Het is de bedoeling dat de teams zo veel mogelijk geld verzamelen om de boot te kunnen kopen om van het onbewoond eiland te geraken.
Speluitleg
Verhalend kader
Personages: kapitein + drie reizigers
Script:
Kapitein: Oh wat een zalig weertje
Reiziger 1: inderdaad echt practig
Kapitein: ahaa, we zijn er bijna, kijk maar er is land in zicht!
Reiziger 2: yes eindelijk, ik heb er heel veel zin in
Kapitein: pak al jullie zakken, ik gooi mijn anker uit en dan kunnen jullie dit prachtige eiland gaan ontdekken.
De reizigers stappen uit en de kapitein vertrekt terug met zijn boot
Reiziger 3: Ohneen de kapitein heeft ons voorgelogen, hij is vertrokken en nu zitten we hier vast op dit eiland
Reiziger 1: oh kijk hier een brief van de kapitein
Reiziger 2: Lees voor!!
Reiziger 1: haha, jullie zitten gevangen voor altijd! Misschien is er toch één manier. Ik heb nog een boot die jullie van mij kunnen kopen, maar dit kan maar 1 persoon doen.
Reiziger 3: Zie je, het gaat nooit lukken!
Reiziger 2: Oh maar misschien kunnen zij (de kinderen) ons helpen? Zien jullie dat zitten?
Speluitleg en spelverloop
Groepsindeling: ooglapje
Tijd: 15min
Er worden eerst 2 teams gevormd
Verhaal: de leden en de leiding lopen naar de reizigers en zien het ooglapje van de kapitein daar liggen, het is de bedoeling dat de leden strijden om het ooglapje
Speluitleg:
Elk lid van het team krijgt een nummer van 1 tot 10
De teams staan op van ongeveer 10m met het ooglapje in het midden
Er wordt een nummer+ een opdracht gezegd door de leiding, ze moeten om ter eerst het ooglapje opzetten
De verliezers van de opdracht vormen een team en de winnaars à dit zijn de teams voor de rest van het spel.
Opdrachten:
Springen
Koprollen
Achterwaarts lopen
Ganzenpas
Kikkersprong
Vooruitschuiven
Ronddraaien
…
Ankertje trek
Tijd: 10min
Verhaal: Oh neen kijk, er ligt nu een boom op de weg. Om tot aan de boot te geraken moeten we die boom wegdoen. Komaan iedereen moet helpen! We zullen eens zien hoe sterk jullie zijn.
Speluitleg
De twee teams zitten recht tegenover elkaar naast een kommel
Ze trekken aan het touw, het winnende team krijgt 10 goudstukken
Dit herhalen we enkele keren op verschillende manieren
Op de grond zitten (al roeiend)
Met 1 hand
Achterwaarts
Gewoon rechtstaan en trekken
Piratenquiz
Tijd: 25 min
Verhaal: de reizigers: amai dankzij jullie is de boom weg, goed gedaan!
Reiziger 1 haalt de brief opnieuw boven en zegt: amai de kapitein wil dat we deze vragen oplossen ander mogen we zeker de boot niet kopen
Speluitleg
Op het veld liggen 2 frisbees 20m van de twee teams verwijderd. Onder de frisbies liggen de vragen
Elk team heeft een frisbee, het is de frisbee die schuin voor hen ligt
1 lid loopt naar de frisee en gooit die weg ze leden de vraag en antwoorden
Dit wordt enkele keren gedaan, belangrijk: de twee groepen krijgen telkens dezelfde vraag
Wat gebruikt een kapitein om zijn boot vast te leggen
een anker
wat zijn de getijden van de zee
eb en vloed
Wat is de naam van de kapitein ik kuifje
Archibald Haddock
…
Het aargh spel
Tijd: 20min
Verhaal: Amai het zal hier een tocht vol ellende worden. Hier in de bossen zouden wel eens wilde dieren kunnen zitten, misschien moeten we al eens oefenen om de dieren te kunnen verslaan.
Speluitleg:
We maken en U vorm van hoepels
Elke groep staat aan een uiteinde van de U
Als de leiding start roept, gaan de leden lopen
Als ze elkaar tegenkomen moeten ze elkaar omver proberen te duwen, maar ze staan beide op 1 been!
De winnaar mag doorlopen en de verliezer moet aaargh roepen ( zo weten zijn teamgenoten dat er opnieuw iemand mag vertrekken)
Deze duellen worden herhaald tot iemand aan de beginhoepel van het andere team is
Het winnende team krijgt 10 goudstukken
Verrekijker
Tijd: 40 min
Verhaal: Reiziger2: Is het nu naar links? Of toch naar rechts? Reiziger 3: Ik weet het zelf ook niet zo goed, laten we allen samen de weg zoeken!
Speluitleg:
De volledige groep krijgt opdrachten, eens een opdracht voltooid is krijgen ze seconden. Die seconden kunnen ze gebruiken om in het lokaal (of op een andere plaats) de kaart te zoeken
Beide groepen kunnen een kaartje vinden, indien ze het kaartje vinden krijgen ze 10 goudstukken.
Opdrachten:
30 vlechtjes maken
5l water drinken
Los een kruiswoordraadsel in
Maak een piramide met het volledige team
Maak een dansje
Geef voor elke letter van het alfabet een KSA voorwerp
Vertel een verhaal zonder euh te zeggen 1min
…
Piratendans
Tijd: 20min
Verhaaltje: amai ik kijk er al naar uit om naar huis te gaan, maar ja eens we de boot hebben gekocht moeten we toch goed communiceren met elkaar, we zullen hier al eens op oefenen.
Speluitleg
Een voor een komt er iemand naar voren. Die persoon krijgt een hoofdtelefoon waardoor een liedje speelt
De persoon moet dit liedje zo goed mogelijk uitbeelden
Beide teams mogen raden, bij een juist antwoord krijgen ze 5 goudstukken
Liedjes:
Macarena
Ganzenpas
Kus van de juf
10000 luchtbalonnen
Spring
Mamma se
…
Piet Piraatjes
Tijd: 15min
Verhaaltje: nog even doorbijten en we zijn er. Het wordt zeker geen makkelijke klus want ik zie hier heel veel obstakels en modder. Als dat maar goedkomt!
Speluitleg
Van elk team komen 2 personen naar voor
De eerste persoon ligt op zijn buik, de tweede gaat op handen en knieën zitten, de derde ligt opnieuw op zijn buik en de laatste persoon gaat op handen en knieën zitten, maar als de leiding piet piraat roept moeten de eerste en derde persoon op handen en knieën zitten en de laatste andere op hun buik liggen
De laatste persoon die erdoor gaat sluit aan in het rijtje
Het team die laatst overblijft verdiend 15 goudstukken
Slottoneel
Reiziger 1: Amai we zijn er eindelijk geraakt en dat allemaal dankzij jullie, bedankt!
Reiziger 2: Yes ik denk dat we de boo zullen kopen
Reiziger 3: Hoeveel kost hij 150!! Wat dat kunnen we niet betalen
Reiziger 2: maar misschien kunnen jullie samenleggen
Reiziger 1: Ja zien jullie dat zitten? Dan kan iedereen terug naar huis
Voorbereiding
De leiding verkleed zich en zorgt ervoor dat al het materiaal klaarstaat. De opdrachten worden afgedrukt en dan kan het spel van start gaan.
Varianten
Het verhalend kader kan afhankelijk van de doelgroep worden aangepast, daarnaast kunnen ook de opdrachten gegradeerd worden.
Je kan het spel ook met meerdere teams spelen en elke opdracht tegen een ander team laten uitvoeren.
Auteur: KSA Assebroek meisjes (animatorcursus)
Materiaal
• Ooglapje
• Kommel
• 2 frisbies
• Papier met vragen op
• Hoepels
• Opdrachtenblad
• Water (10l)
• Macramétouw
• Wegbeschrijving
• Gsm met muziek
• hoofdtelefoon
• Reizigers dragen een zonnebril en een hoed, de kapitein een ooglapjes
• Afhankelijk van iedere opdracht kan je zeker nog materiaal toevoegen