De leden worden in groepjes afgezet op de startplaats en krijgen daar een (al dan niet cryptische) routebeschrijving naar het eindpunt, dat ongeveer 6 km verder is.
Vanaf het startsein kunnen ze onderweg aangetikt worden door de leiding, die voortdurend met wagens rondrijdt langs het traject. Worden de leden effectief opgepakt, dan worden ze met de wagen een stukje teruggevoerd. Per wagen moeten dus 2 leiders zitten: 1 chauffeur én iemand die uit de wagen kan springen om de vluchtende leden te achtervolgen. Het is de bedoeling dat de leden zo snel mogelijk aankomen op het eindpunt. Niet gezien en niet opgepakt worden is dus de boodschap! In de praktijk komt dit er op neer dat, als er een auto nadert, iedereen de berm / grachtkant / voortuintje induikt om aan het spiedende oog van de leiding te ontsnappen: adrenaline-opstoten gegarandeerd! Zoek dus zorgvuldig een traject uit. Let daarbij op volgende criteria: kies geen drukke hoofdbaan uit, want na 5 minuten zijn de leden het beu weg te springen voor de 65ste auto; op een plattelandsweggetje daarentegen herkennen ze jouw wagen direct... Uit ervaring weten wij dat een goede mix tussen landelijk gebied en enkele dorpskernen ideaal is.
Variaties
Je kan onderweg verschillende controleposten inlassen, om iets meer, euhh... controle te krijgen over waar de deelnemers ergens zitten langs het traject. Daar krijgen ze dan een nieuwe routebeschrijving. Je kan dit natuurlijk inkleden en de leden een geheimzinnig pakje laten ophalen aan de ene en laten afleveren aan de andere controlepost.
Opmerkingen
De leden vertrekken wel in groepjes, maar die vallen onderweg makkelijk uiteen als ze opgepakt worden. Onder 16 jaar is het dus aan te raden per groepje een leider mee te laten doen. Je kan ook als voorwaarde stellen dat ze als groepje van 4 moéten samenblijven tot het einde.
van Gert Blanchaert, OG/1308, Tijl & Nele Luchteren, Drongen