Ruige Ronny's

Ruige Ronny's

Speluitleg

FASE 1 (in ploegen) Doel: Zo veel mogelijk dagboeken inkijken en de tips die er instaan onthouden Er is een spelbord (in cluedostijl) met 6 huisjes verbonden door vakjes. In elk huisje ligt een dagboek van een sukkel (bv seutig svenneke, braven Billy, keurige kevin, deftigen dieter,…). In het dagboek staan tips voor de volgende fase van het spel. De 3 ploegen ( de ranzige rikken/ de vettige vinny's/ de wilde Willy's) bakenen hun stamkroeg ergens af in het bos. Elke ploeg heeft haar eigen levens. Deze worden verdeeld over de teamleden. Door het aantikken en boer, scheet, boks (= schaar steen papier) te doen tegen mensen van de andere ploegen, kun je levens winnen. In de stamkroeg ligt ook pen en papier om de tips op te verzamelen (want je moet aan het spelbord de tip lezen en onthouden tot in je kroeg) Per 3 levens van een andere ploeg kan jouw pion op het spelbord een stapje vooruit. Die moet naar de huisjes geraken. Maar om binnen te komen (en dus het dagboek kunnen inkijken) moeten ze een sleutel hebben. De sleutels zitten bij Louche Louis (leidster), die door het bos dwaalt. Bij hem kunnen ze een raadsel krijgen en dat in hun stamkroeg gaan oplossen. Als ze het antwoord weten, zoeken ze Louis terug en krijgen ze in ruil voor het juiste antwoord een sleutel. Die kunnen ze dan weer inruilen om een huisje binnen te komen. Zo gaat het spel verder tot ze zoveel mogelijk dagboeken hebben kunnen lezen FASE 2 (individueel) Doel: zoveel mogelijk pintjes verdienen Er zijn een heel aantal opdrachten verspreid over plein/bos die typisch zijn voor ruige ronny's. Elke ronny moet een andere ronny uitdagen voor één van de opdrachten verspreid over het plein/bos. Wie wint, krijgt een pintje. Voor de aanvang van de wedstrijd, krijgen ze de kans om een paswoord te geven (zie vorige fase: wat in de dagboeken stond). Is het paswoord juist kunnen ze 3 pintjes (i.p.v. 1) winnen. Opdrachten: 1. Armworstelen TIP: 'worstelen met je armen, voel je in je darmen' 2. Om ter snelst pintje water opdrinken TIP: 'elk pintje is mijn vriendje' 3. Binnen de minuut zoveel mogelijk meisjesnamen opschrijven van (na een minuut overlopen en wie de meeste namen heeft zonder dat iemand anders die naam ook heeft opgeschreven wint) TIP: 'een ronny strijdt voor elke meid' 4. Vechtwedstrijdje ( =hanengevecht) TIP: 'ronny is ruw en geeft een duw' 5. Racen 2 tegen 2! (kruiwagen van ene lijn naar andere) TIP: 'met een snelle wagen, hoor je ronny niet klagen' 6. Drollen draaien (nagelkakken) TIP: 'na een lekkere hap, doet ronny een grote boodschap

Materiaal
  • 1 spelbord
  • ong 15 sleutels
  • 6 dagboeken
  • ong 200 "pintjes"
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

8
tot
16 jaar

Aantal spelers

9
tot
24 spelers
Duur
200 minuten
Aantal groepen
3 groepen
Terrein
Intensiteit
matig