There is time!

There is time!

Speluitleg

Hoe goed zijn je leden in het inschatten van tijd? Kunnen ze dit ook zonder horloge of smartphone? Kunnen ze in die periode een bom ontmantelen? Dit en veel meer ontdek je tijdens het spel ‘There is time’. Hopelijk gaat de bom niet al te snel af!

Speluitleg

Je leden moeten een bom ontman telen. Dit doen ze door zoveel moge lijk minuten te winnen. Er wordt gespeeld in twee groepen. Elke groep krijgt bij het begin van het spel 10 minuten cadeau en na elk spelletje krijgt de winnende groep nog eens 3 minuten extra. Na de laatste op dracht worden al die minuten opge teld. Dat is de tijd die de groep krijgt voor het eindspel. Tot slot moet elke groep tijdens het eindspel zijn bom zo snel mogelijk onschadelijk maken.

Spelvoorbereiding

De tijd

De spelleiding zal tijdens het hele spel de tijd goed in de gaten moeten houden. Zorg er dus voor dat zij een horloge of gsm bij de hand hebben. Je leden moeten de tijd inschatten. Zij mogen dus geen hulpmiddelen gebruiken, let er daarom op dat ze die niet meehebben!

De bom

Maak vervolgens een bom. Dat doe je door bijvoorbeeld in een schoen doos zes verschillende kleuren wol aan elkaar te knopen en er een cijfer slot rond te doen. Elke groep moet één bom hebben.

Spelverloop

Groepsindeling

Iedereen moet op de grond gaan  liggen en krijgt de opdracht om recht te staan als er 2 minuten ver streken zijn. De eerste die opstaat krijgt nummer 1, de tweede krijgt nummer 2, de derde krijgt opnieuw nummer 1, enzovoort. Zo maak je twee groepen. Zijn er héél veel deel nemers? Maak dan gerust één of twee groepen extra. 

Rode draad

Elke groep kan extra minuten ver dienen. Dit doen ze door de tijd goed in te schatten. Op een bepaald  moment zegt de leiding bijvoorbeeld dat ze binnen 20 minuten op de grond moeten liggen. De groep die het dichtst bij die 20 minuten zit, krijgt er 3 minuten extra bij.

Spelletjes

KLJ-raadsels
De twee groepen krijgen elk een blad met een woordzoeker en droedels op. Een KLJ-gerelateerde woord zoeker kan je makkelijk maken via www.woordzoekermaken.nl. Welke groep heeft het snelst alles gevon den? Deze krijgt er 3 minuten bij.

Tik, tak, boem
Wie van de leden kan de bom zo lang mogelijk doorgeven? Je zet de leden in een kring en zorgt ervoor dat nie mand naast een persoon staat uit zijn eigen ploeg. In het midden zit iemand van de leiding met zijn ogen gesloten, die zegt ‘tik, tak, tik, tak… boem’. Ondertussen wordt een bal doorgegeven. Heb je de bal vast als er ‘boem’ gezegd wordt? Dan ben je er aan en moet je op de grond gaan zitten met je benen recht vooruit. Vanaf dan moeten de andere, nog ‘levende’ spelers over je benen stap pen vooraleer ze de bal aan je buur mogen doorgeven. De persoon die het langst blijft rechtstaan, verdient de extra minu ten voor zijn ploeg.

Is er nu iets weg?
Leg verschillende kleine voorwerpen op de grond. Je leden mogen er 2 minuten naar kijken. Daarna neem je enkele dingen weg. Zullen je  leden weten welke voorwerpen het zijn? De ploeg die het snelst alle verdwe nen spulletjes kan opsommen, wint.

Definiëren
Laat je leden nadenken over de beste definitie van tijd. Diegene die de origineelste, grappigste of ingewik keldste definitie heeft, wint.

Pink Fluffy Unicorns
Ken jij het liedje Pink Fluffy Unicorns? Na een tijdje is het megairritant. Zoek het maar eens op! Laat het liedje 5 à 6 minuten luidop spelen. Kunnen je leden blijven nadenken zonder gefrustreerd te geraken? Laat ze raden hoe lang het liedje heeft gespeeld. Diegene die er het dichtst bij is, wint!

Groot stronten
Neen, dit mag je niet letterlijk  nemen… Neem een groot kaartspel en deel de twee groepen op in vier. Laat ze elk op de hoek van een vier kant staan. Zorg ervoor dat je zes tien kaarten hebt, bijvoorbeeld alle heren, dames, boeren en tienen. Schud de kaarten en deel ze uit. Op jouw fluitsignaal geven alle groepen één kaart aan de groep links van hun. Als een groepje na een aantal doorgeefrondes een kwartet heeft, moet het zo snel mogelijk in het midden van het vierkant gaan liggen. De anderen moeten dan snel  reageren en erbij gaan liggen. De laatste krijgt een strafpunt. Dit doe je een paar keer. De groep met het minst aantal strafpunten wint. 

Bandenrace extreem
Leg vier banden op de grond zodat ze een vierkant vormen. Splits op nieuw de groepen in vier en zet elke groep aan een band. Als de leiding fluit, moet er één iemand van elk team beginnen lopen. Als deze per soon één rondje heeft gelopen, is het aan de volgende van zijn team. De bedoeling is om de lopers van andere teams die voor je lopen, aan te tikken. Als dat gebeurt, is die persoon uit en mag hij of zij niet meer meedoen. De groep die als laatste overblijft, heeft natuurlijk gewonnen. 

Speleinde

Tel de verzamelde minuten van elk team op. De tijd begint nu te lopen. Om de bom onschadelijk te maken, moeten je leden tips verzamelen door op de foto te gaan met personen die een horloge dragen. Elke foto levert één tip op en in totaal moeten er vijf verzameld worden. Een tip kan bij voorbeeld zijn: ‘De bom ontmantel je niet door de rode draad door te knippen’ of ‘De eerste letter van het slot is…’ Natuurlijk moet alles wel binnen de tijd gebeuren! Wie ont mantelt als eerste de bom?

Materiaal
* Materiaal om de bom te maken (bv: schoondoos, verschillende kleuren wol en cijferslot) voor elke groep. * woordzoeker en droedels * bal * tien verschillende voorwerpen * (groot) kaarspel * vier banden (of kegels)
Organisatie
KLJ

Leeftijd

12
tot
16 jaar

Aantal spelers

4
tot
30 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
4 groepen
Terrein
Intensiteit
matig