fietserke-stamp

fietserke-stamp

Speluitleg

Er ligt een bal op een groot terrein en er zijn enkele zoekers. Eén speler stampt de bal bij het begin van het spel weg. Zolang de zoekers de bal niet op zijn vaste plaats teruggelegd hebben, mogen de anderen zich gaan verstoppen. De zoekers mogen zich vrij verplaatsen. Als ze iemand gezien hebben, gaan ze hem of haar aftikken op de bal. Als de zoeker eerst is, belandt de gevonden persoon in 'het kot'. Dat 'kot' kan verlost worden als iemand de bal kan wegschoppen. Dan heeft weer iedereen tijd om zich te gaan verstoppen. Een alternatief voor die bal: gebruik een fiets! Start van het spel: de zoeker zoekt de fiets op het terrein en fietst ermee naar een afgesproken punt. De anderen hebben zolang de tijd om zich te verstoppen. Iemand gezien? De zoeker moet eerder bij de fiets zijn en bellen dan degene die gevonden is. Wie gezien is, belandt op het 'bagagerek'. Het 'bagagerek' verlossen doe je door weg te fietsen met de fiets en hem ergens op het terrein achter te laten.

Variaties

Tip: Oogkleppen Alle gekende én minder gekende spelen zijn grappiger en moeilijker als je oogkleppen opzet. Maak een brilletje van wc-rolletjes, plak duikbrillen af, tape bierviltjes rond je hoofd - kortom: beperk je zicht en speel nog een keer!

Opmerkingen

Blauw, blauwer, blauwst! Vind jij de keti's bovenal de leukste afdeling? Wil je mee brainstormen over Bo de Bever, tiptiens en kerels, spelen op hun blauwe lijf geschreven ... dan zijn wij misschien op zoek naar jou? Voor alle vragen, opmerkingen en kandidaatstellingen maar 1 adres: keti@chiro.be of hanne.waumans@hotmail.com

van Hanne Waumans, de keticommissie

Materiaal
  • 1 bal
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

0
tot
13 jaar

Aantal spelers

5
tot
99 spelers
Duur
30 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit
zwaar