Breek door het web

Breek door het web

Speluitleg

Oh nee, de rakwi's geraken niet meer in het lokaal! Er hangt een groot spinnenweb voor. Kunnen ze voldoende samenwerken om de wirwar van touwen door te knippen?

Uit Dubbelpunt november 2021

In het kort

De rakwi's moeten hun lokaal vrij zien te krijgen door opdrachten uit te voeren waarbij ze voornamelijk moeten samenwerken. Zo kunnen ze het lokaal weer vlot binnen.

Voorbereiding

  • Maak een spinnenweb voor de deur van jullie lokaal zodat niemand naar binnen kan wandelen.
  • Bereid de enveloppen voor en hang ze met een touwtje op aan het spinnenweb.
  • Verstop de envelop met de eerste opdracht in.

Materiaal

  • Om het spinnenweb te maken: sjortouw en tape of nagels om het touw vast te maken
  • Enveloppen
  • Kaartjes met opdrachten
  • Laken
  • Touwtjes (lang genoeg), evenveel als de helft van het aantal rakwi's
  • Vier stoelen

Speluitleg

De rakwi's moeten een aantal opdrachten uitvoeren in groep. Als ze slagen voor een opdracht mogen ze een touw doorknippen van het spinnenweb. Zo kunnen ze ook de opdracht vrijspelen die aan dat touw hing. Als ze de opdracht uitgevoerd hebben, mogen ze het volgende touw doorknippen.

Aan het begin van het spel laat je hen een envelop zoeken waar de speluitleg en de eerste opdracht in zitten.

Je bepaalt zelf hoeveel opdrachten je maakt en wat ze kunnen verdienen. Je kan bijvoorbeeld het lokaal volledig leegmaken en hen telkens een meubelstuk of versiering laten terugverdienen. Of ze kunnen na elke opdracht een ingrediënt verdienen om op het einde van de dag pannenkoeken te bakken.

Opdrachten

Enkel voorbeelden van opdrachten:

Dokter Knobbel

Iemand van de rakwi's, bijvoorbeeld Tom, gaat even weg. De rest van de groep gaat in een cirkel staan en neemt elkaars handen vast. Ze maken een levende knoop. Dat doen ze door onder, boven, links en rechts van elkaar te gaan, zonder de handen te lossen. Tom wordt erbij gehaald als dokter Knobbel en moet de patiënt die in de knoop ligt weer in orde krijgen. Hij moet met andere woorden de levende knoop ontwarren.

Laken omdraaien

De rakwi's moeten allemaal samen op een laken gaan staan. Ze moeten het laken omdraaien maar niemand mag ervan stappen. Hoe kleiner het laken, hoe moeilijker het wordt. Zorg dat het haalbaar blijft.

Touwtjes ontwarren

Iemand van de leiding, bijvoorbeeld Younes, houdt evenveel touwtjes als de helft van het aantal rakwi's in zijn hand en zorgt dat alle uiteinden aan weerskanten van zijn hand bengelen. Verstrengel de touwtjes op voorhand al wat.

Elke rakwi neemt een uiteinde vast, zonder dat ze kunnen weten wie de andere kant vastneemt. Wanneer Younes de touwtjes loslaat, moeten de rakwi's zorgen dat ze uit de knoop geraken door onder en over andermans touwtjes te stappen. Uiteindelijk zullen ze allemaal per twee staan.

Op volgorde

Teken een lijn of leg een lang stuk touw klaar waarop alle rakwi's naast elkaar kunnen staan. De rakwi's moeten telkens in een bepaalde volgorde gaan staan: alfabetisch op achternaam, van klein naar groot, op schoenmaat, op huisnummer, enz. Ze moeten wel altijd met minstens één voet op de lijn of het touw blijven.

Zweven met stoelen

Zet vier stoelen in een vierkant, dicht bij elkaar, met de leuning opzij. Vier rakwi's – bijvoorbeeld Tim, Yana, Yousra en Ruben – gaan erop zitten. De rugleuning van de stoel bevindt zich aan hun linkerzijkant. Tim leunt achteruit en legt zijn schouders op de schoot van Yana. Die doet hetzelfde bij Yousra, enzovoort. Vervolgens worden alle stoelen één voor één weggenomen. Kunnen ze blijven staan?

Pose aannemen

De leiding geeft een woord of thema. De rakwi's krijgen even bedenktijd, daarna moeten ze dat woord uitbeelden. De leiding telt af en de rakwi's nemen hun pose aan. De bedoeling is dat zoveel mogelijk rakwi's dezelfde pose aannemen. Omgekeerd kan ook: dan moeten de rakwi's allemaal een andere pose aannemen.

Ontknopen

Leg wat knopen in een lang touw en gooi dat goed door elkaar. Geef de rakwi's de opdracht om het touw ergens vast te pakken met één hand. Vanaf nu moeten ze altijd die plek van het touw blijven vasthouden. Nu moeten ze het touw ontwarren terwijl ze het allemaal vasthouden.

Einde van het spel

Het spel eindigt wanneer ze alle opdrachten volbracht hebben en ze dus het spinnenweb volledig konden weghalen.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

10
tot
12 jaar
Duur
120 minuten
Intensiteit
matig