Het is bijna carnaval. Maar owee, owee. Met de wind van de laatste dagen is al de confetti weggewaaid.
De confetti-mannen doen hun trieste verhaal bij de kinderen. Wat nu? Binnen enkele weken is het carnaval en jullie hebben nu geen confettie om mee te gooien.
Maar, de confettie-mannen (de leiding) hebben iets uitgevonden. De confettie-machine. Als je 1 confetti er in stop zullen dit er 100 worden na een tijdje.
De kinderen kunnen helpen om terug confetti te maken. Ze moeten in 1 groep zakjes 'weggewaaide' confetti zoeken die weggestopt zijn zoeken. Wanneer ze een zakje gevonden hebben, mogen ze een groepsopdracht doen bij de confetti-mannen.
Indien het goed uitgevoerd is, mogen ze de confettie in de confettie machine doen.
Wij hadden zo'n 10 zakjes confettie verstopt. Eens al de gevonden confettie in de machine is, mogen ze deze activeren door op de rode knop te duwen op de machine. Nu zal de machine beginnen werken, en binnen enkele weken, op carnaval zullen ze zien dat de confettie machine goed zijn werk heeft gedaan.
De opdrachtjes hebben we in thema van carnaval gedaan:
rode neuzen spel (variant van zwarte bollen spel)
kousje trap: iedereen laat zijn kousen beetje afzakken en zo moet iedereen proberen elkaars kousen af te trappen
het hoedenspel: in cirkel zitten en er zijn twee hoeden. 1 persoon zit in het midden. Op de muziek worden de hoeden doorgegeven, eens de muziek stopt moeten de personen met de hoeden proberen hun hoed op de persoon in het midden te plaatsen. De laatste moet de plaats van de persoon in het midden innemen.
verstoppertje in 2 groepen: ze worden verdeeld in twee groepen, eerst verstopt de eerste groep zich. Bij het zoeken wordt de tijd opgenomen. De groep die het minst lang moet zoeken naar de andere groep is gewonnen.
...
Opmerkingen
Je moet dus zeker een confettie-doos maken. Dit is een versierde doos waar je een trechter kan in plaatsen om de confettie in te doen. Er moet ook een knop op zijn om de machine te kunnen activeren.
van Joke Calis, WM/1608, Chiromeisjes Zwevezele, zwevezele