communicatiespel in de stad

communicatiespel in de stad

Speluitleg
Communiceren zul je leren! Communiceren rijmt op interpreteren. In dit stadsspel moeten alle keti's samenwerken. Maak zo van je ketigroep een hechte(re) ploeg.

Doel van het spel
Een kaart van de stad wordt onderverdeeld in vakjes. De leiding stippelt een parcours uit. Er is maar één juiste weg om de stad te doorkruisen. We volgen het principe van mijnenveger.

De keti's kiezen een vakje aan de startlijn. Wanneer ze in dat vakje aankomen, krijgen ze een opdracht. Is die opdracht goed uitgevoerd, dan krijgen ze een envelop. 'Schijt' in de envelop betekent dat ze in het foute vakje zitten. Zit er een vochtig doekje in, dan mogen ze een vakje kiezen uit de volgende rij. Vinden de keti's op elke lijn het juiste vakje, dan bereiken ze de eindmeet en winnen ze het spel.
Natuurlijk voorzie je als leiding een tegenprestatie!

Schijt? Vochtige doekjes?
Van peperkoek en water maak je de perfecte drol. Zo is het meteen duidelijk dat de keti's niet in het goede vak beland zijn. Ben je dan niet blij als je in je envelop een vochtig doekje aantreft?
Natuurlijk hoef je niet met drollen en doekjes te werken. Het is wel interessant om een goede tegenstelling te zoeken. Zout of suiker in een potje zijn ook duidelijk. Of misschien kies je liever voor een gekleurd kaartje, een rijmpje, enz.

Vakje per vakje
In elk vak krijgt de ketigroep een opdracht. Ze moeten daarvoor één speler opofferen. Die wordt vastgebonden, en moet dan de opdracht via een communicatiemiddel overbrengen. Als de groep de opdracht begrepen heeft, voeren ze die zo snel mogelijk uit. Wanneer ze dat tot een goed einde kunnen brengen, wordt de keti losgemaakt en krijgt de groep een envelop.

Communicatiemiddelen
walkietalkies
hints (de opdracht uitbeelden zonder geluiden te maken)
laserpoint (met een laserlichtje letters aanduiden op een groot toetsenbord van papier)
Pictionary (een tekening maken)
telefoneren vanuit een telefoonhokje
hijgen op een ruit en schrijven in de condens
het internationale alfabet voor slechthorenden
mail (in een vakje met een internetcafé)
vliegertjes vouwen en de boodschap daarop schrijven
morse met tam5tam of zaklamp
signalen met vlaggen

Dat zijn maar enkele ideeën die ontstaan zijn in ons blauwe brein. Laat ook jouw fantasie de vrije loop. Waarschijnlijk vind jij nog een hilarische manier om opdrachten over te brengen!

Opdrachten
Categorie 1: zoek en haal
De keti's krijgen een zoekopdracht en brengen het gezochte tot bij de leiding. Zij beoordelen of dat volstaat.
Voorbeelden: zoek een dame met een hond, ga een ei halen, breng een bijbel en een koran, breng een brood in blokjes gesneden of zoek een man met een tatoeage op zijn linkerarm.

Categorie 2: samenwerkingsopdracht
Voor die proef moet elk lid van de groep meewerken, anders is de opdracht sowieso niet geslaagd.
Voorbeelden: zet een krijtstreepje hoger dan ... of maak een menselijke piramide.

Categorie 3: wees eens creatief
Met die opdrachten spreken we eens andere talenten in de groep aan. Gebruik je creatieve brein en doe een beroep op alle inside jokes die leven in je groep.
Voorbeelden: zoek een eekhoorn en reanimeer hem, maak een engeltje op een bepaalde plaats (zoek een stukje natuur in de stad), leg een rode loper op de grote trappen voor het stadhuis of schrijf een sprookje over een plein en lees het daar luidkeels voor.

Categorie 4: zoek de fout
Die opdrachten leunen aan bij quizvragen. In het vak waar de keti's zich bevinden, kunnen ze het antwoord te weten komen.
Voorbeelden: Welke straat grenst niet aan dat plein? Welke foto werd niet in die straat getrokken? Hoe heet het café waar de cafébaas Eddy heet?

Variaties
- Pas je opdrachten zeker aan aan je groep. Jij kent hen natuurlijk het best.
- Maak de eindmeet realistisch. Winnen is leuker dan verliezen, toch? En dat zal zeker het geval zijn als de leiding een tegenprestatie in petto heeft.
- Maak je zichtbaar. Doorkruis de hele stad en laat van je horen! Doe vooral wat je keti's graag doen. En vergeet jezelf niet.
Materiaal
stadsplan - 1 of 2 "schijt in zakjes" - 1 per fout vakje vochtige doekjes - 1 per juist vakje materiaal voor de opdrachten - (zie opdrachten)
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

13
tot
17 jaar

Aantal spelers

4
tot
20 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
zwaar