Verdeel de groep in minstens twee teams waarbij elk team minstens één persoon aanduidt. Die persoon mag gedurende enkele minuten naar een schilderij of tekening gaan kijken en moet proberen om zonder hulpmiddelen alles zo goed mogelijk te onthouden. Alleen kijken dus, aankomen mag niet. Het is ook absoluut verboden om dingen te noteren of over te tekenen.
Na enkele minuten keert die persoon terug naar zijn/haar groep en moeten de deelnemers op basis van de aanwijzingen van de persoon het schilderij of de tekening proberen na te maken.
Het voorbeeldkunstwerk wordt dan tot aan de apotheose achter slot en grendel bewaard.
De bijkomende elementen die aan het basisidee worden toegevoegd zijn de volgende:
- Spreek een tijdsduur af waarin het kunstwerk gemaakt moet worden. Anderhalf à twee uur lijkt ons een goede richttijd.
- In die tijdsperiode moet er dus geknutseld worden, maar het is diegenen die het schilderij gezien hebben absoluut verboden ook maar één vinger naar het ontwerp uit te steken. Het is hen alleen toegelaten om duidelijk te maken wat ze gezien hebben, echter zonder hierbij ook maar één ander hulpmiddel te gebruiken dan hun expressieve vaardigheden.
- Om de zaak nog interessanter te maken komen er enkele functies bij.
De handige Harry's: spreek af dat het schilderij ingekaderd en wel op een bepaald formaat moet
gepresenteerd worden. Aan de spelers met gevoel voor plantrekkerij om hier iets deftig van te maken.
De shoppers: in zijn uitgebreide vorm heb je voor dit spel heel wat materiaal nodig en hier komt
onze winkel op de proppen. De spelleiding beheert deze winkel die alles verkoopt waar een schildersatelier behoefte aan kan hebben. Gaande van verf tot hout voor de kaders over nagels om de boel aan elkaar te houden.
De budgetbeheerder: elke ploeg krijgt een bedrag om zijn inkopen te doen en een prijslijst van de winkel. Natuurlijk is dit budget zeer beperkt en heeft de winkel niet voldoende materiaal om alle teams te bevoorraden. Bovendien wordt een limiet op het aantal winkelbeurten gezet. Bv. Maximaal drie keer tijdens het hele spel. Elk team zal dus de juiste strategie moeten zoeken. Wanneer ga ik winkelen? Welk product zal waarschijnlijk schaars zijn? Welk voorwerp kan ik eventueel op een andere manier bemachtigen?
De onderhandelaar: hoe dan ook zal elke ploeg wel iets te kort komen om zijn schilderij volledig af te werken en daarom worden ook onderhandelingsrondes voorzien. Bv. om de 20 minuten krijgt een vaste vertegenwoordiger van elke groep de kans om deals te sluiten met de onderhandelaars van andere groepen. Natuurlijk kan hij/zij richtlijnen meekrijgen van zijn teammaats maar hij/zij neemt uiteindelijk zelf de beslissingen: wat gaan we extra aankopen, in ruil waarvoor of voor welke prijs?
De beursgoeroe: Voor gevorderden in dit spel kan je eventueel voorzien in een soort beurs of casino waar extra geld te verdienen (of te verliezen) valt, maar je moet wel opletten dat het geheel niet te complex wordt en beheersbaar blijft.
Na het verstrijken van de afgesproken speeltijd, worden de resultaten aan een onafhankelijke expertenjury voorgelegd.
Of deze jury effectief een winnaar bekend moet maken, laten we aan jullie eigen wijsheid over.