begint het te regenen. Gebruik de tuinslang om dat levensecht te doen lijken. Gebruik de flits van je camera om bliksem na te bootsen. Houdt het schip stand? Kunnen de speelclubbers voldoende bijsturen? Kan iedereen zich voldoende vasthouden? Wie wordt er zeeziek?

Bepaal zelf hoe lang je de storm laat duren. Zorg vooral dat al je leden mee zijn in het verhaal. De bedoeling is dat ze zich echt in een storm wanen. Wanneer de storm is gaan liggen, kunnen ze weer aan wal. Iedereen heeft het gehaald! Dat vieren ze met een klein feestje: een minifuif met maxipret op het schip.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw

Leeftijd

8
tot
10 jaar
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
rustig