Iedere speler krijgt een startkapitaal, waarmee men op één van de twee beurzen (New York of Tokio) bij de begeleiding aandelen kan kopen. Op elke beurs zijn dezelfde vier aandelen te koop, maar de prijs kan verschillend zijn. Men kan maar één soort aandelen kopen of verkopen per keer,
daarom krijgt men na bij elke transactie een kaartje dat men op de andere beurs moet inruilen voor een
kaartje van de andere beurs. Op dit kaartje staan echter één of meer koersschommelingen (bv. Aandeel A min 1000 Euro en/of Aandeel B plus 2000 Euro). De koersen van de aandelen veranderen zoals aangegeven op dit kaartje, zo gauw men het afgeeft op de andere beurs. De spelers kunnen echter kiezen of ze het voor of na eventueel kopen / verkopen van aandelen afgeven.
Zo kunnen ze dus eerst de koers van hun favoriete aandeel nog wat laten stijgen voordat ze verkopen,
of laten dalen voordat ze kopen. Langs de andere kant kunnen ze de koers ook laten zakken nadat ze verkopen, bijvoorbeeld.
Bedoeling is om op het einde om ter meeste geld te verdienen.
Variaties
De spelers kunnen beginnen samenwerken, door geld te poolen en af te spreken welke kaartjes in welke
volgorde gespeeld zullen worden. Ze kunnen ook kaartjes ruilen, zodat er minder ver heen en weer
gelopen moet worden. Beschouw dit niet als valsspelen of fraude, zie het eerder als 'creatief zijn met de
regels'.
Zelf kan de begeleiding ook wat reguleren, door te spelen met de kaartjes die ze uitdelen.
Zo kunnen ze een beurscrash simuleren door enkel koersdalingen uit te geven, of een bepaald aandeel
heel duur maken.
Opmerkingen
De aandelen zijn gemakkelijk te versieren met een paar logo's van bedrijven die je van het internet haalt.
Het hoeven ook geen bedrijven te zijn: logo's van jeugdbewegingen werken ook. Altijd al de scouts
willen overkopen? Dit is je kans...
Materiaal
2 Borden om de huidige aandelenprijzen weer te geven