De hopduvel

De hopduvel

Speluitleg
De hopduvel is een klein duiveltje met een hele grote houten hamer die 's morgens langs komt als je te veel gedronken hebt. De avond ervoor is er een feestje geweest en die morgen loopt de hopduvel rond. Je speelt het spel best op een afgebakend terrein.

Eén speler is hopduvel, de rest zijn de feestgangers. Wanneer de hopduvel één van de feestgangers tikt, blijven ze waggelend staan. Ze hebben een tik van de houten hamer gekregen.

De andere feestgangers kunnen de getikten van hun kater verlossen. Ze moeten dit echter met twee doen, ervoor zorgend dat ze zelf niet door de hopduvel gegrepen worden. Ze gaan daartoe elk aan een kant van de getikte staan, haken elk één arm in een arm van de getikte en roepen daarbij hop-duvel-hop. Hierbij springen ze met drie op en neer: hop-sprong-duvel-sprong-hop-sprong. Wanneer ze het volledige ritueel kunnen afwerken, is de getikte weer nuchter en kan normaal meespelen.

Er is ook nog een tweede manier om de getikten te bevrijden. De hopduvel heeft namelijk ook een staart (een das vanachter in de broek/rok). Wanneer één van de feestgangers deze staart kan aftrekken, zijn alle getikten weer nuchter en kan de hopduvel opnieuw beginnen. De staart kan natuurlijk niet getrokken worden door één van de getikten, zij hebben teveel hoofdpijn.

Het spel is gedaan als de hopduvel erin slaagt alle feestgangers uit te schakelen. Hier is echter wel wat tactiek voor nodig.
Materiaal
Organisatie
Scouts en Gidsen Vlaanderen

Leeftijd

6
tot
99 jaar

Aantal spelers

1
tot
99 spelers
Duur
60 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig