Megamonopoly

Megamonopoly

Speluitleg

*=zie verder Benodigdheden: -Een parcours van 4 op elkaar aansluitende (niet drukke) straten*. -Kanskaarten* (zelfgemaakt) -Speelgoedgeld -Eigendomskaarten* -Persoonlijke eigendomskaarten* -cheques* + stylo's -Bij voorkeur voor iedereen een fiets (kan ook zonder) Begeleiding: - Notaris* - Gemeente-ambtenaar* Speluitleg: Het parcours van 4 straten wordt verdeeld in 8 "feitelijke" straten. (zoals in monopoly) Deze straten worden gescheiden door een krijtstreep en krijgen elk een naam. De eerste straat is de goedkoopste, de laatste de duurste. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk straten te kopen, want ze kunnen geld opbrengen. De deelnemers kunnen een straat kopen door in deze straat de notaris te tikken (die voortdurend rondjes rijdt op het parcours). Mits betaling verkoopt hij een eigendomskaart van de straat. De deelnemer dient met deze kaart naar het gemeentehuis (gelegen bij "start") te gaan om zijn eigendom officieel te laten inschrijven. Door de eigendomskaart te tonen aan de gemeente-ambtenaar shrijft hij op de "persoonlijke eigendomskaart" van de deelnemer de straatnaam op en plaatst er een handtekening of stempel bij. Vanaf dan kan de deelnemer geld verkrijgen door in zijn straat een tegenstander voorbij te steken. De tegenstander is dan verplicht om te betalen. De tarieven staan vermeld op de eigendomskaart. bv. onbebouwd: 10 euro, 1 huis: 13 euro, ... Huizen of hotels kunnen ook gekocht worden aan de notaris op dezelfde manier waarop een eigendom gekocht wordt. Als de tegenstander niet kan betalen, dan moet er een cheque geschreven worden. Iedere deelnemer bezit cheques en stylo's. Deze cheques zijn gewoon blaadjes waarop bedrag, schuldenaar, schuldeiser en handtekeningen op geschreven moeten worden. Deze cheques worden dan afgegeven in het gemeentehuis (start) waarna de schuldeiser geld krijgt en waarbij opgeschreven wordt hoeveel de schuldenaar nog moet betalen. Dit bedrag wordt dan afgehouden van het startgeld. Iedereen die langs start passeert krijgt startgeld en een kanskaart. Voorbeelden van kanskaarten zijn: Ambulancedienst: Een beurt vrije doorgang (deelnemer dient niets te betalen als hij ingehaald wordt in de straat van een tegenstander); Dubbel startgeld; Boete wegens te snel rijden; milieubelasting; notariskeuze: Mogelijkheid om huizen te kopen aan de notaris zonder zich in de straat te bevinden waar de huizen gebouwd moeten worden; ... Doel Zoveel mogelijk geld verdienen.

Variaties

In plaats van de tegenstander te moeten inhalen in je straat om hem te doen betalen kun je er ook voor kiezen dat de tegenstander getikt moet worden in je straat. Het probleem kan dan wel zijn dat veel spelers hun tegenstanders gewoon opwachten om hen te kunnen tikken.

Opmerkingen

Als notaris moet je er proberen voor te zorgen dat iedereen minimum een straat kan kopen. Bv. Door pas aan iemand een tweede straat te verkopen als iedere deelnemer al een straat heeft. Zorg er ook voor dat de huizen duurder zijn in duurdere straten en goedkoper in goedkopere straten. p.s. Spreek af dat je niet kan terugkeren, maar telkens dezelfde richting moet volgen. p.s.2: Kies je straten zorgvuldig uit, zodat je er veilig in kan rondfietsen. Een verlaten parkeerterrein is eventueel ook bruikbaar.

Hou de veiligheid extra in het oog bij het spelen van dit spel!

van Jasper Cauwelier, WJ/1504, Mozaiëk, Moorslede

Materiaal
  • 4 straten
  • zelf te bepalen kanskaarten
  • 8 eigendomskaarten
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
99 jaar

Aantal spelers

4
tot
8 spelers
Duur
107 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig