Halloweenheksenspel

Halloweenheksenspel

Speluitleg

Verhaal: Deel 1: Er is iets vreselijk gebeurd, Heks dikke teennagel heeft een vloek uitgesproken over iedereen die dit jaar Halloween feestjes doet of zich verkleed. De vloek is namelijk het volgende, iedereen die zich verkleed voor Halloween in een griezelig wezen, zal dit blijven ook al zie je het niet bij jezelf in de spiegel , je blijft altijd even lelijk en afschuwelijk.

Verhaal: Deel 1

Er is iets vreselijk gebeurd, Heks dikke teennagel heeft een vloek uitgesproken over iedereen die dit jaar Halloween feestjes doet of zich verkleed. De vloek is namelijk het volgende, iedereen die zich verkleed voor Halloween in een griezelig wezen, zal dit blijven ook al zie je het niet bij jezelf in de spiegel , je blijft altijd even lelijk en afschuwelijk. Om deze vloek te door breken kunnen jullie de speelclubbertjes en de sloebertjes alle kindjes in de wereld helpen om dit allemaal niet te laten gebeuren. Willen jullie dat doen? Zijn jullie dapper genoeg? Misschien worden jullie wel opgegeten of nee gebliksemd door Heks Dikke Teennagel. We zouden het volgende moeten doen: De goede Heks (naam) , heeft een receptje om een drankje te brouwen dat jullie en alle kindjes in de wereld kan genezen en de Heks dikke teennagel zelf doet veranderen in iets aartslelijk. Nu is die goede heks toch wel een beetje slordig. En heeft de stoute heks het recept voor het drankje gestolen en in vele kleine stukjes versneden. Nu is de vraag kunnen jullie de Goede Heks helpen om alle stukjes terug te vinden? Maar we moeten voorzichtig zijn, zodat de Boze heks ons niet bezig ziet enzo, dus kijk goed uit je doppen.

Deel 2: iets voor 4 uurtje

Op het laatste vinden we alle stukjes van het recept en plakken we dit allemaal tesamen. De Goede Heks komt langs en iemand van de leiding ovehandigd de brief met veel schrik aan de goed heks. Maar opeens is de Boze heks daar. De leiding helpt de goede Heks om weg te geraken….. spannend moment

  • De goede heks raakt weg met het recept en roept nog uit de verte, ' Ik zal zo snel mogelijk zorgen voor het drankje' ( ondertussen doen we 4 uurtje).

Deel 3 : Tijdens 4 uurtje

Er gaat tijdens het 4 uurtje iemand van de leiding naar buiten en komt terug binnen en zegt da hij juist de Boze heks achter de Goed heks heeft zien vliegen. De goed heks had een grote fles mee , ik denk het drankje? Wat denken jullie? (Overtuigen!!!). We zeggen ook dat we ze zien vliegen hebben richting Poot Park. Iemand anders van de leiding zegt dan misschien zijn ze naar daar en is daar het drankje ergens gevallen.

Deel 4: Nieuws van de Goede Heks aan het begin van Park poot

Daar aangekomen hangt er een brief aan een boom ofzo met een tekst op de goede heks gevochten heeft met de slechte heks gevochten maar de slechte was sterker en de goede heks schrijft , dat ze moeten gaan lopen is maar in de vlugte nog een briefje heeft kunnen schrijven. Blad aan boom met zowat bloed aan van het vechten.

Op het briefje staat dat de goede heks dus ook het drankje heeft laten vallen boven park Poot ergens. Maar ze zegt dat we moeten oppassen want de Boze Heks heeft allemaal slechte en griezelige wezens getoverd en ze verspreid over het park. Ook nog op het briefje: Als jullie het drankje kunnen vinden dan brengen jullie dit zo snel mogelijk naar jullie leiding. En gaan zo snel mogelijk terug naar een veilige plek, (een open plek waar je alles goed van ver kan zien aankomen) en jullie drinken daar dan allemaal van het drankje.

Deel 5 : Ontknoping

Maar hoe weten we nu dat het werkt? Iemand van de leiding zegt: als jullie straks thuis komen moeten jullie aan jullie mama of papa vragen, nadat jullie je verkleedkleren hebben uitgedaan. Of jullie er nog altijd griezelig uitzien of niet? Als jullie ouders zeggen van niet dan bedank je maar de goed heks stilletjes in jezelf Spel : Uitleg eerste deel verhaal: Daarna: Nu op dit moment is het nog licht maar straks, als we op zoek moeten naar het drankje moeten we misschien weg van de chiro, dan is het al donker. Daarom gaan we potjes beschilderen om een theelichtje in te zetten. Niet te lang laten duren, als ze er maar een beetje op geschilderd hebben is het goed.

Hoe kunnen jullie de Goede Heks nu helpen om de stukjes terug te vinden? Er wordt een recept geschreven voor een drankje met allerlei vreemde ingrediënten , dit papier wordt in stukken geknipt en verstopt op een plaats aan de Chiro. De sloebers en speelclubbers kunnen tips verzamelen om te weten te komen waar deze stukjes verstopt zijn door de Boze Heks. We doen dit aan de hand van kleine spelletjes. De kleine spelletjes staan op papiertjes en worden in een oude kookpot gedaan. De leden mogen één voor één een papiertje uitkiezen dit spelletje spelen we dan. En daarna als ze dat spelletje goed hebben gedaan krijgen ze een tip van waar de puzzelstukjes ergens liggen.

Spelletjes:

  • Dikke Heks: ( dikke bertha)
  • Spookje mag ik overvaren ( schipper mag ik overvaren)
  • doodshoofden voetbal ( chinese voetbal)

Deel 2 van het verhaal

(Stuk verhaal dat heks langskomt om recept op te halen) Tijdens 4 uurtje : Verhaal deel 3 Na 4 uurtje, gaan we met zijn allen naar het Park poot. Komen daar die brief tegen en beginnen te zoeken. Ondertussen zitten sommige mensen van de leiding of andere personen verstopt om te laten schrikken. Ik hoop dat het dan al wat donker is Verhaal Deel 4 (brief die omhoog hangt in het park of bos) Leden zoeken in het park of bos achter het drankje , en komen soms rare wezens tegen om hun te doen schrikken.

Drankje gevonden Verhaal Deel 5

We zien hoeveel tijd we nog over hebben en spelen nog enkele spelletjes in het park of bos, daarna gaan we terug naar de Chiro. En vinden we een bedank brief van de Goede Heks voor het terug brengen van het recept.

Opmerkingen

De leiding moet zich wel goed inleven in dit spel

van Bart Brion, Far-west

Materiaal
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

6
tot
10 jaar

Aantal spelers

2
tot
99 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Soort
Intensiteit
hevig