Themaspel: TV

Themaspel: TV

Speluitleg

De leden worden verdeeld in 12 groepen (ongeveer 8 leden per groep, van verschillende leeftijden). Elke groep is een tv-zender, waarvan ze de naam zelf mogen kiezen. Het doel van elke tv-zender is om zo veel mogelijk kijkcijfers te behalen. Dit kan door verschillende programma’s uit te zenden die veel kijkers trekken.

Om deze programma’s op hun zenders te krijgen, moeten ze deze ‘kopen’. Elk tv-programma heeft zijn specifieke “prijs” en voorwaarden. Hoe populairder het tv-programma is, hoe moeilijker het is om dit te ‘kopen’.

De voorwerpen die nodig zijn om de tv-programma’s te kopen, kunnen ze verzamelen bij de verschillende standjes die verspreid staan over het terrein. Bij elk standje kunnen ze een opdracht doen waarmee ze de voorwerpen/geld/voorwaarden kunnen verdienen. Ze kunnen deze opdracht ofwel heel goed uitvoeren, matig uitvoeren of slecht uitvoeren.

  • Als de opdracht goed uitgevoerd is, mag de groep zelf 3 voorwerpen kiezen die in de stand aanwezig zijn.
  • Als de opdracht matig uitgevoerd is, mogen ze er zelf 1 kiezen en krijgen ze een 2de willekeurig
  • Als de opdracht slecht uitgevoerd is, krijgen ze er enkel 1 willekeurig

Als ze voldoende voorwerpen/geld/voorwaarden verzameld hebben, kunnen ze een tv programma kopen en is dit voor hun zender. Wie op het einde de hoogste kijkcijfers heeft, wint het spel en verdient een televisieprijs!

Voorwerpen/geld/voorwaarden

  • Goude munten
  • Weerman (zeldzaam)
  • Micro (zeldzaam)
  • Jury (zeldzaam)
  • Nieuwslezer (zeldzaam)
  • Camera
  • Cameraman
  • Regisseur
  • Publiek (zeldzaam)
  • Animaties
  • Sportanker (iets minder zeldzaam)
  • Geluid
  • Presentator (zeldzaam)

TV programma’s

Programma

Kijkcijfers

Nodig

Het nieuws

100 000

1x Gouden munt, 1x Camera, 1x Cameraman, 1x Geluid, 1x Weerman, 1x Nieuwslezer, 1x Sportanker, 1x Micro, 1x Publiek

De slimste mens

95 000

4x Gouden munt, 1x Micro, 2x Jury, 1x Publiek

Samson & Marie

90 000

1x Gouden munt, 1x Camera, 2x Cameraman, 2x Geluid, 2x Animatie, 1x micro

The voice

85 000

4x Gouden munt, 1x Geluid, 1x Micro, 1x Jury, 1x Publiek

Belgians got talent

80 000

6x Gouden munt, 1x Jury, 1x Publiek

Peppa Pig

80 000

3x Gouden munt, 3x Geluid, 2x Animatie

FC de kampioenen

75 000

2x Gouden munt, 1x Camera, 1x Cameraman, 1x Geluid, 2x Regisseur

# like me

70 000

4x Gouden munt, 2x Camera, 1x micro

Château Meiland

70 000

2x Gouden munt, 1x Camera, 2x Cameraman, 2x Geluid

Spongebob

70 000

3x Gouden munt, 2x Animatie, 2x Regisseur

Wat als ?

65 000

1x Gouden munt, 1x Camera, 1x Cameraman, 1x Geluid, 2x regisseur

Dagelijkse kost

65 000

3x Gouden munt, 1x Camera, 1x Cameraman, 1x Presentator

Wielrennen

65 000

3x Gouden munt, 2x Cameraman, 1x Sportanker

Blind getrouwd

60 000

2x Gouden munt, 1x Camera, 1x Cameraman, 1x Geluid, 1x Regisseur

De kotmadam

60 000

2x Gouden munt, 1x Camera, 2x Cameraman, 1x Geluid

Sporza

60 000

3x Gouden munt, 1x Camera, 1x Geluid, 1x Sportanker

Darts toernooi

55 000

4x Gouden munt, 1x camera, 1x Sportanker

Mega Mindy

55 000

2x gouden munt, 2x geluid, 2x regisseur

The Simpsons

55 000

2x Gouden munt, 1x geluid, 3x Animatie

Het weer

50 000

3x Gouden munt, 1x camera, 1x Weerman

Paw Patrol

50 000

1x Gouden munt, 2x geluid, 2x Animatie

Hallo K3

50 000

1x Gouden munt, 1x camera, 1x cameraman, 1x geluid, 1x regisseur

Karrewiet

45 000

4x Gouden munt, Nieuwslezer

First dates

45 000

2x Gouden munt, 1x Camera, 1x Cameraman, 1x Geluid

Phineas and Ferb

45 000

2x gouden munt, 3x Animatie

Kabouter plop

40 000

1x Gouden munt, 2x geluid, 2x camera

De Pfaffs

40 000

2x Gouden munt, 1x Geluid, 1x Regisseur, 1x cameraman

De smurfen

40 000

3x Gouden munt, 1x Geluid, 1x Animatie

Nijntjes avonturen

35 000

2x Gouden munt, 1x Geluid, 1x Animatie

Joker +  en lotto

35 000

3x gouden munt, 1x presentator

K3 Roller disco

35 000

2x Gouden munt, 1x Camera, 1x Publiek

Maya de bij

30 000

1x Gouden munt, 1x Geluid, 2x Animatie

De buurtpolitie

30 000

2 x Camera, 1x Cameraman, 1x Regisseur

Pipi langkous

30 000

1x Gouden munt, 1x Camera, 2x Regisseur

Mr Bean

25 000

2x Gouden munt, 1x Camera, 1x Cameraman

Huizenjagers

25 000

2x Camera, 2x Cameraman

Wicky De Viking

25 000

2x Gouden munt, 2x Animatie

De zomerkeuken

20 000

1x Gouden munt, 1x camera, 1x cameraman

Pingu

20 000

1x Gouden munt, 1x micro, 1x Animatie

Studio 100 TV clips

15 000

1x Gouden munt, 2x Micro

Tom en Jerry

15 000

2x Gouden munt, 1x Animatie

Say Yes to the dress

10 000

1x Camera, 1x Cameraman

Mickey Mouse

10 000

1x Gouden munt, 1 xAnimatie

De mooiste sprookjes van Grimm

10 000

1x Gouden munt, 1x Animatie

Natuurdocumentaire

7 000

2x Camera’s

Zomerbeelden

5 000

1x Camera

Canvaslus

3 000

1x Geluid

Teleshop

2 000

1x Gouden munt

OPDRACHTEN

Opdracht

Heel Goed

Matig

Slecht

Stand 1 : Gouden munten, Weerman, Camera

Er hangen 3 hoepels op. De makkelijkste hoepel is 1 punt waard, de 2de is 2 punten waard en de 3de is 3 punten waard. De leden mogen elk een papieren vliegtuigje vouwen en dit proberen door de hoepels te gooien. Zo moeten ze zo veel mogelijk punten scoren

> 70% van te totaal te behalen punten

> 30%

< 30%

Stand 2: Gouden munten, micro, Cameraman

Er staat een rij teelichtjes. Om de beurt mogen alle leden van de groep in 1 adem proberen zo veel mogelijk teelichtjes uit te blazen. De volgende gaat telkens verder waar de vorige gebleven is.

> 70% kaarsjes uit

> 30%

< 30%

Stand 3: Regisseur, Jury, Animatie

Alle leden gaan achter elkaar in een rijtje zitten. Ze zijn allemaal geblinddoekt en hebben een bordje vast. De eerste krijgt 10 snoepjes in zijn bordje. De snoepjes moeten over het hoofd naar achter doorgegeven worden van persoon tot persoon.

>= 5 snoepjes op einde

>= 2

< 2

Stand 4: Gouden munten, Nieuwslezer, Geluid

Elk lid van het groepje mag 1x vanaf een bepaalde afstand tegen een paal proberen te trappen met een voetbal.

> 70% ertegen

> 30%

< 30%

Stand 5: Camera, publiek, Animatie

Alle leden moeten op een lijn gaan staan. Iets verderop wordt een lijn getrokken. De leden moeten proberen voorbij deze lijn te schoenschoppen. Elke schoen voorbij de lijn telt

> 70% voorbij

> 30 % voorbij

< 30 % voorbij

Stand 6: Cameraman, Sportanker, Regisseur

De leiding heeft een kaartspel en er wordt hoger lager gespeeld met de groep. De groep moet proberen zo vaak mogelijk te raden of de volgende kaart hoger of lager dan de vorige is. Als het juist is mogen ze verder doen.

>= 8 kaarten

>= 4 k

< 4

Stand 7: Presentator, Gouden munten, Geluid

Elk lid van het groepje trekt een nummertje van 1 tot 20 uit de kom. Ze mogen dit aan niemand laten zien. Ze moeten dan proberen in de juiste volgorde te gaan staan zonder te praten.

Alles juist

80% juist

< 80%

Stand 8: Animatie, Sportanker, Presentator

Er hangt een roos met 3 vlakken op (midden = 5 punten, dan 3 punten en buitenste = 1 punt). Elk lid moet geblinddoekt 10 rondjes rond een kegel draaien en dan proberen hun sticker in de roos te plakken. Bij rakkers en kadees mag de rest van de groep instructies geven.

> 70% van de totaal te behalen punten

> 30%

< 30 %

Stand 9: Gouden munten, Camera, Cameraman

Foto’s goedleggen

1 van de 2 leiding staat geblinddoekt op een verhoogje met een gsm. Deze leiding draait stilletjes rond en trekt een minuut lang foto’s. De andere leiding probeert om zo vaak mogelijk op deze foto’s te staan. De groep moet dit proberen te verhinderen.

< 5x op de foto

< 15x op de foto

> 15x op de foto

Stand 10: Geluid, Micro, Regisseur

Stop de band. Er wordt 5x een liedje gespeeld en als het liedje stopt, moeten de leden zo juist mogelijk meezingen.

>= 4x correct

>= 2x correct

< 2x correct

Stand 11: Weerman, Camera, Geluid

De leden moeten een woordenslang maken van 30 dieren. Iemand die niet kan antwoorden ligt er uit.

30 dieren

>= 20 dieren

< 20 dieren

Stand 12: Jury, Animatie, Cameraman

De leden krijgen x aantal minuten om te koekhappen. MAAR er mag telkens maar 1 iemand aan het koekhappen zijn. Pas als de eerste klaar is, mag de volgende beginnen. Het aantal opgegeten koeken binnen deze minuten worden op het einde geteld.

> 80% van de koeken op

> 50%

< 50 %

Stand 13: Camera, Regisseur, Animatie

De leden moeten 5 keer over geraken met x aantal voeten en x aantal handen. Leden die niet mee over geraken, vallen af. De leden die na de 5de keer mee over geraken, worden getelt.

> 80% leden over

> 50% leden over

< 50% leden over

Stand 14: Publiek, Gouden munt, Geluid

Blikken werpen. Elk lid krijgt een kans om 3x naar de blikken te gooien. Op het einde worden de punten van elk lid van het team opgeteld.

> 70% punten

> 40%

< 40 %

Stand 15: Sportanker, Camera, animatie

Zo hoog mogelijk sjoelen in de sjoelbak (om de beurt 1 blokje schuiven)

> 25 punten

> 15 punten

< 15 punten

Stand 16: Gouden munt, Cameraman, Regisseur

Met zijn allen op een laken staan en dit omdraaien zonder van het laken te gaan.

2x om-draaien

1x om-draaien

0x om-draaien

Elk lid moet met een beker water een parcours afleggen binnen de tijd. Op elke beker staat een lijn waaronder het water niet mag zijn. Als het water onder de lijn is op het einde van het parcours, telt deze persoon niet mee. Het aantal geldige personen binnen de tijd wordt geteld.

> 70 %

> 30%

< 30%

Stand 17: Gouden munt, Geluid, camera

De leden moeten elk proberen om binnen een minuut een beker te flippen. Elke persoon die binnen de tijd een beker flipt, telt.

> 70%

> 30%

< 30%

Organisatie
KLJ Balen

Leeftijd

6
tot
18 jaar

Aantal spelers

36
tot
180 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
12 groepen
Terrein
Intensiteit
matig