De tito’s mogen vandaag een fietsenmaker ontmoeten. En niet zomaar een fietsenmaker, wel die van Stefan Küng ! Die zal hen de knepen van het vak leren.
Uit Dubbelpunt april 2022
In het kort
Verdien als team zoveel mogelijk punten door opdrachten sneller dan het andere team te voltooien. Op het einde is er nog een ultieme ronde. Wie die wint, krijgt tien punten extra.
Materiaal
Enkele (oude) fietsen: voorzie per vijf tito’s een fiets
Steek- of ringsleutels
Inbussleutels
‘Lepels’ om een band te verwisselen
Enkele binnenbanden
Materialen om een parcours te maken en af te bakenen, bijvoorbeeld:
Afbakenlint
Kegels
Een finishvlag
Erepodium: dat kun je maken met stoelen of banken. Voorzie een derde, een tweede en een eerste plaats.
Twee kleuren fluohesjes en/of minstens twee kleuren verf
Enkele kleine boeketjes bloemen
Medailles voor de eerste en tweede plaats in het crewgedeelte en medailles voor de eerste, tweede en derde plaats
Voorbereiding
Voorzie minstens twee oude fietsen waarop je hen de opdrachten kan laten uitvoeren.
Maak een parcours voor de Grote Prijs Küng en een erepodium(pje) voor de winnaars.
De fluohesjes en/of de verf zal je gebruiken om de ploegen te verdelen. Geef iedere ploeg een eigen kleur fluohesje of teken strepen op het gezicht die de teamkleuren zullen zijn.
Voorzie verkleedkleren om Stefan Küng de fietsenmaker te spelen. Iemand van de leiding zal die rol opnemen.
Spelverloop
Eerst ontmoeten de tito’s de top van de top in zijn vak als fietsenmaker: Stefan Küng. Hij vertelt de tito’s zijn verhaal: hoe hij begon als fietsenmaker, voor welke bekende coureurs hij allemaal gewerkt heeft, wie hij ontmoet heeft, wie zijn favoriet is. Daarna vertelt hij dat hij de tito’s vandaag de knepen van het vak zal leren. De eenvoudige dingen zoals gewoon het zadel verstellen van hoogte tot het belangrijkste: een fietsband vervangen. Eerst doet de fietsenmaker het voor, daarna moeten de tito’s het zelf proberen. Bij het tonen wordt ook de tijd gemeten van de fietsenmaker, het is de bedoeling dat de tito’s die tijd verbreken tijdens het volgende spel.
Verdeel de tito’s nu in twee crews. Dat doe je met behulp van de verf en/of de fluohesjes. Daarna geeft Stefan Küng per opdracht de uitleg.
Het zadel verstellen van hoogte
De remmen los- en vastkoppelen en harder aanspannen
De ketting opleggen en het achterwiel laten draaien door op de trappers te trappen
Het stuur weer recht zetten
De band vervangen (oude binnenband eruit halen + nieuwe binnenband opleggen)
Na iedere herstelling voeren de tito’s die per fiets samen uit. Zorg dat er ongeveer vijf tito’s aan een fiets kunnen werken. Time deze opdracht net zoals bij Stefan Küng. De crew die in totaal de snelste tijd behaalt, krijgt een punt. Is er een ploegje in een crew dat sneller is dan Stefan Küng, dan krijgt die crew een extra punt.
De Grote Prijs Küng
Als alle herstellingen uitgevoerd zijn, is het tijd voor de ultieme opdracht: de Grote Prijs Küng. Daar doen de teams alle vorige opdrachten nog eens opnieuw achter elkaar. Als ze alles weer gerepareerd hebben, moeten ze nog een parcours afleggen met de fiets. Iedere tito zal een ronde moeten rijden.
De crew die als eerste met iedereen over de finish gaat, wint deze opdracht en krijgt dus tien punten bij. De eerste drie coureurs die over de finish gaan, krijgen respectievelijk tien, zeven en vijf extra punten. Die tel je bij het totaal van iedere crew.
Einde van het spel
Op het einde van de Grote Prijs Küng tel je alle punten op. De crew die gewonnen heeft, mag op het podium komen en krijgt bloemen. Ook de coureurs die individueel op de eerste, tweede of derde plaats staan, mogen op het podium komen staan om hun eigen boeket bloemen en medaille te ontvangen.