Wil jij ook al je hele leven lang de baas zijn van ons dorp? Grijp dan nu je kans want de gebouwen en straten in ons anders zo rustige dorpje liggen nu voor het grijpen! Word jij de grootgrondbezitter van ons dorp?
Speluitleg
Verdeel je dorp in straten aan de hand van de belangrijke gebouwen. Bij elk gebouw horen een aantal opdrachten die je moet uitvoeren om eigenaar te kunnen worden van dat gebouw. Hoe belangrijker het gebouw, hoe meer opdrachten je hiervoor moet uitvoeren. Het bewijsmateriaal van de geslaagde opdrachten wordt gepost in een online groep. Wanneer een lid alle opdrachten voor een bepaald gebouw uitgevoerd heeft, bezorgt de leiding het gewonnen kaartje in de brievenbus. Bij elk gebouw hoort ook een bedrag. Als je alle gebouwen in een straat gewonnen hebt, krijg je nog eens €500 extra. Iedereen kan alle gebouwen verdienen, ook als iemand anders deze opdrachten al heeft gedaan. Het spel start tijdens een gewone activiteit en loopt een hele week door. Je kan tijdens de volgende activiteit dan een nieuw spel spelen waarbij het voordelig is om veel eigendommen verzameld te hebben, bijvoorbeeld een quiz over het dorp waarbij ze het gewonnen geld mogen inzetten.
Belangrijkste gebouwen (€ 1 000, 3 opdrachten)
Kerk
Neem een foto met een katholiek element aan de kerk.
Teken je eigen omtrek met krijt op de grond (rond de kerk)
Laat je gezin voor het eten een gebedje opzeggen voor het eten
Gemeentehuis
Open het gemeentehuis zoals een burgemeester een nieuw gebouw opent (een lint doorknippen met een schaar)
Maak je geboortedatum door middel van foto’s te nemen van huisnummers
Schrijf een toespraak waarin KLJ tot de leukste jeugdbeweging van het hele dorp wordt gekroond
KLJ-lokaal
Playback je lievelingsliedjes
Maak een tik-tok van een bekend KLJ-dansje
Verricht een goede daad voor iemand in het dorp (Gras afrijden, met iemands hond gaan wandelen, boodschappen doen...)
Bibliotheek
Lees je favoriete hoofdstuk voor (telefoon of opnemen)
Maak de cover van je favoriete boek na met jezelf in de hoofdrol
Schrijf een kort gedicht (met krijt) op de grond bij de bib
Interessante gebouwen (€500 = 2 opdrachten)
School
Los een raadsel/droedel op
Los een moeilijke som op
Postkantoor
Stuur je beste KLJ-vriend een kaartje
Stuur een tekening naar je grootouders of iemand in het rusthuis
Bos/Fort/Park
Camoufleer jezelf met alles dat je vindt. Maak een ‘waar is Wally’-foto van jezelf zodat de anderen je moeten zoeken op de foto
Vouw een bootje en laat dit drijven op een plas water/vijver
Andere gebouwen (€250 = 1 opdracht)
Jeugdhuis
Hou een minifuif voor maxipret op jezelf en film dit
Café
Breng je leiding zijn/haar favoriete drankje
Bakker
Vraag een broodzak aan je lokale bakker en versier deze thuis in KLJ-thema
Slager
Kook/bak iets voor je gezin
Kapper
Knip iemand (uit je bubbel) zijn of haar haar
Frituur
Verzin bij elke letter van het alfabet een snack
Supermarkt
Zoek 3 verschillende nummerplaten. Vorm met elke letter van elke nummerplaat een woord en vorm hiermee een zin.
Sporthal
Loop 3 km, wandel 5 km of fiets 10 km en stuur het bewijs hiervan door
Voetbalplein
Doe alsof je een Rode Duivel bent die scoort in de finale van het WK
Speeltuin
Klim op een originele manier op een speeltuig
Huizen leiding
Verras de leiding met iets leuks
Materiaal
• Kaart van het dorp met de verdeling van straten en gebouwen die meedoen
• Online groep om tijdens het spel te communiceren