Doelstelling van spel: (Garagisten, politieagent en personeel van de autokeuring)
De groepen moeten zo vlug mogelijk een eigen auto vervolledigen en die zo origineel mogelijke tunen.
Na verloop van het spel worden de getunde auto’s door de groepen voorgesteld aan de jury en de rest van de deelnemers. De auto’s worden kritisch beoordeeld door de auto-experten (Garagisten, politieagent en personeel van de autokeuring) en maken de winnaar bekend. De winnende groep krijgt als eerste de kans om een zakje chips te kiezen uit een assortiment met verschillende smaken.
Hoe aan geld geraken om auto-onderdelen te kopen: (Personeel van de autokeuring)
Auto-onderdelen (bv. carrosserie, spiegels, banden, lichten, stuur, ruiten) kunnen de groepen in de centrale garage kopen met het geld die ze verdienen door bij één van de verschillende 7
opmaakstanden (Carglass, Carrosserie, Airbrush, Tuningshop, Carwash en Bandencentrale) een opdracht te doen. Afhankelijk van het resultaat van de uitgevoerde opdracht, krijgen ze bepaald som geld (max. 100 dollars)
Om tot één van de 6 opmaakstanden te geraken, moeten de groepen een autokeuringbewijs halen bij de autokeuring. Hierop staat de tochttechniek maarmee ze naar de aangewezen opmaakstand kunnen geraken. De groepen kunnen enkel een opdracht uitvoeren indien ze het autokeuringbewijs bij de opmaakstand kunnen voorleggen.
Hoe aan autobonnen geraken om opmaakmateriaal te gebruiken: (Garagisten)
In de centrale garage kunnen de groepen ook gebruik maken van bepaalde materiaalboxen om hun auto een eigen toetje te geven. Ze mogen één van de 6 materiaalboxen kiezen in ruil voor een waarborg van 25 dollars en een autobon die ze kunnen verdienen door een opgegeven opdracht te volbrengen vanuit de autokeuring.
Ze weten niet op voorhand wat er in de materiaalboxen zit (bv. bepaalde verf-, knutsel-, decoratie-, fluorescerend en/of kosteloos materiaal). Van zodra een groep zijn materiaalbox niet meer nodig heeft, brengt de groep hem terug naar de garagist en krijgt de groep zijn waarborg terug.
Een opgegeven opdracht is een opdracht dat de groep losstaand van de opmaakstanden kunnen uitvoeren. De groepen mogen gelijk wanneer zo’n opdracht aanvragen maar moeten deze wel uitvoeren vooraleer over te gaan naar een volgende opdracht. Indien de groep de opdracht niet wil/kan uitvoeren, moet de groep een boete betalen van 25 dollars.
Pas op voor de flitspalen! (Politieagent)
Op weg naar de opmaakstanden of tijdens het vervullen van de opgelegde opdrachten ontwijken de groepen best de flitspalen. Want indien een groep geflitst wordt, moet die groep onmiddellijk 50 dollars betalen. Ze krijgen een bekeuringsformulier mee. Hiermee kunnen ze naar de politiebureau gaan voor ondervraging. Afhankelijk van het resultaat van die ondervraging, kunnen ze geld teruggevorderd krijgen. Per juiste antwoord krijgen ze 10 dollars terug. Maar indien ze geen enkele juiste antwoord kunnen geven, worden 2 deelnemers van deze groep geboeid in de cel opgesloten gedurende 5 minuten. Pas na die 5 minuten kunnen ze opgehaald worden door hun teamgenoten.
Ook wanneer een groep niet onmiddellijk 50 dollars kunnen betalen bij de snelheidsovertreding, moeten 2 deelnemers gedurende 5 minuten de cel in.
Tip: De groep mag zich onderverdelen om tactisch en snel te kunnen spelen.
Groepsindeling: (Garagisten)
De deelnemers worden in groepen van 8 personen verdeeld aan de hand van ‘Pimp my ride’-afbeeldingen. Iedereen probeert zo snel mogelijk zijn eigen puzzelstuk aan te brengen bij andere passende puzzelstukken. De groep die het snelst is krijgt 100 dollars als startkapitaal, de volgende 90 dollars, … . Op de achterkant van hun puzzelstukken staan letters. Hiermee vormen ze hun groepsnaam = automerk. Van zodra de groep een groepsnaam heeft, begint het spel voor hen!
Opdrachten
Ondervragingsopdrachten in de politiebureau:
Oorsprong van nummerplaten herkennen
Logo’s van auto’s herkennen
Auto-vragen
Memoryspel
Opdrachten op de 7 opmaakstanden:
Carglass: Leg een circuit zo goed mogelijk af met een telegeleide auto (5 min.)
Carrosserie: Zoveel mogelijk puzzelstukken in het zand vinden en vervolledigen (5 min.)
Airbrush: Een zo origineel mogelijk ‘Pimp my ride’-design verven op de auto (5 min.)
Tuningshop: Vervang zo snel mogelijk een wiel van een auto.
Carwash: Zoveel mogelijk water overbrengen door middel van banden (5 min.)
Bandencentrale: Zoveel mogelijk ballonnen kapot blazen door middel van een voetpomp (5 min.)
Tankstation: Uit een bak vol met sleutels, de juiste sleutel vinden om een slot te openen (5min)
Opdrachten bij de autokeuring:
Verzamel 10 fluovestjes.
Tot welk merk van auto behoren volgende 5 nummerplaten?
Breng een vervallen autobrandblusapparaat.
Stel een auto samen aan de hand van lego blokjes.
Verzamel 10 rijbewijzen.
Materiaal
Algemeen:
* Verkleedmateriaal volgens personage (overalls, politiekledij, flitspalen)
* Signalisatieborden voor verschillende locaties (carglass, carrosserie, airbrush, tuningshop, carwash, bandencentrale, garage, politiebureau, tankstation en autokeuring) (Sandrine)
* 8 zakken chips met verschillende smaken
* Karton voor auto-onderdelen (carrosserie, spiegels, banden, lichten, stuur, ruiten)
* Prijslijsten voor de auto-onderdelen
* Dollars O.K.
* Autokeuringsbewijzen (Sandrine)
* Fluorescerende tochtmateriaal
* Kompas
* Bewerkbare tochttechnieken (Sandrine)
* 5 chronometers
* 7 materiaaldozen
* Autobonnen O.K.
* Opmaakkmateriaal (verf-, knutsel-, decoratie-, fluorescerend en/of kosteloos materiaal)
* Overtredingsformulieren O.K.
* 2 fototoestellen
* Stok met handboeien, sleutels (Sandrine)
* Papier en pennen
* Stickers
* Puzzelstukken van 10 afbeeldingen van ‘Pimp my ride’ O.K.
Opdrachten:
* Afbeeldingen van buitenlandse nummerplaten O.K.
* Afbeeldingen van logo’s van automerken O.K.
* Auto-vragen O.K.
* Memorykaarten O.K.
* Telegeleide auto
* Puzzelstukken van een autoafbeelding
* Verfmateriaal
* Materiaal om autoband te vervangen
* Autoband, emmers, water en maatbeker
* Ballonnen
* 2 voetpompen
* Vele sleutels + slot
* Afbeeldingen van 5 autoplaten (Sandrine)
* Legoblokjes om auto samen te stellen