De vier oerelementen

De vier oerelementen

Speluitleg

SPELVOORBEREIDING

Inkleding:

De groep wordt in families of stammen ingedeeld.  Je kan dit bijvoorbeeld doen door de groepen een verschillend symbool te geven: een moedergodinnetje (misschien heeft iemand wel zo’n beeldje thuis of anders is het snel gemaakt in klei), een dierenvel, een kei en een houten stokje (met deze hulpmiddelen maakten ze vroeger vuur). 

Je kan de groepen ook namen geven, bijvoorbeeld: de Wambies, de Wimboes, de Womba’s.  Iedere stam heeft een stamhoofd (iemand van de begeleiding).

Voorbereiding:

De begeleiding oefent op voorhand een vredesdans in.


SPELVERLOOP

Start van het spel

Vredesdans rond het vuur

Heel de groep doet een vredesdans rond het vuur. 

 

Inleiding over de vier oerelementen: vuur, aarde, water lucht

De leden vertellen in hun stam waar ze aan denken bij de verschillende elementen.  Volgende zaken kunnen alvast naar boven komen.   

-        Water:

o       drinken

o       vissen leven en ademen in het water

o        wassen

o       zuiveren

o       planten groeien erdoor

o       we zwemmen in de zee

o       het doopsel staat voor nieuw leven

o       overstroming

o       waterval

-        Vuur:

o       warmte

o       licht

o       veiligheid, gevaarlijke dieren op afstand houden

o       brand

-        Aarde:

o       in de aarde kunnen planten groeien

o       we kunnen er voedsel op bewerken

o       we kunnen met materiaal van de aarde huizen bouwen

o       we kunnen op de aarde een thuis bouwen

o       aardbeving

-        Lucht:

o       we ademen lucht

o       we reizen door de lucht

 


Het eerste deel van het Indianenverhaal

Het stamhoofd vertelt het eerste deel van het Indianenverhaal.

 

Beste stamleden,

Ik ga jullie het oude Indianenverhaal vertellen over het ontstaan van de wereld en van de mens.

Toen de prairiehond de wereld had gemaakt, raapte hij de wind op, die de vorm had van een zeeschelp.

Die keerde hij om, en zo ontstond de hemel. De vijf hoeken van de wereld gaf hij schitterende kleuren.

Daarboven spande hij een regenboog, die de dag van de nacht scheidde. Daarna ging hij op zijn achterpoten zitten huilen zoals alleen een prairiehond dat kan doen, waarop de zon en de maan langs de hemel begonnen te bewegen.

De prairiehond liet bomen groeien op de vlakten en maakte bergen, meren en rivieren.

En daarna zorgde hij ervoor dat er dieren kwamen die de wereld konden bewonen. Een beer, een leeuw, een bever, een uil, een muis en nog vele andere dieren.

En nu moeten er mensen komen, zei de prairiehond, maar hij had geen idee hoe deze er uit moesten zien.

"U kunt natuurlijk doen wat u wilt", zei de leeuw, "maar ik denk dat de mens scherpe tanden en klauwen moet hebben".

"Net als die van jou?"....vroeg de prairiehond.

"Ja, antwoordde de leeuw, net als die van mij".

"Niemand wil een stem als de jouwe hebben," zei de beer. "Met zo'n stem jaag je iedereen weg. Ik vind dat de mens op zijn achterpoten moet kunnen lopen".

"Net zoals jij?"....vroeg de prairiehond.

"Ja, net zoals ik", zei de beer.

Toen zei de uil dat de mens vleugels en goede ogen moest hebben. En het schaap vond dat de mens een dikke vacht moest hebben, en de muis vond dat de mens heel klein moest zijn.

En doordat ieder dier wou dat de mens er net als zichzelf moest uitzien kwam er zelfs ruzie van.

Daarom besloot de prairiehond een wedstrijd te houden.

"We maken allemaal een mens van klei zoals wij denken dat een mens eruit moet zien, en morgen maken we dan een keus".

Alle dieren renden weg om klei uit de rivier te halen. De uil boetseerde een mens met vleugels. Het hert maakte een mens met grote oren en grote ogen. En de muis maakte een heel klein mensje en ieder dier boetseerde een mens die er net als zichzelf uitzag.

 


Reinigen van handen per familie met water

Het stamhoofd gaat verder:

 

We kijken allemaal liever naar onszelf en vinden onszelf de beste. We sluiten de ogen voor de schoonheid en de capaciteiten van de ander.

We zien daardoor het vuile van onszelf niet meer. De splinter in het oog van de ander valt ons eerder op dan de balk in ons eigen oog.

Daarom willen we ons reinigen. Met water. Een oersymbool dat zo rijk is aan inhoud. Water geeft ons leven, lest onze dorst, wast ons schoon,…

Laten we in een kring gaan staan en elkaars handen schoonwassen …

 

De stamleden wassen elkaars handen.  

 

Het tweede deel van Indianenverhaal

Het stamhoofd vervolgt:

 

's Avonds toen alle dieren moe waren en sliepen haalde de prairiehond water uit de rivier en goot die over al de beeldjes.

Ze zakten allemaal in elkaar en hieruit boetseerde hij de mens met armen en benen, en met een gladde huid.

Daarna blies hij zijn adem in de neusgaten van het beeld en zo begon de mens te leven.

En zo, is het oude Indianenverhaal over het ontstaan van de mens en de wereld.

 

De eigenschappen van de ideale mens

Het stamhoofd vertelt:

 

Nu we ons gereinigd hebben staan we zuiver en klaar in de waarheid. Uitgenodigd om het beste te kiezen zoeken we zelf ook naar hoe de mens er als mens ideaal zou uitzien. Welke eigenschappen moeten er zeker in de mens aanwezig zijn om als goed schepsel de wereld in te gaan? Waarden, idealen, eigenschappen beelden we met onze stam uit in klei.

 

Met achtergrondmuziek maken de stamleden iets uit klei.

 

Daarna komen de stammen terug in grote groep samen en geeft iemand van elke stamgroep uitleg bij wat de stamleden hebben gemaakt.

 

Ons scheppingsverhaal uit de bijbel (Gen. 2,4a-7)

Een stamhoofd leest in grote groep het scheppingsverhaal.

 


De Geest

De stamleden gaan opnieuw per stam zitten en het stamhoofd vertelt:

 

We zitten in een kring en geven elkaar het leven door. Ik blaas zachtjes in het gelaat van de ander.

Als de ander het leven heeft ontvangen geeft die de geest door aan zijn buur door op zijn beurt in het gelaat van de derde te blazen.

 

Een gebed

Vader God

Moeder Aarde

draag zorg voor ons

in goede en kwade dagen

help ons om op een goede en dankbare manier

gebruik te maken van wat de aarde ons voortbrengt

en help ons om elkaar respectvol te behandelen

 

Een vredesdans

We eindigen door opnieuw met de ganse groep de vredesdans rond het vuur te dansen. 

Materiaal
  • Kruiken
  • Klei
  • Water
  • Bassins
  • Achtergrondmuziek
  • CD -speler
  • Kampvuur
  • Muziek: Irène Papas, de Vredesdans (of een andere vredesdans)
Organisatie
KLJ

Leeftijd

16
tot
35 jaar

Aantal spelers

5
tot
30 spelers
Duur
60 minuten
Aantal groepen
3 groepen
Intensiteit
matig