Scotland Yard

Scotland Yard

Speluitleg

DOEL:

Er zijn twee soorten spelers in dit spel. Er is één boef en er zijn meerdere teams van agenten. Het doel van de boef is om niet gevangen te worden door één of meerdere teams van agenten gedurende het volledige spel. Een team van agenten wint als zij de boef kunnen vangen op een bepaald moment in het spel. De agenten strijden onderling dus ook tegen elkaar om als eerste de boef te kunnen vangen.

Speluitleg

Het spel zelf speelt zich af op een virtuele landkaart. Deze virtuele landkaart wordt voorgesteld op Mural (https://www.mural.co/). De landkaart is ingedeeld in verschillende zones. Als spelleiding moet je deze landkaart op voorhand aanmaken en de zones bepalen. Geef elke zone een naam (zie voorbeeld hieronder) en structureer ze op jouw landkaart zoals je dit zelf wil. Zorg er ook voor dat elke zone op jouw landkaart een aparte chatroom heeft in een ander gekozen app (bijvoorbeeld WhatsApp).

De hoeveelheid zones die je maakt op voorhand hangt wat af van het aantal spelers/teams die zullen meestrijden. Zorg er wel steeds voor dat de boef het spel effectief kan winnen. Je hebt dus meer zones nodig dan dat er teams meedoen, anders is elke zone bezet door een team agenten en kan de boef zich nergens meer verstoppen. Hoe meer zones je maakt, hoe gemakkelijker het wordt voor de boef en hoe moeilijker het wordt als team agenten om de boef te vinden.

Elk team van agenten is een aparte post-it in een andere kleur dan de post-its van de zones. Maak deze post-its ook iets kleiner dan deze van de zones, zodat je gemakkelijk als spelleider kunt aanduiden in welke zone welk team van agenten zich bevindt tijdens het spel (zie voorbeeld hieronder). Op deze manier weet de boef op elk moment in het spel waar welk team van agenten zich juist bevindt. De boef zelf krijgt uiteraard geen post-it toebedeeld, gezien zijn locatie geheim moet blijven.


De boef en de teams van agenten kunnen zich tijdens iedere spelronde één keer verplaatsen op de virtuele landkaart. Aan het begin van een spelronde, krijgen de boef en elk team van agenten tegelijkertijd een opdracht (zie lijst opdrachten hieronder). Wanneer ze deze opdracht binnen een vooraf bepaalde tijdspanne tot een goed einde kunnen brengen, mogen ze zich verplaatsen. Een verplaatsing binnen één spelronde wil zeggen dat je naar een zelfgekozen, maar aangrenzende zone op de landkaart mag verplaatsen. Bij deze verplaatsing hang je de post-it van dat team op de gekozen zone en steek je dat team ook in de juiste chat.

Na elke opdrachtenronde mag er dus verplaatst worden. Er moet dus niet verplaatst worden. De teams agenten kunnen wel geen verplaatsingen opsparen. Als een team agenten zich na het slagen van een opdracht niet verplaatst, dan zijn ze deze verplaatsing kwijt. De boef kan er wel voor kiezen zich na het slagen van een opdracht niet te verplaatsen en kan deze verplaatsing opsparen. Kies als spelleider wel een maximaal aantal verplaatsingen die de boef mag opsparen om in één keer uit te voeren (afhankelijk van het aantal zones).

Na elke opdrachtenronde mag eerst de boef zich verplaatsen. Daarna mag elk team van agenten zich om beurt verplaatsen. Ofwel spreek je op voorhand een vaste volgorde af, ofwel rankschik je deze volgorde per opdracht apart, afhankelijk van wie de opdracht het snelst/best heeft uitgevoerd.

Om de zoveel tijd moet de boef laten weten in welke zone hij/zij zich op dat moment bevindt. Maak hiervoor een algemene chat aan met alle deelnemers samen en maak een lijstje met de tijdstippen waarop de boef zich even bloot moet geven in deze algemene chat.

Samenvatting:
    Als boef win je dit spel door lang genoeg uit de klauwen te blijven van de agenten
    Als team agenten win je door als eerste team in eenzelfde zone als de boef te belanden
    Je mag enkel verplaatsen naar een (op de kaart) aangrenzende zone
    Om te verplaatsen van zone moet je een opdracht tot een goed einde brengen.

Opdrachtenlijst
In deze lijst staan opdrachten die de spelbegeleider kan geven aan de groepjes om zich te verplaatsen. De spelbegeleider kan zelf ook nog leuke opdrachten toevoegen:
    Imiteer 5 leid(st)ers zonder de naam te vermelden. Film de imitatie. Als de spelbegeleider kan raden over wie het gaat mogen jullie naar de volgende kamer
    Schrijf een tekst op een bestaand liedje over je KSA-groep. Zing het in (het liedje moet minstens 1 minuut zijn
    Wandel/loop/fiets 5km (je kan de kilometers verdelen over ploegleden), bewijs het door een screenshot te nemen van Strava of een andere app, waar het uur ook opstaat
    Maak een kaartenhuis van 4 verdiepingen
    De begeleider laat 5 liedjes horen die vertaald zijn door google translate naar een andere taal. De groep mag naar de volgende chatroom eens ze 3 liedjes geraden hebben
    Vertel het verhaal van roodkapje, zonder de woorden rood, wolf, oma en mandje te gebruiken
    Maak de cover van je favoriete KSA-evenement/-boek na
    Zoek 3 verschillende nummerplaten in jullie straat. Vorm met elke letter van elke nummerplaat een woord en vorm hiermee een zin.
    Maak een pruik van gras. Moest je ergens zand of modder vinden, mag je hier ook altijd een snor/baard mee maken. Neem er een foto van
    Speel een spelletje Pictionary met de groepen die in het groepje zitten, de winnaar mag verder naar de volgende ruimte
    Lost een of meerdere van raadsels op: zie bijlage

Voorbereiding
    Zoek op voorhand uit welke leden zullen deelnemen aan de activiteit, maak groepjes.
    Maak op Mural (https://www.mural.co/) een bord met zones (aantal zones is afhankelijk van het aantal deelnemers), zorg ervoor dat je genoeg zones hebt, zodat de boef ook kans maakt om te winnen. Bijvoorbeeld 6 groepen en 10 zones.
o    De agenten zijn post-its en verplaatsen de post-it naargelang ze in een bepaalde chatroom zijn (zo ziet de boef waar de agenten zijn).
    Maak per zone een chatroom + 1 algemene chatroom met een gedeeld gesprek
    Maak een lijst met tijdstippen wanneer de boef moet laten weten waar hij is.

Varianten
    De opdrachten kunnen aangepast worden om te graderen.
    Het kan ook aangepast worden naar een spel voor leiding versus leden waarbij de leiding de boeven zijn en de leden de politie, een leid(st)er blijft wel spelbegeleider.
    In plaats van 1 boef kan je ook een team van boeven maken.

Auteur
Hebe Vandevyvere, Gert Walschaerts, Sara-Lisa Van Hee, Tyara Brougmans (sessie online activiteiten) en Manon Vanhee

 

Materiaal
Materiaal  Lijst met opdrachten + lijst met raadsels (zie bijlage)  Lijst met tijdstippen wanneer de boef moet laten weten waar hij/zij is Media  Mural met verschillende zones en post-its per politiepatrouille  Verschillende chatrooms (evenveel als aantal groepjes +4)  Gedeeld gesprek met iedereen
BijlageGrootte
Bestand bijlage_raadsels_oplossing.docx175.74 KB
Afbeeldingspictogram spel.png18.76 KB
Organisatie
KSA Nationaal

Leeftijd

12

Aantal spelers

10
tot
30 spelers
Duur
90 minuten
Terrein
Intensiteit
rustig