We spelen allerlei spelletjes buiten met verf. Vuil en kleurrijk worden is dus de boodschap. Het doel van het spel houdt vooral in dat iedereen zich amuseert en niet bang is om een spatje verf over zich heen te krijgen.
Spelvoorbereiding
Voor enkele spelletjes kan je best al wat voorbereiden. The KLJ Color Games bevat 7 kleine spelletjes deze nummer je willekeurig. Voor één van deze zeven spelletjes neem je alvast water en meng je dit met verf. Voor een ander spel is het handig dat je een slechte witte doek klaar legt op de grond en eventueel vastmaakt op de grond met behulp van spijkers. Voor de rest is het belangrijk dat al je materiaal klaar staat.
Spelverloop
Er zijn verschillende spelletjes genummerd. Om te weten welk spelletje er eerst wordt gespeelt, moet men met de dobbelsteen gooien. Van zodra een nummer gekend is, speelt de groep het spel dat bij dat nummertje hoort. Wanneer het ene spel voorbij is, gooit men weer met de dobbelsteen om het andere spel te spelen. Zo zijn er zeven spelletjes. Als een nummer twee keer wordt gegooid kan je het spel nog eens spelen of gooit men nog eens tot men een ander nummertje heeft.
Spel 1: Verfoorlog
De leden worden in 2 teams verdeeld. Ieder lid krijgt een spuitje. Het ene team krijgt een andere kleur toegewezen dan het andere team. Er worden 2 kampen gemaakt, ieder team heeft een eigen pot gekregen met verf dat ze in hun kamp leggen. Iedereen vult zijn spuitje met verf en probeert de andere groep zoveel mogelijk te besproeien met jouw kleur verf van het team. Als je spuitje op is, moet je snel terug vervullen. Na het fluitsignaal stopt de oorlog en kijken we aan de hand van de kleur welk team het meeste volhangt. Het team dat het meeste volhangt, is dan verloren.
Spel 2: Kleurrijke twister
Twister met verf. Om het extremer te maken, kan men zeggen dat de leden met hun elleboog/neus/ wang/…. in de verf moeten.
Spel 3: Vingerverven
Om de beurt moeten de leden iets tekenen dat hun leiding zegt. Dit moeten ze doen op een blad, uiteraard met verf. Ze mogen geen penselen gebruiken en moeten dit dus met hun vingers doen. Vb: Leiding zegt dat persoon A een strand en zee moet tekenen. Persoon A moet dit dan schilderen met zijn/ haar vingers.
Spel 4: Leiding zegt
We spelen het concept van ‘de juffrouw zegt’, maar in plaats van juffrouw zeggen we ‘de leiding’. Degene die het fout doet, krijgt een stip verf op zijn/haar hoofd.
Spel 5: Verfpistool
We spelen een vorm van tikkertje. Er is 1 tikker met een waterpistool in handen. Dit waterpistool is gevuld met verf ( en een beetje water ). De tikker kan de andere tikken door de anderen nat de spuiten. Degene die getikt is, gaat op de grond zitten. Je kan iemand redden door bij hem/ haar een smiley te tekenen ( op het lichaam, gezicht, kleren, …).
Spel 6: Vingerafdrukken zetten
Elk lid krijgt een eigen kleur. Het lid moet zijn vinger dan in die kleur leggen en daarna zoveel mogelijk stippen op het blad zetten. Dit is niet gemakkelijk omdat elk lid deze missie heeft. De leiding geeft eerst iedereen een kleur. Daarna telt hij af en zegt ‘start’. Bij de start mogen de leden beginnen met hun missie. Na enkele seconden zegt de leiding ‘stop’. Degene die de meeste vingerafdrukken heeft gezet, is gewonnen. De winnaar mag verf morsen bij iemand naar keuze.
Spel 7: Wie is het?
Eén lid wordt geblinddoekt en maakt zijn/ haar handen goed vuil met verf zodat de verf nog goed nat is in de handen. Een ander lid komt tegenover de geblinddoekte staan. Het lid dat geblinddoekt is, moet raden wie er tegenover hem/ haar staat door alleen maar te voelen aan de persoon. De persoon die voor de geblinddoekte staat, wordt dan heel kleurrijk door de verf in de handen van de geblinddoekte.
Speleinde
Het einde is voorzien wanneer elk gespeeld is en wanneer elk lid vol onder de verf hangt.
Spel van KLJ Wechelderzande
Materiaal
- Veel verschillende kleuren verf (bussen verf)
- Spuitjes en waterpistolen
- Bord van twister
- Slechte witte doek
- Grote papieren/affiches
- Stoelen
- Blinddoeken
- Dobbelsteen