Ridders van het kartonnen kasteel!

Ridders van het kartonnen kasteel!

Speluitleg

Ridders wonen in grootse kastelen en stellen dagelijks heldhaftige daden? Zever! Tegenwoordig wonen ze in een kartonnen kasteel en stelen ze goudstukken van hun gebroeders of zusters verderop. De speelclubbers gaan vandaag op ontdekking met Merlijn de tovenaar en ontdekken hoe het is om ridders van het kartonnen kasteel te zijn. Ten aanval!

Uit Dubbelpunt juni 2022

Doel van het spel 

De speelclubbers bouwen in ploegjes een kartonnen kasteel en verdedigen het zo goed mogelijk tegen indringers. Tegelijkertijd trekken ze zelf ten strijde om goudstukken van de naburige kastelen te veroveren.

Voorbereiding

  • Maak een heleboel goudstukken. Daarvoor kan je bijvoorbeeld steentjes bespuiten met een gouden spuitbus – dan zijn het wel goudklompjes in plaats van goudstukken.
  • Knutsel eventueel uit karton enkele harnassen voor je leden.
  • Voorzie verkleedkleren voor de volgende personages:
    • Merlijn de tovenaar
    • De houthakker
  • Teken op een groot stuk karton een spinnewiel.

Materiaal

  • Voldoende karton
  • Touw (best sjortouw)
  • Tape
  • Verkleedkleren voor Merlijn en de houthakker
  • Goudstukken
  • Het spinnewiel

Spelverloop

Tovenaar Merlijn komt op bezoek bij de speelclubbers. Hij is een beetje nostalgisch over de goede oude tijd toen hij op avontuur ging met koning Arthur. Hij vertelt over de prachtige kastelen, de heldhaftige daden van Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel. Daarna laat hij weten dat hij op zoek is naar een nieuwe bende, die mee de riddertijd wil herbeleven. De speelclubbers lijken hem geschikt. Tovenaar Merlijn is wel mee met zijn tijd. Een stenen kasteel waar je veel te hard moet stoken, dat kan niet meer. Het kan gerust wat milieuvriendelijker. De speelclubbers mogen ridders van het kartonnen kasteel worden! Eerste opdracht? Een harnas, zwaard en schild fabriceren – uiteraard ook uit karton, hé!

Fase 1

Verdeel de groep in twee of drie ploegen. Elke ploeg is een familie met een eigen kasteel in wording. Tijdens deze fase gaan ze met de ploegjes naar de postjes, waar ze karton, tape en touw verdienen. Elk spelletje wordt twee à drie keer gespeeld. De winnaar krijgt telkens drie stukken, de tweede twee stukken en de laatste één stuk.

Post 1: Houthakker, om karton te verkrijgen

Van elke ploeg is er iemand de houthakker, bijvoorbeeld Emiel. Emiel gooit een stok zo ver mogelijk, de anderen moeten zich dan verstoppen. Emiel gaat de stok halen, keert terug naar zijn startplaats en telt tot 20 met de ogen dicht. Daarna gaat hij op zoek naar de ribbels van de andere ploegen. Ziet hij bijvoorbeeld Kay van het andere team? Dan roept hij haar naam, gaat naar de stok en roept: “Pot-pot Kay!” Kay moet zich dan aan de kant zetten. Als je met drie ploegen bent, kan je voor elke zoeker een apart vak maken.

Kan iemand de stok tikken zonder dat Emiel het ziet? Dan zijn alle gevonden spelers weer vrij om zich weer te verstoppen. De ploeg die het meeste spelers van de andere ploegen kan vinden, wint het spel.

Post 2: man of vrouw aan spinnewiel, voor touw

De ribbels gaan in een kring staan en geven handen aan elkaar. Daarna mogen ze niet meer loslaten. Binnen in de kring bevindt zich een cirkel van touw. Wie in die cirkel stapt, is eraan. Dan start het spel opnieuw zonder die speler. Zo probeer je dus alle mensen van een andere ploeg in de cirkel te krijgen. Wie elkaars hand loslaat, is er ook aan.

Post 3: superheld Plakbandman, voor tape

De spelers van één ploeg gaan als een vleeshoop op elkaar liggen en haken met armen, benen en handen in elkaar. Daarna mogen de andere ploegen een voor een spelers lostrekken van de hoop. Hoe lang kan elke ploeg stand houden als vleeshoop?

Fase 2

Nu is het tijd om ridders van het kartonnen kasteel te worden. Elke ploeg krijgt vijftien minuten de tijd om een kasteel te bouwen. Dat doe je het beste in het bos, dat maakt het extra leuk. Elke ploeg krijgt twintig goudstukken mee. Na die vijftien minuten zorg je met de leiding voor een fluitsignaal. Dan mag iedereen hun kartonnen kasteel verlaten en goudstukken stelen bij de andere ploegen. Als je iemand van een andere ploeg ziet voorbijlopen met een goudstuk mag je die tikken. Dan daag je die uit voor een kort spelletje, bijvoorbeeld blad-steen-schaar. Wie wint, mag het goud houden. Je mag maar één goudstuk per keer meenemen. Welke ploeg kan het meeste goudstukken bemachtigen?

Einde van het spel

De ridders van het kartonnen kasteel met het meeste goud winnen het spel.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw

Leeftijd

8
tot
10 jaar
Duur
120 minuten
Soort
Intensiteit
matig