Vermoord de knuffel Een luguber maar ook wel grappig spel: vermoord de knuffel! Gotcha next level! Vraag je jonggivers, givers of jins om een oude knuffel, pop of barbiepop mee te nemen die ze zeker niet meer nodig hebben. Je geboorteknuffel meenemen voor dit spel is een slecht plan. Geef iedereen aan het begin van het kamp de naam van wie hij of zij de knuffel moet ‘vermoorden’. Je vroegere teddybeer doorboord met een tak, onthoofd of in een plas bloed… Uiteraard gebeurt alles stiekem. Als je knuffel dood is, maakt de moordenaar zich enkel bij jou bekend en geef je hem of haar de naam van jouw slachtoffer. De laatste levende knuffel wint.
Challenge accepted! Kies voor jullie op kamp vertrekken een aantal uitdagingen voor tijdens het kamp. Houd ze realistisch maar wel uitdagend genoeg. Voorzie eventueel een groepsprijs. Zo stimuleer je je groep om samen te werken en zal de voldoening eens zo groot zijn als het lukt. Je kan er ook jaaropdrachten van maken.
Heilig, zo heilig Een andere rodedraadopdracht, ideaal voor oudere takken: geef je groep een heilig voorwerp. Dat voorwerp naar keuze (tip: ga voor een paspop) moeten ze altijd meenemen tijdens activiteiten, op kamp of op weekend. Bepaal elke dag wie of welk groepje verantwoordelijk is voor de paspop. Een bezoekje aan de hudo was nog nooit zo gezellig als nu!
Aftellen maar...
Maak je eigen kampadventskalender. Elke dag mogen je leden een vakje openen. Helaas geen chocolade achter de deurtjes, maar een opdracht, een brief van je kampheld of een beloning.
Sporten is gezond Je kan naast de sfeer ook de conditie van je leden op peil houden door een heuse sportcompetitie. Elke dag een klein wedstrijdje van een sport (of het nu voetbal, petanque of zwerkbal is) met op de laatste dag van het kamp een bloedstollende finale als hoogtepunt.
De mol Werk met een mol of eventueel een paar mollen die tijdens het kamp of weekend saboteren. Aan de rest van de groep om de saboteur(s) te ontmaskeren. Als tegenhanger kan je ook werken met geheime vriendjes. Laat iedereen iemand anoniem verwennen. Ook aan jou om je geheime vriendje tegen het einde van het kamp te ontmaskeren!
Pim Pam Pet Het moet niet altijd een groot spel zijn. Speel op een dood moment een pim-pam-petzoekactie. Draai aan de Pim Pam Pet en laat je leden om ter eerst een voorwerp op het kampterrein zoeken dat begint met de gedraaide letter. Benieuwd waar ze mee gaan afkomen bij de letter Q. Of speel op willekeurige momenten een bepaald liedje af. Iedereen moet alles laten vallen en snel een opdracht uitvoeren.
Lady in red Een rodedraadspel kan je ook letterlijk nemen. Laat de leiding daarom rode draadjes rond de slaapplaats en het speelterrein verstoppen. De leden moeten er vervolgens zoveel mogelijk vinden. Iedereen knoopt zijn gevonden touwtjes aan elkaar. Er schuilt wel een addertje onder het gras: je leden moeten alles doen zonder dat iemand anders de touwtjes ziet. Gebeurt dat toch, dan moet diegene die het ziet ‘Lady in red!’ roepen. Het betrapte lid moet alle zichtbare touwtjes afgeven. Het is dus een zeer delicate, geheime operatie.
Mysterieuze opdrachten Alle leden krijgen bij het begin van het kamp een mysterieuze brief met daarin een opdracht. Die opdracht moeten ze uiteraard uitvoeren, maar ze mogen er met niemand over praten. Het moet geheim blijven. Je leden mogen zelf kiezen waar, wanneer en hoe ze de opdracht uitvoeren, zolang het maar in het bijzijn is van andere leden en iemand van de leiding. Op het einde van het kamp bespreek je wie in zijn opzet geslaagd is. Mogelijke opdrachten zijn: verstop al het toiletpapier, wissel tijdens het eten ongezien van bord met iemand anders, enzovoort.
Het huis van meneer Broccoli Dit is een rodedraadspel waar je een mascotte voor nodig hebt. Zorg voor een knuffel of figuurtje waar de leden in de loop van het kamp een band mee opbouwen en voor wie ze het perfecte huis moeten zoeken. Als voorbeeld gebruiken we het figuurtje 'meneer Broccoli', maar pas dat dus gerust aan naar de mascotte die jullie zelf verkiezen.De mascotte krijgt elke nacht een nieuwe slaapplaats, startende van niets tot een heel groot huis. Telkens hij van huis verandert, krijgt hij iets mee om zijn huisje gezellig te maken.
Een oplettende persoon is er twee waard Aan het begin van het kamp krijgt iedereen een woord met een handeling erbij. Bv. beker aanraken = gaan rechtstaan en in je handen klappen, een bepaald woord zeggen = twee rondjes rond jezelf draaien. Elke dag mogen de leden raden welke handeling bij welk woord hoort. Ze vullen een lijst in met de betekenissen van de woorden. Juist woord = 1 punt. Wie verzamelt de meeste punten tegen het einde van het bivak?
Raad de intro In de tent hangen afbeeldingen van televisieprogramma's. Te pas en te onpas weerklinkt er een intro. Het lid die dan als eerste de juiste afbeelding bij de leiding krijgt, wint een punt. Dat wordt extra spannend tijdens het eten, wanneer jullie het terrein weer betreden na een zware dagtocht of tijdens het nachtspel!
Homo universalis Naar het bekende televisieprogramma: pols voor het kamp bij de leden wat hun favoriete spelletjes zijn of waar je hen mee kan uitdagen. Het is wel belangrijk is dat elke uitdaging een duidelijke verliezer moet hebben. Elke avond is het tijd voor zo’n spelletje. Afhankelijk van hoe groot de groep is, vallen er elke avond een aantal leden af. De laatste overblijver is de homo universalis, of het lid die het beste is in spelletjes spelen! En om eerlijk te zijn: wie wil dat nu niet zijn?!
Respectpunten verzamelen Verzin voor elke dag enkele gekke opdrachten waarmee de leden respectpunten kunnen verdienen. Wie zijn of haar bed opruimt, krijgt een respectpunt. Wie de veters van de leiding knoopt, krijgt er twee. Maak je de fiets van de leiding schoon, dan krijg je er vijf. Verzin in het begin van het kamp samen met de leden een beloning voor de winnaar van de dag. Dat moet niets groots zijn – bijvoorbeeld 'een massage van de persoon met het minste punten', 'een extra dessert', enz.
Onze baby Bij het begin van het kamp krijgt elk lid een eitje. Daar moeten ze voor zorgen gedurende het hele kamp. Iedereen krijgt de opdracht om het eitje iemand anders te vernietigen om zo de ultieme winnaar te worden. Wanneer Amina het eitje van Geike vernietigt, krijgt zij de naam die Geike kreeg. Zo gaat het spel verder tot je als laatste overblijft!
De duistere kus Bij het begin van het kamp krijgt een lid de ‘duistere kus’. Die moet proberen die kus zo snel mogelijk aan iemand anders door te geven. Het lid dat ’s avonds bij het avondeten de kus heeft, moet de volgende dag een straf uitvoeren, bijvoorbeeld: voordat je een deur binnengaat moet je met een dobbelsteen een zes gooien.
Geheime vriendje In het begin van het kamp of weekend trekt iedereen een kaartje met een naam op. Dat is jouw geheime vriendje. Je mag dat vriendje het hele kamp verrassen en verwennen zonder dat hij of zij weet dat jij daarvoor zorgt. Op het einde van het kamp of weekend vertel je wie elkaars geheime vriendjes waren.
Ja, da’s positief of negatief Er is een das, maar niemand wil die hebben. Als je de das hebt, kan je die alleen kwijtraken door aan anderen een vraag te stellen. Als iemand met ‘ja’ of ‘nee’ antwoordt, mag je de das doorgeven. Je kan op een bepaald moment een strafopdracht invoeren voor wie hem nog heeft.
Wekkerradio Ergens op het terrein staat een wekkerradio waar een tijdsschema bij hangt. Op dat schema staan verschillende tijdstippen met opdrachten erbij. Precies op dat tijdstip moet iedereen 30 seconden lang de opdracht van dat moment uitvoeren. Wie niet op tijd is, wordt slaafje van de groep tot het volgende tijdstip. Als je het spel speelt op kamp of op weekend hangt de begeleider elke dag een nieuw opdrachtenblad bij de wekker.
Vlaggenspel Tijdens de weekendactiviteit in de lokalen ontwerpt elke speler een vlag. Elke speler plaatst zijn vlag in zijn voortuin (eigen thuis). Ze krijgen een week de tijd (of 3 dagen) om bij anderen stiekem hun naam op de vlag te gaan schrijven. Wie op het einde van de week zijn naam op de meeste vlaggen weet te schrijven, wint. Opletten als leden in een appartement wonen of geen voortuin hebben. Op het gelijkvloerse verdiep kunnen ze de vlag uit het raam hangen. Bij een appartement op een verdieping kan je bijvoorbeeld afspreken dat ze de vlag op de toegangsdeur van hun appartement in de gang hangen.
Commando dag In het begin van het kamp/de dag worden er enkele commando’s afgesproken die voor een bepaalde periode in iedere omstandigheid gevolgd moeten worden. Als de leiding fluit en een commando roept, dan voert iedereen dat meteen uit. Dat kunnen commando’s zijn zoals: de vloer is lava, bomalarm (en iedereen moet op de grond gaan liggen), 10 tellen in de jungle of kiekeboe, ninja, koprollen…