Hoge Rielen Express

Hoge Rielen Express

Speluitleg

De groep wordt in kleine groepjes van 4 personen verdeeld. Hiervoor hebben de begeleiders 5 kleuren verf (rood, blauw, geel, groen, oranje). De deelnemers sluiten hun ogen en de begeleiders zetten een stip op de neus van elke deelnemer in 1 van de vijf kleuren. Zo komen we tot 5 groepjes van 4 personen.  

 

De groepjes krijgen een bandana in hun eigen kleur en mogen een strijdvaardige naam bedenken, daarna gaan ze samen op tocht. Ze krijgen hiervoor een kaart waar 16 plaatsen op aangeduid staan verspreid over het domein. Onderweg zullen ze 8 opdrachten moeten volbrengen waarmee ze een voorwerp kunnen verdienen dat ze nodig hebben tijdens het eindspel. Als er geen begeleiding nodig is, zal de opdracht ook op het plan terug te vinden zijn. Op 8 andere plaatsen zullen ze op zoek moeten gaan naar een puzzelstuk. Als ze alles gedaan en gevonden hebben, mogen ze naar de finaleplaats gaan.  

 

De volledige puzzel zal op finaleplaats een opdracht tonen die ze moeten doen(ze moeten de puzzel omruilen tegen een rebus). De rebus zal duidelijk maken wat ze moeten doen met het materiaal dat ze verzameld hebben en op welke manier ze de klok moeten luiden. Het groepje dat als eerste de klok kan luiden, wint het spel.  

 

Elk groepje krijgt zijn eigen bolderkar mee. Hierin zit materiaal dat ze kunnen gebruiken onderweg of ze kunnen in deze kar nog ander materiaal kunnen verzamelen. Geef ze zeker een plan en een balpen mee! Zeg hen dat ze het materiaal pas mogen gebruiken op de plaats waar ze de opdracht moeten uitvoeren!  

 

Als iedereen klaar is, mogen ze vertrekken, ze krijgen een plannetje mee waarop aangeduid staat waar iets verstopt is en waar er een opdracht te vervullen is. Ook de eindplaats waar de finaleopdracht plaatsvindt, staat aangeduid op de kaart. Opgelet! De opdrachten moeten in volgorde gespeeld worden. Voor de puzzelstukken is er geen volgorde.  

 

Voor de begeleiding: jullie zullen moeten verdelen over het terrein, zorg ervoor dat er tijdig aan elke opdracht iemand is om deze te begeleiden als het nodig is. Het materiaal gaat zoveel mogelijk mee met de bolderkar, maar dat is niet voor alles mogelijk.  

 

Opdracht 1: Deze mag meteen aan de sporthal (startplaats) vervuld worden. Elk groepje heeft een doek gekregen om in zijn eigen kleur een vlag te maken. Als de begeleiding de vlag die ze gemaakt hebben goedkeurt, mogen ze verder op tocht gaan. Geef de deelnemers ook hun eigen verfkleur mee voor onderweg.  

 

Opdracht 2: Maak een origineel groepsfilmpje met een eigen toestel, zorg ervoor dat het ronde gebouw mee op de achtergrond staat om dit goed te keuren. Stel jullie zelf voor in het filmpje en bedenkt een coole kreet voor jullie groepje die jullie in het filmpje strijdvaardig afroepen.  

 

Opdracht 3 (begeleider nodig): We spelen hoger lager: elk groepje moet langs de begeleider gaan en daarbij spelen ze hoger lager. Er staan 2 lijnen getekend bij de begeleider (een veld), de deelnemers gaan aan 1 lijn staan en moeten aan de overkant geraken. De begeleider geeft de startkaart en de deelnemers raden of de volgende hoger of lager gaat zijn. Als ze het juist hebben, mogen ze een sprong vooruit doen, hebben ze het fout, dan moeten ze een grote stap terugzetten. Iedereen van het groepje moet uiteindelijk zo aan de overkant geraken. Als het lukt, krijgen ze een speelkaart (van de onvolledige boek kaarten) mee die ze op het einde van het spel nodig hebben.  

 

Opdracht 4 (begeleider nodig): Rijst sorteren: Bij deze opdracht is er rijst van verschillende kleuren door elkaar terug te vinden bij de begeleider. Elke groep vindt zijn eigen kleur terug in de rijst. Sorteer deze eruit en neem de rijst mee naar de finaleplaats, latere groepjes, zullen het dus misschien iets makkelijker hebben.  

 

Opdracht 5 (begeleider nodig): Blaasdarts: Er is een schietroos (roos 50 punten, ring 1 20 punten, ring 2 10 punten, ring 3 5 punten) voorzien per groepje. Elk groepje heeft ook een blaaspijp en propjes met verf. De begeleider voorziet een startpunt en een punt vanaf waar geschoten mag worden. Aan het startpunt wordt de blaaspijp doorgegeven door een deelnemer naar de andere dmv de voeten (ligt op zijn rug en houdt de blaaspijp vast met de voeten en geeft die zo door naar de volgende voeten door een halve achterwaartse tuimel te doen). Als de blaaspijp aangekomen is aan het schietpunt, mag deze deelnemer schieten. Ze moeten zo doorgaan tot ze minstens 500 punten verzamelen op de schietroos met de blaaspijp om de medaille mee te krijgen die ze nodig hebben voor het finalespel.  

 

Opdracht 6 (begeleider nodig): Aardappel gooien: Er zijn 2 vakken afgebakend, in het ene vak staan de aardappelgooiers, in het andere vak de aardappelvangers. De gooiers smijten de aardappels naar hun vangers die deze moeten opvangen met een vork. Iedereen van het groepje moet eens gesmeten en gevangen hebben. Als dit gelukt is, dan mogen ze een aardappel meenemen voor het finalespel.  

 

Opdracht 7 (begeleider nodig): Knikker bevrijden: Elk groepje krijgt een doosje met pur schuim waar een knikker in verstopt zit. Haal de knikker eruit en breng deze mee naar het finalespel. De begeleider ziet er op toe dat de knikker er netjes uitgehaald wordt.  

 

Opdracht 8 (begeleider nodig ter controle): Maak je klaar voor de strijd!  

Zorg ervoor dat iedereen zijn gezicht er strijdvaardig uitziet voor het eindspel, maar dit doen ze niet zomaar. De deelnemers moeten zich blinddoeken met hun bandana en elkaar schminken (2 schminkers en 2 die geschminkt worden, daarna wisselen). Strepen onder de ogen,…, als dit gelukt is, krijgen ze een masker per groepje 

 

Alle opdrachten gedaan en 8 puzzelstukken gevonden? Ga naar de finaleplaats! 

Finalespel 

Op de finaleplaats mogen de groepjes de puzzel maken en deze inruilen tegen een rebusraadsel. 

De klok staat opgesteld op de finaleplaats met 8 lege, genummerde cirkels er rond getekend. De rebus zal duidelijk maken welk voorwerp waar moet gezet worden en op welke manier ze de klok moeten luiden. De groep die dit als eerste juist doet, wint deze editie van Hoge Rielen express!  

 

Oplossing rebus:  

Om de klok op de juiste manier te luiden, moet je de voorwerpen neerleggen in de juiste cirkels.  

De vlag is voor cirkel acht, de rijst voor cirkel vijf. 

De medaille voor cirkel twee, het masker voor cirkel vier. 

Leg de knikker in cirkel één, de foto in cirkel zes.  

De speelkaart is voor cirkel drie, de aardappel tot slot voor cirkel zeven.  

Als dat gebeurd is, luiden jullie de klok om de beurt 2 keer en dan gaan jullie lopen met de eer! 

Materiaal
Bolderkar per groepje (5) Verf in 5 verschillende kleuren (rood, blauw, geel, groen, oranje) Bandana’s in 5 kleuren, 1 per deelnemer, 4 van elke kleur Puzzelstukken in 5 kleuren (rood, geel, blauw, groen, oranje), bijlage 1 Plannetje per groepje Doek per groepje (5) Penselen vlaggestok per groepje (5) Boek kaarten (1 volledige, 1 onvolledige) Gekleurde rijst in 5 kleuren (rood, geel, blauw, groen, oranje) 20 bekers 5 schietrozen met 3 ringen 5 blaaspijpen WC-papier: 5 rollen 5 medailles 8 kegels 10 vorken 10 aardappelen 5 doosjes met pur schuim met knikker erin Grime in elke kleur (rood, geel, blauw, groen, oranje) sponsjes, grimepenselen 5 rebussen (bijlage) Maskers in 5 kleuren 1 klok om te luiden Krijt Papiertape 5 A3 papier Balpennen Stiften
BijlageGrootte
Bestand hoge_rielen_express.docx597.84 KB
Organisatie
KLJ

Leeftijd

12
Duur
150 minuten
Aantal groepen
5 groepen
Intensiteit
matig