tikkertje varianten

tikkertje varianten

Speluitleg

Tikkertje, een spel dat door ieder van ons gekend is, heeft ontelbare varianten. Hieronder vind je een greep uit de mogelijkheden. Misschien ontdek je hierbij nog lang vergeten spelletjes.

* Tikkertje Teletubie:

Diegene die getikt wordt, is de teletubie en moet stoppen, zijn/haar armen op en neer halen, en tegelijkertijd ‘Ooooooh’ roepen. De vrije spelers kunnen een teletubie bevrijden door hem/haar een knuffel te geven.

* Tikkertje stopcontact

Diegene die getikt wordt, blijft staan, legt de handen in de zij en doet de armen open (=het stopcontact) De vrije spelers kunnen de getikte spelers bevrijden door met beide armen door ‘het stopcontact’ (d.i. de armen van de getikte speler) te gaan. Daarbij moet de speler trillen en ‘BZZZZZZ’ roepen.

* Tikkertje op den hoge

Tikkertje waarbij de spelers als ze de grond niet raken, niet getikt kunnen worden. De tikker mag voor een speler gaan staan en tot tien tellen. De speler moet tegen het einde van het verhoog komen of hij/zij is automatisch getikt.

* Tikkertje door de benen

Wie getikt is moet met de benen open gaan staan. Zij kunnen door de overige spelers bevrijd worden als die door hun benen kruipen.

* Tikkertje chocomousse

Iedereen krijgt een potje chocomousse en een lepeltje. De spelers die getikt zijn, mogen pas gaan lopen als er iemand een lepeltje chocomousse uit hun potje haalt.

* AAAAAAAAAAAA-tikkertje

Dit is een tikspel waarbij de tikker heel hard mag gillen. Het is alleen te hopen dat hij een lange adem heeft, want als hij ophoudt mag hij zélf getikt worden! Voordat het spel begint, baken je twee gelijke vierkanten velden af. Daarna verdeel je de groep in twee ploegen, en stel je elke ploeg in een vierkant op. Laat de groepen tossen wie het eerst mag beginnen. Eén speler van de begin- nende ploeg neemt diep adem en begint AAAAAAAA te roepen. Zolang deze speler dit roept heeft hij de kans om over te lopen naar de tegenspelende ploeg en zoveel mogelijk spelers te tikken. Maar deze speler moet opletten dat hij/zij niet buiten adem geraakt wanneer hij/zij zich nog in de tegenspelende ploeg bevindt! Als hij namelijk ophoudt met roepen, mag hij getikt worden en zijn alle spelers die door hem/haar getikt werden weer vrij. Haalt hij/zij echter zijn/haar eigen ploeg weer op tijd (dus nog steeds AAAA roepend), dan zijn alle tegenspelers die door hem/haar getikt werden nu een lid van deze aanval- lende ploeg. Nu mag een speler van de tegenspelende ploeg beginnen AAAA roepen en overlopen met als doel zoveel mogelijk tegenstanders te tikken en weer veilig naar zijn/haar eigen ploeg terug te lopen (dus nog steeds AAA roepend). We spelen dit spel tot alle spelers deel zijn van 1 ploeg. Dit is ook de winnende ploeg.

* Sleuteltikkertje:

We beginnen het spel met het gewone tikkertje. Wie getikt wordt, gaat naar de gevangenis (centrale plaats op het terrein) Als er een bepaald aantal kin- deren aangetikt is (bijvoorbeeld 2/3 van de spelers), verstopt iemand van de leiding een reuzesleutel. De begeleider kondigt de zoektocht aan. Als de nog vrije kinderen de sleutel kunnen vinden en deze naar de gevangenis kunnen brengen, is iedereen weer vrij.

* Tikkertje Handicap:

Het verschil met gewone tikkertje is dat de tikker ergens “gewond” is. Tijdens het tikken houdt hij met één hand de gewonde plek beet, en probeert hij met de andere hand een ander kind te tikken. Wanneer een ander kind getikt is, is dit de nieuwe tikker. De nieuwe tikker is “gewond” op de plek waar de vorige tikker hem geraakt heeft.

* Kettingtikkertje:

Er wordt 1 tikker aangewezen. De groep mag 5 tellen weglopen en dan gaat de tikker tikken. Als de tikker iemand tikt dan moeten zij hand in hand samen verder gaan. Als de ketting uit 4 personen bestaat splitst de ketting in tweeën. Dus dan zijn er twee kettingen die beginnen te tikken. Bestaat een van die kettingen weer uit 4 personen dan splitst die ook weer op. Dit spel is ook een handig middel als groepsindeling.

Materiaal
potjes chocomousse, lepeltjes
Organisatie
KLJ

Leeftijd

6
tot
18 jaar

Aantal spelers

8
tot
1 speler
Duur
15 minuten
Intensiteit
hevig