Tijdreizen voor koekjestaart

Tijdreizen voor koekjestaart

Speluitleg
De leden van de -9 doen alles voor een koekjestaart, in dit geval zelfs tijdreizen.   
 
Verkleed de leidingsploeg in het thema: jagers, ridders, prinsessen… en vertel je leden dat je door de tijd gaat reizen. Alle leden werken samen om de ingrediënten voor een koekjestaart te verzamelen. Na elk spel krijgt de groep een tip over de verstopplaats van een bepaald ingrediënt. Voor bepaalde spelletjes wordt de groep gesplitst. Het is dan de winnende groep die de ingrediënten mag zoeken (die wel voor de hele groep bedoeld zijn). Zijn alle ingrediënten verzameld, dan kan de taart gemaakt en opgegeten worden.
 

Spelletjes 

Tijd van jagers en boeren  

Vorm vier ploegen. Er liggen kwartetten in het midden van het plein. Bij het startschot loopt er van elke ploeg iemand naar het midden, die neemt één voorwerp en loopt terug naar de ploeg. Dan mag de volgende vertrekken. De bedoeling is om zo veel mogelijk kwartetten bij je ploeg te krijgen. Je mag daarvoor ook een voorwerp bij een andere ploeg wegnemen. Het spel wordt gespeeld tot alle kwartetten gevormd zijn. De groep met de meeste kwartetten mag een ingrediënt zoeken.  
 

Tijd van de ridders 

Twee groepen leggen een hindernissenparcours af. Van beide groepen doet er om de beurt iemand het parcours. De groep waarvan de leden als eerste allemaal hebben gelopen en op de grond zitten, mag het volgende ingrediënt zoeken. 
 

Tijd van de prinsessen  

Speel dit spel met twee groepen. Elke groep doet bij een groepsgenoot om ter meeste kledingstukken aan. De groep waarvan de persoon de meeste kledingstukken aanheeft, wint.  
 

Tijd van de steden  

Iedereen probeert de mooiste en beste stad te bouwen. De groep wordt in twee teams gesplitst. De teams krijgen marshmallows en satéprikkers om bouwwerken te maken. Het team dat na een afgesproken tijd de mooiste, grootste, origineelste… stad heeft, wint. 
 

Tijd van de stoomlocomotief  

De leden gaan allemaal op één lijn staan. In het midden van het speelveld staat iemand van de leiding met de benen open als treintunnel. De spelers zijn allemaal locomotieven die zo snel mogelijk door de tunnel willen. De locomotief die als laatste uit de tunnel komt, voegt zich bij de leiding in het midden, waardoor de tunnel langer wordt. Welke locomotief kan het langste overleven? De winnende persoon mag het ingrediënt zoeken.  
 

Tijd van de boten 

De groep wordt in twee gesplitst. We spelen twee keer 10 minuutjes ‘Schipper mag ik overvaren’. De ene keer staat de ene groep in het midden, de andere keer de andere groep. De groep die het meeste leden kan overhouden, wint.  
 

Tijd van de computers 

De spelers gaan in een kring staan in drie verschillende groepen. In de kring liggen allemaal getallen. Het team dat aan de beurt is, probeert zo snel mogelijk alle getallen in de kring in volgorde aan te tikken. Er mag telkens maar één speler in de kring zijn en een speler mag nooit twee getallen na elkaar aantikken. De groep die het minste tijd nodig heeft om alle getallen aan te tikken, mag het ingrediënt zoeken.    
 

Speleinde 

Wanneer alle ingrediënten verzameld zijn, kan de groep de koekjestaart klaarmaken en samen opeten. 
Materiaal
Verkleedkleren, materiaal voor hindernissenparcours, boter, petit-beurrekoekjes, hagelslag, bloemsuiker, eieren, recept koekjestaart, satéprikkers, marshmallows, 10 keer 4 dezelfde voorwerpen (kwartetten), kegels, getallen van 1 tot 9 afgedrukt op papier
Organisatie
KLJ

Leeftijd

6
tot
9 jaar

Aantal spelers

8
tot
100 spelers
Duur
180 minuten
Intensiteit
matig