Tijdens het kamp leren de ribbels meneer Broccoli kennen. Die heeft helemaal niets om in te slapen. De ribbels kunnen elke avond een nieuwe slaapplaats uitproberen voor meneer Broccoli zodat hij op het einde van het kamp een eigen huisje heeft.
Spelverloop
Dit is een rodedraadspel waar je een mascotte voor nodig hebt. Zorg voor een knuffel of figuurtje waar de ribbels in de loop van het kamp een band mee opbouwen en voor wie ze het perfecte huis moeten zoeken. Als voorbeeld gebruiken we het figuurtje 'meneer Broccoli', maar pas dat dus gerust aan naar de mascotte die jullie zelf verkiezen.
De mascotte krijgt elke nacht een nieuwe slaapplaats, startende van niets tot een heel groot huis. Telkens hij van huis verandert, krijgt hij iets mee om zijn huisje gezellig te maken.
We gaan er in het spel van uit dat de ribbels een week mee op kamp gaan. Als jouw afdeling langer meegaat, kan je altijd woningen bij verzinnen. Als je groep minder lang meegaat, kan je slaapplaatsen schrappen.
Voorbereiding
Maak het muzikaal pak op voorhand. Voorbeelden van opdrachtjes vind je verderop.
Verzamel de spullen die de ribbels kunnen verdienen voor in meneer Broccoli’s huis.
Spelletjes en opdrachten + materiaal per dag
Nacht 1: Slapen in openlucht
Aan de hand van enkele spelletjes verdienen de ribbels een ster om het huis van meneer Broccoli op te fleuren.
Spelletjes
Als je naar de hemel kijkt, zie je af en toe weleens een vallende ster. Dan mag je een wens doen. De ribbels liggen in een kring met hun hoofd naar elkaar. Eén ribbel begint met een wens door te fluisteren naar de ribbel naast zich. Als de wens nog hetzelfde is bij de laatste persoon winnen de ribbels het spel.
Ribbel Sienna gaat even weg. Laat de andere ribbels zich verstoppen in elkaars slaapzak. Sienna komt terug naar binnen en moet raden wie in welke slaapzak ligt. De ribbels in de slaapzak mogen enkel dierengeluiden maken.
Zet de ribbels in twee ploegen tegenover elkaar. Na het startsignaal mag van elke groep een ribbel in zijn of haar slaapzak beginnen te springen. Als ze elkaar tegenkomen, doen ze blad-steen-schaar. De winnaar mag verder springen, de verliezer keert terug en er mag iemand van het team van de verliezer beginnen springen. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk aan de kant van het andere team te geraken.
Materiaal
Slaapzakken
Nacht 2: Slapen in een papieren huisje
Bij dit spel kunnen de ribbels een kartonnen doos winnen waar meneer Broccoli zijn huis van kan maken. Die doos zit in het muzikaal pak. Tip: teken op de doos al raampjes en een deur zodat het echt op een huis lijkt.
Muzikaal pak – opdrachtjes
Doe zo snel mogelijk jullie pyjama aan
Maak een rijmpje voor meneer Broccoli
Geef aan elke ribbel een hand
Doe een dier na en zorg dat iedereen het kan raden
Materiaal
Kartonnen doos, muzikaal pak
Nacht 3: Slapen in een tent
Meneer Broccoli krijgt warme dekentjes voor in zijn papieren huisje, waarmee hij een tent kan bouwen.
De spelletjes
Kampvuurbal vangen: ribbel Zeno staat in het midden met een bal in zijn handen. Alle andere ribbels staan in een kring met hun handen tegen elkaar. Zeno kan een bal gooien naar een ribbel in de kring, maar kan ook doen alsof. Enkel als Zeno de bal echt gooit, mag je je handen opendoen. Doe je dat tijdens een schijnbeweging? Dan verbrand je je handen!
Eén ribbel staat in het midden. De anderen zitten in een cirkel, hun handen liggen in elkaar. Eén ribbel heeft een centje vast. Dat moeten ze ongemerkt doorgeven. Iedereen doet dus alsof ze het centje doorgeven. Ondertussen zingen ze allemaal samen: “Centje doorgeven, centje doorgeven, niemand weet waar het centje is”. Degene in het midden moet raden waar het centje is voor het de hele kring rond gegaan is.
Materiaal
Bal, centje
Nacht 4: Slapen in een huis
Hiermee kunnen de ribbels het huis van meneer Broccoli een update geven.
De spelletjes
Keuken: verdeel de ribbels in twee ploegen en geef elke ribbel een lepel. Iedere ploeg heeft een pingpongballetje. Ze moeten het pingpongballetje doorgeven via hun lepel. Als het balletje bij de laatste van de ploeg geraakt, hebben ze de opdracht goed volbracht!
Tikkertje-toilet: duid één tikker aan. Wie getikt wordt, gaat gehurkt zitten. Als iemand (zachtjes!) op je hoofd drukt en een spoelgeluid maakt, ben je weer vrij.
Schoenenkast: laat alle ribbels een schoen in het midden leggen. Ribbel Thibeau gaat weg. De andere ribbels duiden één schoen aan als de bom. Thibeau mag een voor een de schoenen wegnemen. Hoe meer schoenen hij heeft voor hij de bom vastneemt, hoe meer punten.
Materiaal
Lepels, pingpongballetjes, schoenen
Nacht 5: Slapen in een villa
Bij dit spel kunnen de ribbels een popster (barbiepop/foto/kartonnen bordje) winnen voor in meneer Broccoli’s huis.
Villa's zijn echt iets typisch voor popsterren. Geef de ribbels een foto van een popster en een koffer verkleedkleren en laat hen zo goed mogelijk de popster nadoen.
Materiaal
Foto's van popsterren/Ketnet-personages/superhelden, verkleedkoffer
Nacht 6: Hotel
Hierbij kunnen de ribbels een kleine shampoo krijgen voor meneer Broccoli. Een hotel heeft zóveel kamers. Daar kan je al eens in verloren lopen... Of je kunt je erin verstoppen, natuurlijk! Vanavond spelen we verschillende soorten verstoppertje.
De spelletjes
Gewoon verstoppertje: iedereen verstopt zich en de leiding gaat hen zoeken.
Omgekeerd verstoppertje: de leiding verstopt zich en de ribbels moeten hen zoeken.
Verstoppertje-kiekeboe: iemand telt af vanaf 20 en de ribbels verstoppen zich. De teller mag 3 stappen zetten vanaf een afgesproken plek. Als de zoeker niemand meer ziet mag hij of zij opnieuw beginnen tellen, maar nu vanaf 19 en zo verder. De andere spelers moeten ondertussen de zoeker komen tikken en zich opnieuw verstoppen.
Nacht 7: Kasteel
Hiermee kunnen de ribbels een kroon winnen voor meneer Broccoli.
De spelletjes
Koningsspel: verdeel je groep in twee ploegen en geef hen een stift. Eén ribbel krijgt een stip op zijn of haar buik/arm/verborgen plek. Dat is de koning of koningin. Elke ploeg heeft een stoel. Het is de bedoeling dat de leden zo snel mogelijk de koning of koningin ontdekken door leden van de andere ploeg op hun stoel te krijgen. Als ze daar in slagen, mogen ze naar de verborgen plek kijken. Wie kan als eerste de koning of koningin ontmaskeren?
Koningen en koninginnen hebben vaak een privéjet en soms zelfs een privéhelikopter. Ribbel Younes staat in het midden en draait rondjes. Per twee rondjes draait hij sneller. De andere ribbels draaien mee. Wanneer Younes zegt dat de helikopter draait aan 100 toeren, lopen alle ribbels weg en probeert Younes de andere ribbels te tikken.