benodigdheden: de leiding een fluitje, iedereen een zaklamp, een heel donker bos
Het is de bedoeling dat dit spel gespeeld wordt leiding tegen leden.
begin van het spel: de leiding krijgt 5 minuten voorsprong om heel snel weg te rennen.
doel van het spel: de leden moeten nu de leiding weer zien op te sporen. Als dat gelukt is moeten ze proberen hun fluitje te bemachtigen. De leden moeten het fluitje namelijk effectief van de hals van 1 van de leiders zien te trekken, hierbij mogen de leiders zich verweren en vluchten.
verloop van het spel: het opsporen van de leiding is nogal moeilijk in een groot donker bos, daarom dat de leiding om de 5 minuten hard op hun fluitje dienen te blazen, terzelfder tijd ook eens rusting in het rond te schijnen met hun zaklamp. De volgende 5 minuten voor ze weer op hun fluitje moeten blazen mogen ze slechts 1 minuut heel snel lopen en de overige 4 alleen traag wandelen/sluipen
Maar als de leden nogal opzichtig tewerk gaan zonder veel te sluipen en wel met veel te schijnen met hun zaklamp kan de leiding ook hen besluipen. Zij moeten dan een voorwerp van de leden bemachtigen en dan zijn zij gewonnen.
Als dit spel een beetje lukt draait het sowieso uit op enkele wilde achtervolgingen
Variaties
- je kan ook de leden het fluitje geven, dat de leiding het moeten zien te bemachtigen
- je kan de leden in groepjes laten opsplitsen maar met te kleine groepjes maken ze iets te weinig kans tegen de leiding
- ipv te fluiten kan je ook een pauw nadoen ofzo
- wij hebben de sfeer een beetje gezet door een goede griezelfilm te laten zien voor we naar het bos gingen. De spanning zit er dan net ietsje meer in