Counter Strike

Counter Strike

Speluitleg

Dit spel is een soort stratego; maar dan met een stevige invloed van COUNTER-STRIKE erin verwerkt. Het principe is als volgt: - Een (groot genoeg) terrein wordt onderverdeeld in 2 gebieden, met een neutrale strook ertussen. - De leden vormen 2 evenwaardige ploegen, en elk team moet een kamp maken in hun eigen deel van het terrein. Gedurende heel het spel blijft een leider in dit kamp (Je kan afwisselen natuurlijk...) - Ergens op het terrein loopt een leider rond die de BOM speelt. De uiteindelijke bedoeling van het spel is om de bom in het ander team hun kamp te plaatsen en hen verhinderen de bom onschadelijk te maken. Je werkt in dit spel met verschillende rangen. Naarmate je meer punten sprokkelt, kan je opklimmen in rang. In onze versie noemen wij de rangen: - Newbie - Bongo - Pro - Cheater - Camper - Spawnkiller In het begin van het spel trekt elk lid een kaartje, en kan ofwel Newbie of Bongo worden. Als iedereen zijn rangen heeft kan het spel beginnen. De leden moeten elkaar zoeken/achtervolgen om elkaar uit te dagen. Dit doe je door iemand gewoonweg te tikken. De GETIKTE kiest een spelletje (bvb. keuze uit blad-steen-schaar / wimpelroof / duimworstelen). Na het spelletje worden elkaars rangen vergeleken. Als de winnaar van het spel, een hogere of gelijke rang heeft als de verliezer, krijgt de winnaar het kaartje van de verliezer. Heeft de verliezer echter een hogere rang, behoud je allebei je kaartje en moet je iemand anders gaan uitdagen. Hoe kan je nu opklimmen in rang? Elke rang staat ook voor een aantal punten. (bvb. Newbie 1, Bongo 2, Pro 3, Cheater 4, Camper/Spawnkiller 5) Op voorhand wordt afgesproken hoeveel punten je nodig hebt om in rang op te klimmen. (Bvb. Pro worden = 5 punten nodig, Cheater 10, Camper/Spawnkiller 15). Als een lid genoeg punten heeft verzameld (door uitdagingen te winnen van anderen) kan hij die gaan inruilen in z'n eigen kamp. (Daarvoor moest die leider dus in dat kamp blijven.) Hij krijgt dan simpelweg een nieuw kaartje met zijn hogere rang op. Je MAG punten samenleggen, zodat er iemand in je ploeg een hogere rang kan verdienen. Als je je kaartje kwijt bent geraakt, (door een uitdaging te verliezen), mag je een nieuw gaan halen in je kamp. Dit is dan wel telkens weer Newbie/Bongo en je moet dus weer helemaal onderaan beginnen! Zorg er dus voor dat er een duidelijk verschil is tussen de kaartjes van de 2 teams, zodat de snoodaards geen eigen kaartjes gaan inwisselen voor 'n hogere rang ;-). Een kleine voorstelling van de rangen. Newbie/Bongo/Pro/Cheater zijn gewone rangen. Cheater wint van pro, pro wint van bongo, bongo wint van newbie. Logisch. Dit verandert nooit. We hebben echter wel 2 speciale rangen, nl. de camper en de spawnkiller. De camper heeft als specifieke eigenschap, op z'n EIGEN terrein iedereen aan te kunnen. Komt hij echter op vijandelijk gebied, is hij plots de zwakste en verliest hij zelfs van een newbie. De Spawnkiller is het tegenovergestelde. Hij is op vijandelijk gebied de heerser, maar kan niets op eigen gebied beginnen. Dan hebben we tenslotte nog de bom. Een leider (je kan weerom afwisselen, zolang het duidelijk blijft voor de leden) loopt op het terrein rond/verschanst zich, en heeft'n fluitje bij zich. Als een lid de bom vindt, kan hij hem ook uitdagen. Wint het lid, dan kan hij de bom activeren. Wint de bom, dan is het lid dood. Om te reïncarneren moet hij eerst een stip laten zetten op z'n hand bvb. in het VIJANDELIJKE kamp, en kan dan terug een rang gaan ophalen in z'n eigen kamp. De bom activeren is dus een GEVAARLIJKE job. Stel; de bom is geactiveerd: het lid is er dus ingeslaagd hem te verslagen. Dan is het de bedoeling dat de bom in het vijandelijk kamp geplant wordt. Dit kan enkel door EEN CAMPER. Aangezien de camper op het vijandelijk gebied sowieso verliest, is het dus aan te raden beschermingstroepen mee te nemen. (Het beste zou dus een Spawnkiller en een Cheater bvb. zijn). Als deze troepen erin slagen de bom IN het vijandelijke kamp te krijgen, is het andere team nog niet meteen verloren. Vanaf dat de bom in het kamp geplant is, wordt er hard gefloten. Zij krijgen vanaf dan nog 1 MINUUT de tijd om de bom te ontmantelen. Dit doe je door naar je eigen kamp te komen, en een uitdaging van de bom te winnen. Terwijl de bom in het kamp is, kan er NIET getikt worden. Het is dus aangewezen om zo onopgemerkt mogelijk het kamp te bereiken met de bom. Lukt het niet de bom te ontmantelen binnen de minuut, dan wordt er weer gefloten. Dat team is dan genadeloos verloren. Lukt het wél de bom te ontmantelen, dan verliest de CAMPER van het aanvallende team zijn rang en gaat het spel gewoon door. Je ziet, dit spel vergt toch enige samenwerking/tactiek.

Variaties

Men kan het spel nog aantrekkelijker maken door aspecten zoals Lucky Shot/Headshot in te voeren. Deze kaartjes steek je dan gewoon bij de rangen. Trek je dit, dan kan je zelfs bij verlies van een uitdaging de winnaar alsnog vermoorden. Men kan natuurlijk ook met geheel andere rangen werken / andere uitdagingen / andere maatregelen ivm de bom / doodgaan.. Men kan ook aan elke rang een bepaalde 'handicap' geven naargelang welk spel dat ze moeten spelen... Er kan dus meer dan voldoende gevarieerd worden, zodat het perfect afgestemd kan worden op je leden.

Opmerkingen

Zorg er zeker voor dat je leden hun enthousiasme niet kwijtgeraken. Maak het expres spannender door het verliezende team een handje bij te steken etc... Het gevaar bestaat erin dat het spel na'n tijdje te langdradig wordt.. Op zo'n momenten is het als leiding nodig in te grijpen op een originele manier ;-) Wij hebben dit spel met 6 Kerels gespeeld in het bos, en dat ging zeer goed!!

van Quinten Van Loon, Happy-Dorp, Essen

Materiaal
  • Newbie/Bongo zeker g Kaartjes met de rangen
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

0
tot
12 jaar

Aantal spelers

6
tot
99 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Terrein
Intensiteit
zwaar