Bosspel - Kamp Waes

Bosspel - Kamp Waes

Speluitleg

We gaan de speelclubjes opleiden tot echte soldaten. Maar dan moeten ze wel een aantal proeven doorstaan:

- begint met ochtend: binnen de 5 minuten aangekleed buiten staan met volle drinkfles en tanden gepoetst(indien later zingen we liedje 1 keer pompen, 2 keer pompen,...)

. OPDRACHTEN:

 - Tocht naar het bos: stappen zoals bij het leger. 

- Ze moeten zich goed kunnen vermommen, (met takjes, bladeren, modder…)

-na het vermommen verstoppertje in het bos

 - Sluipen: vb. 1,2,3 piano doen ( al sluipend)

 - Verzamel 30 dennenappels binnen 5 min 

- Ze moeten goed kunnen richten: dennenappels in verf dompelen en dan tegen een boom gooien

 - Ze moeten sterk zijn: touwtrekken 

-Heli-spot Verdeel de groep in twee ploegen. Die stellen elk een leger voor en bevinden zich aan de lijnen van het slagveld. In het midden van het slagveld bevindt zich de helicopter-spot, deze is vertegenwoordigd door de leiding die (handen vasthoudend) in een kring staan. Leger1 en leger2 staan dus elk achter de eindlijnen van het slagveld. Op het slagveld zelf liggen gewonden die zo snel mogelijk gerepatrieerd moeten worden. Elk leger moet dus zijn eigen gewonden zo snel mogelijk op de helicopterspot krijgen. De gewonden worden voor de start het spel uitgekozen (de helft van elke ploeg) en geblinddoekt op het slagveld geplaatst. (zij zijn blind door mosterd gas, verlamd door pijn en kunnen dus enkel roepen om hulp van ploeggenoten) Nu is het de bedoeling dat elke soldaat vanaf de zijlijn op zijn makkers afloopt, hen onder de arm neemt en tot aan de heli-spot begeleidt. weliswaar zonder zelf getikt te worden ("zelf gewond raken"). Wie wél getikt wordt (door gezonde soldaten van het andere leger) is eveneens gedoemd blind op makkers te wachten, tenmidden van het slagveld. Wie in de heli-spot terrecht komt mag op eender welk -veilig- moment weer vertrekken en is dan weer gezond. Deze soldaat kan dan eveneens gezonde soldaten van het andere leger aantikken of eigen gewonde soldaten naar de heli-spot brengen. Het spel eindigt wanneer een van beide legers volledig én gezond terug achter zijn lijn staat (zonder achterblijvende gewonden dus)

-bij het leger gaat het ook om land winnen:

we spelen een soort schaar steen papier rond de kerk maar dan in een lijn: beide groepen duiden iemand aan om naar het midden te lopen en daar spelen ze schaar steen papier, wie wint mag een vak vooruit en wie verliest keert terug naar het kamp en stuurt iemand nieuw naar het vak. In dit voorbeeld is A gewonnen in een keer. de bedoeling is dus om aan de andere kant te geraken en het land dus te veroveren.

-we behouden de twee groepen, elke groep kiest een kamp en krijgt 10 kaarsjes die ze VEILIG verspreiden over hun kamp, de bedoeling is de kaarsjes zo lang mogelijk te laten branden, wiens kaarsjes als eerste allemaal gedoofd zijn is verloren. het spel gaat dus wat als vlaggenroof. Er blijven een aantal aan het kamp staan als verdediging, de anderen gaan het ander kamp onveilig maken door de kaarsjes proberen uit te blazen of met water van hun drinkbus te gooien, voor dat ze in het kamp zijn moeten ze hanengevecht doen, als ze winnen mogen ze 1 kaarsje uit doen, anders terugkeren naar het kamp.

-rechtdoortocht

- we maken een legerparcours met netten, opstakels, hoogtes en laagtes (afhankelijk van de locatie) waar ze moeten springen, duiken, sluipen en lopen en dit om het snelst afleggen.

 
Materiaal
-touw -net -kegels -verf -kaarsen 20 -aansteker
Organisatie
Chiro

Leeftijd

6
tot
12 jaar
Duur
120 minuten
Intensiteit
zwaar