Mini-stratego

Mini-stratego

Speluitleg

Er zijn twee (of meer) ploegen met elk een kamp waar de begeleider zich bevindt. Ieder krijgt een kaartje: jeep - soldaat -, of bazooka (blad/steen/schaar-principe). Je moet de andere tikken, en als je wint mag je zijn kaartje (liefst andere kleur, anders kan je snel valsspelen) afnemen (bij dezelfde kaartjes blad-steen-schaar). De verliezer gaat naar zijn kamp en vraagt een nieuw kaartje. De winaar kan verder gaan. Bedoeling is zo in het andere kamp te komen en de vlag te stelen, en deze in je eigen kamp te krijgen. Als je getikt wordt en verliest met de vlag vast, moet je die natuurlijk afgeven. Er zijn per ploeg ook 2 kaartjes van een ontmijner, die verliest van iedereen, maar kan wel de bom ontschadelijk maken. Per ploeg is er ook 1 bom(tank) die wint van iedereen , behalve van de ontmijner. Elke speler mag steeds zijn kaartje komen inruilen voor een ander, en de afgenomen kaartjes worden in het eigen kamp verzameld. Maak zeker genoeg kaartjes.

Variaties

Voor de slimmere leden: 1: Kegels zijn artillerie. Daar blijf je 5 m vandaan. Ze worden in het begin gepplaatst. De ontmijner mag de vijandelijk artillerie gaan stelen. 2: Er is 1 vliegtuig, dat wint van iedereen, en doorheen de artilleriezones kan vliegen. Het heeft geen effect op de tank (kunnen elkaar niets doen), en mag de vlag ook niet stelen. De leider in het kamp mag tennisballen (5) gooien naar het andere vliegtuig, als het te dicht komt, om zo het kaartje af te pakken. Het vliegtuig heeft dus enkel een ondersteunende functie. De leider mag niet uit zijn kamp komen. Vliegtuig: wint van bazooka, soldaat, jeep, ontmijner, kan geen vlag stelen Tank: wint van bazooka, jeep, soldaat Bazooka: wint van ontmijner, jeep Soldaat: wint van bazooka, ontmijner Jeep: wint van soldaat, ontmijner Ontmijner: wint van tank, steelt artillerie 3: Afgepakte kaartjes tellen als punten, zo kan je ook winnen als je bvb. 40 kaartjes hebt afgepakt. Zo kan je ook zeggen dat het vliegtuig of de bom wordt vrijgespeeld nadat men bvb. 20 kaartjes heeft verzameld. 4: Indien je het speelt met de ganse chiro (groepsspel) kan je het terrein in twee verdelen. De ouderen spelen dan de moeilijk variant aan de ene zijde. De jongeren spelen dan de zeemacht (torpedojager, duikboot, kruiser, zeemijn, ontmijner) op het andere deel. Maar zeemacht en landmacht zijn eigenlijk dezelfde ploeg, omdat ze hetzelfde kamp hebben. Maak de kampen dan groot genoeg.

Opmerkingen

Goede samenwerking en strategie kunnen het verschil maken. Of heel hard kunnen lopen ook :)

van El Trelle, Chiro Lippelo, Lippelo

Materiaal
  • >5x leden Kaartjes
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

6
tot
18 jaar

Aantal spelers

8
tot
40 spelers
Duur
15 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Terrein
Intensiteit
rustig