Moordenaar en detective by night:
1. rode draad; het gewone moordenaar en detective spel maar dit wordt enkel gespeel wanneer het voldoende donker is.
2. doel van het spel: Je moet zoveel mogelijk punten proberen te scoren
3. tijdens het spel moet worden nagegaan wie er achter elk personage zit (een identiteit raden zijn ook extra punten)
4. begin van spel: masker maken en vermommen, wij geven als leiding de kledingsstukken om zich te verkleden (zodat ze onherkenbaar zijn, maar wel herkenbaar in hun rol!) vb detective: detectivejas, dokter: doktersjas enz
5. doel van de verschillende personages
 moordenaar (x2pers): Alle mensen krijgen een fluovestje aan en de moordenaar moet dan op de vestjes van de mensen schijnen met een pillamp zonder dat hij zelf betrapt wordt door de detective. Wanneer hij op de vestjes geschenen heeft, moeten de mensen hun levens (kaartjes) afgeven, op deze manier krijg je een beeld van hoe vaak een bepaalde mens gedood werd. (moordenaar zelf draagt geen fluovestje). De moordenaar kan punten scoren als hij een persoon dood (dit levert 1 punt op!).
 mensen(x5pers): Alle mensen moeten als ze dood zijn blijven liggen en het geluidje maken dat beschreven werd, behalve de dokter die mag gewoon verder doen (hij moet niet gaan leggen maar hij moet echter wel een leven afgeven)
 Detective: moet proberen foto's te trekken van moordenaar (mag meer dan één foto trekken van dezelfde moordenaar). De detective kan "3 punten" scoren per geflitste moordenaar! Deze kan "-1 punt" verliezen door belicht te worden door moordenaar! Wanneer hij gedood is kan hij proberen de flits van zijn camera zoveel mogelijk laten afgaan tot de dokter hem vindt (lange jas aan)-> kaartjes (levens) zijn vergrootglazen. Wanneer detective de moordenaar flitst is het "+ 3 punten" voor de detective en -3 punten voor moordenaar.
 Dokter: de dokter draagt de functie op zich om mensen te gaan genezen. Hij moet elke herstelde mens/patiënte een rood kruisje geven zodat deze mens duidelijk hersteld is. Per genezen mens scoort de dokter "+1 punt". (de dokter heeft de magische functie dat hij zichzelf kan genezen!!) Hij moet wel zijn leven aan de moordenaar afgeven (ook een rood kruisje) en dat is dan wel min 1 punt. (heeft doktersjas aan)-> kaartjes zijn rode kruisjes die hij afgeeft wanneer hij iemand geneest.
 Zanger: moet zingen wanneer hij vermoord wordt, op deze manier kan dokter zijn patiënte herkennen. De zanger kan "+2 punten" scoren die verkregen worden door handtekeningen op het lichaam van de dode mensen te schrijven. Verliezen telkens "1 punt" als ze vermoord worden door de moordenaar. ( draagt een glitterpak)
 Drugsdealer: taak: moet drugs dealen aan de dode mensen, moeten de zakjes drugs bij de dode verstoppen. Dit levert de dealer "+2 punten" per zakje op. Verliest telkens "-1 punt" voor een leven. Wanneer de dealer eraan gespeeld wordt roept die "High in de sky".
 Baby: taak: prenten gaan zoeken van speelgoed verspreid in het bos. Per gevonden speelgoed krijgt men "+2 punten". De baby verliest "-1 punt" per keer ze vermoord wordt. Begint te wenen om de dokter te roepen (draagt pamper!)
Materiaallijst:
 Identificatiepapieren ( ook één punt per gehaalde identiteit)
 Fluovestjes
 Glitterpak
 Doktersjas
 babypampers
 2 pillampen
 drugszakjes
 levens:
 dokter: +
 baby: fopspeen
 detective: vergrootglas
 drugsdealer: spuitjes of XTC

Variaties
Je kan natuurlijk ook andere rollen bedenken ipv baby, zanger enz... Dit spel kan eventueel ook overdag maar dan moet de moordenaar de mensen tikken ipv beschijnen.
Opmerkingen
Je moet er op letten dat het donker genoeg is en er genoeg plaats om te verstoppen is zodat de fluovestjes niet te hard opvallen en ze elkaar niet te snel zien.
In een donker bos is het lekker eng!
Het is ook beter als je ze 1 voor 1 laat buiten gaan, zo weten ze nog niet wie welke rol heeft en is het extra griezelig om alleen buiten te stappen.