Thuis bij de aspi's

Thuis bij de aspi's

Speluitleg

Nergens beter dan thuis.

Smijt je aspi’s op de set van het televisieprogramma Thuis en laat hen voor een keertje bepalen hoe de aflevering er uit zal zien. Alle aspi’s worden een personage uit thuis. Ze krijgen een kaartje met daarop informatie over hun karakter. Meer informatie over de personages van Thuis vind je op www.een.be/programmas/thuis. Elk personage moet zo veel mogelijk kijkers lokken naar Thuis door de meest sensationele dingen uit te steken. Dit doen ze door samen met andere karakters opdrachten uit te voeren.

Daarnaast krijgen ze ook een stiekeme opdracht. Zo moet Leo kussen met Marianne. Op de centrale post kunnen de aspi’s een groot bord vinden met daarop de officiële verhoudingen tussen de personages onderling en de officieuse verhoudingen met stiekeme opdracht. Op deze post kunnen ze een scène kiezen waarmee ze kijkcijfers kunnen winnen. Het lokaal is bijvoorbeeld de Zus en Zo waar je een parkoers moet afleggen met een plateau vol bekers met water, zonder te morsen. Hiervoor krijg je 12.000 kijkers. Voor een makkelijkere opdracht krijg je minder kijkcijfers, maar heb je wel meer slaagkansen. Je moet elke opdracht uitvoeren binnen de tien minuten.

Op de centrale post staat ook een scorebord met het aantal kijkcijfers per personage.Tijdens de opdrachten ontmoeten ze de andere personages waardoor ze stiekem met elkaar kunnen afspreken. Als je slaagt in een opdracht kan je een kanskaartje trekken aan de centrale post. Daar kan dan opstaan ‘proficiat, je bent zwanger’, ‘Ohoh iemand wordt handtastelijk’, ‘Jij kust met iemand’, ‘Wat een hevige stoeipartij!’. Als Leo en Marianne na hun opdrachten beiden het kaartje ‘Jij kust met iemand’ bezitten, zijn ze geslaagd in hun stiekeme opdracht waardoor hun kijkcijfers worden verdubbeld op het einde van het spel. Tijdens de opdrachten loopt de leiding rond ter controle.

De locaties en opdrachten

Zus & zo: Leg een parkoers af met een plateau vol bekers gevuld met water. Als je water verspilt, moet je opnieuw beginnen. Wie slaagt, krijgt 12.000 kijkers bij.

Taxi Tersmissen: Als taxichauffeur moet je alle straten blindelings weten liggen. Je krijgt een lijstje met 10 straatnamen genummerd van 1 tot 10 en 10 prikvlaggetjes die ook genummerd zijn. Prik nu binnen de 5 minuten alle vlaggetjes juist op het stratenplan. Je krijgt dan 3.000 kijkers.

Bij Julia: Julia haar dochters zetten het huis graag op stelten. Om dat te voorkomen moet je samen met je tegenspeler een kaartenhuisje maken van 4 verdiepingen dat 20 seconden blijft staan. Hier krijgt je 4.000 kijkers voor.

De Noorderzon: Maak de heerlijke cocktail na. Natuurlijk moet je dan eerst alle ingrediënten raden vooraleer je de cocktail kan maken. Wie slaagt, krijgt 6.000 kijkers.

Sanitechnic: Je krijgt een aantal buizen die je aan elkaar moet maken zodat je water van punt A naar de fles in punt B kunt leiden. Als de fles vol geraakt, krijg je 5.000 kijkers.

Bij Frank en Simonne: Simonneke weent nogal graag. Werk per twee en probeer zo veel mogelijk uien te snijden zonder tranen te laten. Als je het niet meer aankan, mag je wisselen met je partner. De uien kan je achteraf gebruiken om een maaltijd te koken.

Bij Nancy en Eddy: Maak een zo hoog mogelijke stapel met lege bakken van frisdrank.

Dit spel werd gemaakt door de deelnemers van de AspiBoost 2012. De aspicommissie wil hen allemaal nog eens bedanken voor de vier super toffe dagen die ze ons bezorgden! 

Materiaal
  • kaartjes met personages op
  • Het connectieschema 
  • Centrale post met scorebord
  • Bekers water
  • Kegels, stoelen en andere obstakels voor parkoers
  • Stratenplan zonder straatnamen
  • Speelkaarten
  • Cocktail + extra ingrediënten
  • Buizen
  • Uien
  • Lege bakken frisdrank
BijlageGrootte
PDF-pictogram gameBpAQBQE8fL.pdf1.5 MB
PDF-pictogram gamecNTb9dbR6k.pdf1.56 MB
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

15
tot
18 jaar

Aantal spelers

4
tot
20 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
4 groepen
Soort
Intensiteit
matig