Dit spel werd gemaakt door de werkgroep internationaal van KLJ en kan je zowel online als offline spelen. Opdrachten specifiek gericht op KLJ kunnen uiteraard aangepast worden naar de eigen realiteit. Het is ideaal om te spelen met een buitenlandse partner of groep.
Doel van het spel:
Verover zo veel mogelijk Belgische steden door het uitvoeren van opdrachten.
Voorbereiding:
Hang een grote poster (of jamboard indien je online speelt) op en kleef hierop genummerde post-its met daarop telkens de naam (of het thema) van 1 opdracht (zie opdrachtenlijst onderaan of verzin zelf opdrachten). Maak voor elke opdracht een opdrachtenfiche (online kan je hiervoor verschillende Docs maken in een Google Drive map) waarop uitgelegd staat hoe de opdracht in zijn werk gaat. Laat de nummering van deze opdrachtenfiches overeenkomen met die van de bijhorende post-it. Elke opdracht is ook gelinkt aan een monument (zie onder). Zoek van elk monument een afbeelding op en maak hier kaartjes van. Geef elk monument een nummer dat overeen komt met één van de opdrachten.
Speluitleg:
Het spel wordt gespeeld in verschillende teams.
Elk team kiest een opdracht uit de post-its en zoekt aan de hand van het nummer op de post-it de bijhorende opdrachtenfiche. Laat de post-its hangen op de flap, want andere teams mogen tegelijk dezelfde opdracht uitvoeren.
Het is de bedoeling dat elk team de opdrachten zo snel en goed mogelijk probeert uit te voeren. Het team dat als eerste een opdracht tot een goed einde kan brengen wint die opdracht en krijgt hiervoor het bijhorende een monument in ruil. Nadien krijgt dit team 3 kansen op het monument bij de bijhorende stad op de Belgische kaart te plaatsen. Falen ze hierin, dan kunnen ze deze stad niet meer veroveren en blijft de opdracht open voor de andere teams. Slagen ze er in om binnen de 3 gokbeurten het monument op de juiste stad te plaatsen, dan hebben ze dat gebied veroverd en blijft dit voor de rest van het spel van dit team. De post-it die bij deze opdracht hoort wordt van de poster gehaald, zodat andere teams weten dat ze dit gebied niet meer kunnen veroveren. Na het slagen/falen van een opdracht kiest het team een nieuwe opdracht.
Einde van het spel:
Het spel gaat door tot alle steden zijn veroverd (of tot er een duidelijke winnaar is indien het spel met slechts 2 ploegen wordt gespeeld en het hierdoor te lang duurt). Het team met de meeste veroverde gebieden wint.
De steden en bijhorende monumenten:
Nummer
Stad
Monument
1
Antwerpen
Boerentoren
2
Brussel
Manneke Pis
3
Brugge
Belfort
4
Waterloo
Leeuw
5
Gent
Het Gravensteen
6
Leuven
Kotmadam
7
Hasselt
Het Borrelmanneke
8
Ieper
Menenpoort
9
Luik
Station
10
Charleroi
Les Bois du Cazier
11
Aarlen
Neptunustoren
12
Bergen
Kasteel van Havré
13
Kortrijk
Belfort
14
Namen
Djoseph et Francwès
15
Malmedy
Malmedy Massacre Memorial
Wij namen de grootste steden. Uiteraard kan je zelf meer of minder steden of andere plaatsen of monumenten in België uitkiezen.
De opdrachten (zie bijlage voor speluitwerking):
Dialect verbinden met het Engels
Verbind de Belgische bieren met het juiste glas
Schrijf een gedicht met de 3 officiële talen van België
Pictionary
Maak een groepsfoto verkleed als fans van België
Logoquiz van Belgische festivals
Zing het refrein van het KLJ-lied (een andere vereniging kan zijn eigen lied kiezen)
Dans de kringdans van KLJ van dit jaar (een andere vereniging kan een andere (bekende) dans kiezen)
KLJ-sporten QUIZ (een ander vereniging kan een eigen quiz maken)
Probeer door het papier te geraken
Een Belgisch lied of niet?
Cookie challenge
Omgekeerde Belgische liedjes QUIZ
Draag zoveel mogelijk kleren als kan
Vertel een typische Belgische mop en laat ons lachen
Toegankelijke variant
Aangezien het spel in teams wordt gespeeld kan bijna iedereen eraan deelnemen en zijn talenten inzetten ongeacht beperkingen. Om drempels maximaal weg te werken maak je best diverse teams of doe je als begeleider mee met een team. Hieronder nog enkele tips:
Auditieve beperking:
Op enkele opdrachten na zijn bijna alle opdrachten uitvoerbaar voor kinderen en jongeren met een auditieve beperking. Alle opdrachten zijn schriftelijk neergeschreven.
Fysieke beperking:
Op enkele opdrachten na zijn bijna alle opdrachten uitvoerbaar voor kinderen en jongeren met een fysieke beperking. Wie bijvoorbeeld niet kan schrijven kan wel mee nadenken over uitkomsten. Rolstoelgebruikers kunnen mits hulp van teamgenoten bijna alle opdrachten meedoen.
Autisme:
Dit spel heeft zo goed als geen beperkingen voor kinderen en jongeren met autisme.
Verstandelijke beperking:
Voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking kunnen sommige opdrachten mogelijks te uitdagend zijn. Laat hen bijvoorbeeld de antwoorden noteren of de doe-opdrachten uitvoeren.
Visuele beperking:
Kinderen en jongeren met een visuele beperking kunnen (deels) deelnemen mits begeleiding. Laat iemand bijvoorbeeld de vragen voorlezen zodat ze mee kunnen nadenken over de oplossing.
Materiaal
- Bijgevoegde kaart van België (of een zelfgemaakte kaart)
- Monumenten uitgeprint (staat niet in bijlage)
- Opdrachtenbladeren
- Pennen
- Stiften
- Muziekboxen
- Liedjes op voorhand downloaden indien er geen wifi is
- Verkleedkleren
- Papier
- Mellowcakes