Leg al het nodige materiaal klaar en indien je voor optie 2 bij de groepsverdeling kiest, vergeet dan de friteuse met frituurhapjes niet klaar te zetten.
Spelverloop
Onthaal van de leden
Heet je leden welkom met een drankje. Misschien wel tof om een leuke mocktail te voorzien?
Speluitleg
De hele groep verdeelt zich in een even aantal teams. Elke groep nomineert één persoon om een vraag over parate ‘feest’-kennis te beantwoorden. Als ze het antwoord weten, moeten ze een klein parcours afleggen (onder stoel, boven een tafel…) en op een fluitje blazen een beetje verder. De eerste die op het fluitje kan blazen, mag de vraag beantwoorden.
Is het antwoord juist, dan krijgt het team 1 punt (=1 kauwgombal) en mag dat team een challenge kiezen. Zijn ze fout, dan mag een ander team (die als 2de op het fluitje kon blazen) een challenge kiezen en worden er geen punten uitgedeeld.
Elke challenge wordt tegen een ander team gespeeld. Elk team mag voor elke challenge 1 persoon aanduiden om het te spelen. De teams die een spel winnen, krijgen 3 punten (= kauwgomballen) die ze later nodig hebben in de finale.
Groepsindeling
Maak briefjes met verschillende muziekstijlen op (vb. dance, hip-hop, hardcore…). Deze muziekstijlen symboliseren de groepsnaam voor de activiteit. Laat de leden een briefje nemen om zo de groepen te vormen.
OF
Voorzie frituurhapjes/andere partysnacks, doe ze in een kommetje en dek het af zodat niemand ziet wat er in de kom zit.
Laat de leden geblinddoekt op een lange rij staan. Elk om beurt mogen ze een partysnack grabbelen en proeven. Dan raden ze hopelijk meteen juist welke snack ze hebben opgepeuzeld (zoniet, laat je ze raden tot ze het weten.) De leden met dezelfde snack bv. iedereen met een stukje frikandel, vormen dan een team.
Tip: Laat iedereen zijn handen wassen vooraleer je ze hapjes geeft. Of verdeel de hapjes in kleinere kommetjes.
Spelverloop
Voor het spel heb je zowel quizvragen als challenges nodig. Hieronder vind je enkele leuke voorbeelden.
Voorbeeldvragen
> zie bijlage
Challenges
# 1 Bekerblazen
Nodig: Per groep 5 bekers en 1 ballon
Plaats een aantal bekers omgekeerd op een rijtje op tafel. Blaas een ballon op en probeer met de ballon de bekers af de tafel te blazen, door de lucht beetje bij beetje vrij te laten..
# 2 Cookie face
Nodig: Per groep een koekje
Leg een koekje op je voorhoofd en probeer het langs je gezicht naar je mond te glijden. Indien het valt, begin je opnieuw.
# 3 Mellowcake challenge
Nodig: Per groep 1 mellowcake
Duw je neus in een mellowcake en probeer deze over te brengen naar de andere kant van de kamer brengen.
# 4 Vijverspringers
Nodig: Per groep 6 gevulde bekers en 1 pingpongbal
Vul 6 bekers tot aan de rand met water en plaats een pingpongbal in de eerste beker. De bal moet overgeblazen worden naar de andere bekers.
# 5 Potloodhand
Nodig: Per groep 10 potloden
Je legt 1 potlood op de rug van je hand, werpt hem in de lucht en probeert hem daarna op te vangen. Indien gelukt is mag je overgaan naar 2 potloden… zo tot 10 potloden. Indien je ze niet allemaal hebt kunnen vangen, start je opnieuw bij 1 potlood.
# 6 Balblazen
Nodig: Per groep 3 oranje (of gemarkeerde) pingpongballetjes, een ondiep bord en een 10-tal witte pingpongballetjes
Neem een groot bord waarbij pingpongballetjes makkelijk over de rand kunnen geblazen worden. Leg in het midden 3 oranje (of gemarkeerde witte met een ‘X’ bijvoorbeeld) en vul de rest van het bord met witte. Het is de bedoeling dat alle witte balletjes er afgeblazen worden zodat enkel de oranje overblijven.
# 7 Bescherm de koning
Nodig: Per groep 1 pak kaarten
Geef elk team een pak kaarten. Leg deze pak kaarten op een stoel. Het is de bedoeling dat alle kaarten af de stoel geblazen worden, behalve de hartenkoning. Indien deze ook a de stoel geblazen is, wordt er opnieuw begonnen. De groep die als eerste de hartenkoning overhoudt, wint
# 8 Flesblazen
Nodig: Samen 1 pak kaarten
Plaats een pak kaarten op een fles. Elk om de beurt mag er iemand kaarten proberen af de pak te blazen. Er moet minimum 1 kaart afgeblazen worden, voor het volgende team mag blazen. Het team dat de laatste kaart er afblaast, is verloren.
Eventueel kan er ‘kop of munt’ gedaan worden, om te bepalen wie er mag beginnen blazen.
# 9 Klontjes stapelen
Nodig: Per groep een 20-tal suikerklontjes (er vallen er snel op de grond)
1 persoon van de groep steekt zijn tong uit en de anderen van de groep moet een zo hoog mogelijke stapel suikerklontjes plaatsen op zijn of haar tong. De suikerklontjes moeten één voor één geplaatst worden.
# 10 Lepel kikker
Nodig: per groep 2 lepels
twee lepels achter elkaar. Op het ronde deel van de eerste lepel slaan om de andere lepel op te laten springen en in het glas te laten vallen.
# 11 Theezakpetje
Nodig: per groep 1 petje met 2 theekzakjes aan. Eventueel kan er 1 gemaakt worden en de tijd gemeten worden.
Niet twee theezakjes aan de zijkanten van de zonneklep aan een petje. Het is de bedoeling dat beide theezakjes op het hoofd/de zonnenklep terecht komen door met het hoofd te bewegen.
# 12 Bottle flip
Nodig: Per groep een flesje water
Geef elke groep een flesje van een halve liter water en vul het tot maximum de helft. Het is de bedoeling dat het flesje met een roterende beweging in de lucht wordt gebracht en verticaal op het grond/tafel terecht komt en dan ook blijft staan.
# 13 Vier op een rij
Nodig: Per twee groepjes 9 gevulde bekers en 9 pingpongballetjes per team
Negen gevulde glazen in het midden in een OXO veld. Om het eerst 3 op een rij maken door ze op tafel te laten botsen. De verschillende groepen kunnen duidelijk gemaakt worden door een verschillende kleur aan pingpongbal, of door en O of X op het balletje te schrijven.
# 14 Bekerbeker kunstjes
Nodig: Per groep 1 flesje en een aantal bekers
één iemand van het team werpt een beker en iemand anders probeert deze op te vangen met een flesje. Een goede combinatie van het bekerwerpen en het bekervangen, zal deze opdracht tot een goed einde leiden. Laat de werper en vanger verder van elkaar staan per beker die opgevangen wordt is een optie.
# 15 Moerstapelen
Nodig: 6 moeren en een penseel per groepje
Steek 6 moeren op een penseel. Laat deze er één voor één afglijden en probeer deze op elkaar te stapelen.
# 16 Saltobekers
Nodig: Per groep 10 bekers
Zet 10 bekers omgekeerd, een beetje over de rand. Het is de bedoeling dat op het deel dat over de tafel helt een tik wordt gegeven, zodat de beker in de lucht gaat, zich omdraait en op de bodem terechtkomt in één vlotte beweging.
# 17 Tot op het randje
Nodig: Per groep 1 blikje drank
Geef elk team een vol blikje drank. Het is de bedoeling dat ze er de juiste hoeveelheid drank uit drinken, zodat het blikje kan balanceren op de schuine wand onderaan.
# 18 Glijdende toren
Nodig: Per groep 4 blikjes
Zet een vol blikje drank op tafel. Met het gezicht moeten de leden het blikje naar de andere kant van de tafel brengen. Indien dit gelukt is, wordt er een tweede blikje op geplaatst en moeten ze deze toren terug naar de andere kant brengen. Vervolgens doen we hetzelfde, maar met een toren van 3 blikjes. Pas op, dit lijkt makkelijker dat het effectief is.
# 19 M&M’s zuigen
Nodig: Per groep een gelijk aantal M&M’s en één rietje
Geef elk team een gelijk aantal M&M’s. Met een rietje moeten de M&M’s opgezogen worden en in een schaaltje gebracht worden.
# 20 M&M’s sorteren
Nodig: Per groep 40 M&M’s
Laat de leden 40 M&M’s sorteren volgens kleur.
Speleinde
In de finale moeten de leden de gewonnen kauwgomballen tot een kleverig goedje kauwen om daarmee een zo lang mogelijke ononderbroken sliert maken. Deze moeten ze dan op de grond van de ene kant naar de andere kant leggen. Zo zijn de slierten van de verschillende teams makkelijk te vergelijken.
Evaluatie
Geef iedereen een serpentine en laat ze die uitblazen. Hoe verder ze die uitblazen, hoe leuker ze het vonden.
Materiaal
Bekers, mellowcakes, ballonnen, oreokoekjes, pingpongballetjes, suikerklontjes, potloden, lepels, flesjes, theezakjes, een pak kaarten, penselen, blikjes, M&M’s, serpentines