Eerste - mensspel

Eerste - mensspel

Speluitleg
Het spel begint als er plots drie oermensen achtervolgd door een circusdirecteur en twee wetenschappers op het terrein verschijnen. lemand van de leiding vraagt aan de directeur en de wetenschappers wat er aan de hand is. Blijkt dat de directeur de oermensen graag in zijn circus wil, dat een wetenschapper ze wil bestuderen in hun oorspronkelijk milieu en de tweede hen vanalles wil aanleren zodat ze beschaafde mensen worden.

Er wordt besloten dat de wetenschappers eerst hun werk mogen doen en dat de oermensen dan op een veiling zullen verkocht worden aan de meest biedende.

Nu begint het eigenlijke spel, want de twee wetenschappers hebben assistenten nodig die hun proeven willen uitvoeren. De kinderen worden in groepjes gedeeld en worden door de spelleider naar een van de wetenschappers gestuurd. Hier krijgen ze een opdracht en als die is uitgevoerd moeten ze terug naar de spelleider.

Opdrachten kunnen bijvoorbeeld zijn :

- Voor de wetenschapper die de oermensen wil aanpassen:
- oermensen leren fietsen
- oermensen zich leren aankleden
- tafelmanieren leren
- in een bed leren slapen

- Voor de wetenschapper die ze wil bestuderen:
- het paringsgedrag bestuderen
- de jachttechnieken
- de manier van communiceren

Hiervoor moet je op voorhand wel goed afspreken met je oermensen dat ze een aantal rituelen telkens opnieuw moeten laten zien. Als elk groepje bv. 5 opdrachten heeft volbracht komt de circusdirecteur weer op de proppen en begint de veiling.

Wie zal het hoogste bod doen ?
Materiaal
Organisatie
Scouts en Gidsen Vlaanderen

Leeftijd

8
tot
11 jaar

Aantal spelers

1
tot
99 spelers
Duur
60 minuten
Aantal groepen
1 groep
Soort
Intensiteit
matig