Blus het vuur!

Blus het vuur!

Speluitleg

Tous ensemble tegen de vlammen!

Het is verschrikkelijk! Het Chiroheem wordt bedreigd door een grote brand. Om de Chirolokalen en al het materiaal te redden, is het belangrijk dat alle keti's goed samenwerken. Er is nog even tijd voordat het vuur de Chirolokalen zal bereiken, maar is het voldoende tijd om al de nodige maatregelen te treffen?

Uit Dubbelpunt december 2021

Doel van het spel

Samenwerken! Alleen op die manier kunnen de Chirolokalen gered worden!

Voorbereiding

Vul de vuurkorf met hout en houtschaafsel, en stop er de foto van het Chiroheem in.

Maak een pad naar de vuurkorf. Begin met drie metalen bakjes op een rij te zetten met telkens ongeveer een meter tussen. Het makkelijkste is dat je die bakjes ingraaft. Heb je geen bakjes? Geen probleem. Graaf dan gewoon drie putjes waar een kommetje in zou kunnen passen met een diameter van een 40-tal cm. De diepte hoeft maar een 10 à 20 cm te zijn. Pas op, zorg dat er geen gras in die putten zit. Je wilt je echte Chirolokaal niet opstoken. Vul de putten met schaafsel en papiersnippers en ander brandbaar materiaal.

Optie 1

Verbind de putten met klei of greppels. Als je klei gebruikt, zet je er lucifers rechtop in. Zorg dat de kopjes goed aansluiten zodat ze de vlam zullen doorgeven.

Optie 2

Heb je geen klei, vul de greppels dan met schaafsel. Sprenkel over het schaafsel lampolie of brandalcohol. Zorg dat alles goed verbonden is zodat het vuur kan overlopen van kommetje naar greppel naar kommetje, enz.

Let op! Dit is een activiteit met vuur. Let dus goed op de veiligheid!

  • Sproei geen lampolie of brandalcohol op het vuur wanneer het al brandt.
  • Voorzie een brandblusser.
  • Voorzie eventueel een branddeken.
  • Zorg dat je Flamigel in de EHBO-koffer hebt zitten.
  • Check dat er niets brandbaars in de buurt van het spel ligt.
  • Speel dit spel niet bij extreme droogte of als het waait.

Materiaal

Voor het vuur:

Lucifers, houtschaafsel, een foto van het Chiroheem, een zandvlakte/zandbak/brandblusser, vuurkorf, brandhout, drie metalen bakjes, klei, spade, lampolie of brandalcohol

Voor het blussen:

spuitjes, emmers met water, touw, bekers

Voor de opdrachten:

zandloper van tien minuten of een timer, sudoku, kaarsen, kurken, eieren, kloppers, dik touw

Start van het spel

In de buurt woedt een hevige bosbrand en het vuur is onderweg naar de Chirolokalen. De keti's moeten samenwerken om het te blussen. Anders gaan de lokalen en al het materiaal in vlammen op. Wanneer de keti's de speluitleg krijgen, is er al vuur aan de eerste greppel. Hun taak is het vuur te blussen voordat het de vuurkorf bereikt. Daarvoor moeten ze water verzamelen. Op het terrein staan emmers met water vastgemaakt aan palen of bomen. Er zijn drie spuitjes vastgemaakt aan een touw zodat de keti's niet te dicht kunnen komen met het water. Dat zijn de brandweerslangen. Alle keti's moeten met bekertjes water halen uit de emmers en het naar de brandweermensen met de spuiten brengen. Ze vullen de spuiten in een bekertje en spuiten zo naar de vlammen.

Extra uitdaging: laat de keti's de bekers aan de hand van vier touwen vervoeren. Ze mogen de beker dus niet rechtstreeks aanraken.

Is het vuur geblust? Juich niet te vroeg! Tijdens het spel kan het vuur driemaal aangewakkerd worden. Dat gebeurt als de wind zo waait dat er vonken van de bosbrand naar het Chiroterrein waaien. Om dat tegen te gaan, moeten de keti's opdrachten volbrengen. Per opdracht die volbracht is, mogen ze de zandloper opnieuw omdraaien. Valt de laatste korrel naar beneden voordat hij omgedraaid werd? Dan mag de leiding het vuur weer aanwakkeren.

Opdrachten

  • Verzamel 10 kaarsen.
  • Zoek 4 mensen die samen met de eerste letter van hun naam K E T I vormen (bv. Karel, Eefje, Thomas en Ismaël).
  • Zoek een krantenartikel over een brand.
  • Zoek een voorwerp dat bij de brandweer hoort.
  • Zorg dat de spuiten door 3 mensen bediend worden die niet van jullie Chirogroep zijn.
  • Zing met z'n allen het jaarthemalied.
  • Geef iedereen in de groep een bijnaam.
  • Vul de sudoku in.
  • Klop het eiwit van 1 ei stijf en hou het boven je hoofd.
  • Doof 5 kaarsen met een kurk die met een touwtje aan je middel bevestigd is. De kurk bengelt achter je waardoor je tussen je benen moet kijken.
  • Versla de leiding met bij hoger-lager.

Einde van het spel

A.            Het vuur is geblust voordat het de Chirolokalen heeft bereikt heeft! Yes!

B.            Het Chiroheem is in vlammen opgegaan ... :(

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

14
tot
16 jaar
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
matig