De Mythe
In een land ver hiervandaan liepen vroeger wilde witte paarden. Deze kudde was het symbool voor de vrijheid van de streek. Niemand durfde de dieren te doden. Hen vernietigen betekende hetzelfde als de autonomie van de bevolking kelderen. Zo liep het voor tijden en tijden.
Tot op een dag een groep vijandige jagers het gebied binnen viel. Zij kenden de kracht van de paarden niet en trokken er zich niets van aan. De groep jonge mannen zette de jacht in, elk nam één paard voor zijn rekening. De kudde werd kleiner en kleiner. De vredelievende bevolking was niet in staat weerstand te bieden.
Tot de veertienjarige Tiot het lot in eigen handen nam. Op een maanloze nacht trok hij naar de restanten van de kudde en nam een paard mee de vallei in. De jagers merkten het witte paard en de jongen op en zetten de achtervolging in. De jongen kende de streek veel beter en kon een voorsprong maken. Hij nam een steil kronkelpad . Tiot wist perfect dat dit aan de kloof uitkwam. Over de kloof kunnen springen betekende de vrijheid van de streek. De jagers zaten hem op de hielen. Het paard was zenuwachtig, schraapte zijn hoeven. Tiot gaf het dier de sporen om de sprong te maken. De rotsen waren echter nat, het paard gleed uit en stortte met de jongen de diepte in. Het paard maakte een verschrikkelijk geluid en joeg daarmee de jagers op de vlucht.
Op de plek waar de twee neer stortten ontstond een witte tekening van een paard.
De mensen bleven uit dank deze tekening onderhouden. Doorheen de tijden raakte het verhaal vergeten. Het paard erodeerde langzaam weg.
Speluitleg
De groep gaat samen naar boven op een steile helling. Er zijn twee enveloppes. Twee mensen krijgen de enveloppe met de opdracht terug naar beneden te gaan. Zij moeten een rol wit lint meenemen en mogen aan de groep boven niet vertellen wat hun opdracht is.
De personen die boven zitten, krijgen de mythe van het paard. Hun opdracht is de anderen het paard opnieuw te laten construeren zonder dat er geroepen wordt naar beneden. Zij beschikken over een aantal voorwerpen die hen kunnen helpen om te communiceren met de groep beneden.
Wat de twee groepen niet weten is dat zij elkaar in hun opdrachten eigenlijk tegenwerken. Bedoeling van het spel is om uiteindelijk de opdrachten van de beide groepen uitgevoerd te krijgen.
Opdracht bovengroep : de groep beneden met het witte lint het paard laten reconstrueren via de communicatiemiddelen die ze met het materiaal kunnen maken. Het materiaal dat ze krijgen : een rolletje nylondraad van 50m, een verrekijker, een spiegel, papier, stylo, doosje, kleefband.
opdracht benedengroep : met het witte lint paard en ruiter spelen (ene krijgt het lint aan de nek, de andere is trainer, zichzelf camoufleren of wegsteken gedurende 10 minuten zodat de bovengroep hen niet meer vindt een aantal voorwerpen ten toon leggen met de boodschap aan de anderen dat deze eerst moeten herkend worden vooraleer zij verder meewerken ( een sticker, ping pongbal, een bril en een theezakje)