De tito's worden manger van hun eigen band en proberen de muziekwereld te veroveren. Slagen ze erin om van hun band de hype van het jaar te maken?
VOORBEREIDING
Verzamel foto’s van muziekgroepen van dit moment.
Baken op het terrein drie posten af: ‘Centrale post’, ‘Battle’ en ‘Gigs’.
Maak geldbriefjes van 50 euro en van 100 euro.
Maak kaartjes - zie ‘Geld investeren’.
Zoek enkele sudoku’s in de krant of op het internet.
DOEL VAN HET SPEL
Het doel van het spel is om uiteindelijk de meest populaire band van het moment te hebben. Om dat te bereiken, moeten ze zoveel mogelijk fans verzamelen.
SPELUITLEG
Een band kiezen
Verdeel de tito’s in ploegjes. Leg alle foto van de ‘bands’ op tafel en laat hen om de beurt een foto kiezen. Geef de tito’s de opdracht om een nieuwe naam te verzinnen voor hun band. Daarna stellen ze hun band aan elkaar voor.
Geld inzamelen
De managers moeten eerst geld inzamelen. Dat kunnen ze doen door naar de posten ‘Gigs’ en ‘Battles’ te gaan, waar ze opdrachten moeten uitvoeren. Winnen ze die, dan krijgt hun managementkantoor geld. In de eerste post kunnen ze als ploeg apart een opdracht doen. In de tweede post kunnen ze een ‘battle’ doen tegen een andere ploeg. Als ze zo’n duel winnen, krijgen ze honderd euro. Als ze een individuele opdracht tot een goed einde brengen, krijgen ze vijftig euro.
INDIVIDUELE OPDRACHTEN
Sudoku: Geef de ploeg een sudoku. Als ze hem foutloos oplossen, is deze opdracht geslaagd.
Stop-de-bandronde: Laat een bekend liedje horen. Als het refrein er is, draai je de volumeknop dicht. De tito’s moeten nu verder zingen. Na een tijdje verhoog je het volume weer. Als de tito’s het ritme hebben kunnen aanhouden, is hun opdracht geslaagd.
Het muziekalfabet: Geef een ploeg tien minuten de tijd om voor elke letter van het alfabet een muziekgroep te vinden. Ze mogen drie jokers inzetten.
Het verkooppraatje: Een echte manager is een geboren verkoper. Laat hen één iemand kiezen die een minuut over een bepaald onderwerp moet praten zonder euh te zeggen. Om het moeilijker te maken, kun je ook drie woorden opsommen die ze niet mogen gebruiken.
BATTLES
Muziekquiz: De ploegen staan op gelijke afstand van een fluitje. Speel een liedje af. Wie als eerste bij het fluitje geraakt en de juiste uitvoerder zegt, krijgt een punt. De ploeg die als eerste vijf punten heeft, wint.
Songtekstenbattle: Geef twee ploegen tien minuten de tijd om een songtekst te schrijven. De leiding oordeelt welke de beste is.
Bluff stuff: Twee ploegen gaan tegen elkaar ‘bluffen’. Een ploeg zegt bijvoorbeeld “wij kunnen allemaal vijf bakstenen opheffen” of “wij kunnen tien hondenrassen opnoemen.” Dan probeert de andere ploeg dat te overtreffen. Dat opbod gaat verder tot een van de ploegen ‘BLUF’ zegt. Als de ploeg die laatst blufte niet slaagt in wat ze zeiden, wint de ploeg die ‘bluf ’ heeft gezegd.
Geld investeren
De tito’s kunnen in de centrale post hun geld investeren. Daar kunnen ze reclamedeals, optredens en gadgets kopen. Elk optreden dat ze doen, zorgt voor een vast aantal fans dat erbij komt. Reclamedeals vergroten dat vaste aantal fans per optreden. De gadgets die ze kopen, kunnen zowel invloed hebben op het aantal fans als op de winst die ze maken.
Maak van de lijst hieronder kaartjes (maak er vijf van elk). De tito’s kiezen zelf waarin ze hun geld willen investeren. Het is de bedoeling dat ze de kaartjes die ze kochten op het blad van hun band plakken. Het is belangrijk dat ze in volgorde geplakt worden, want sommige gadgets of reclamedeals leveren een voordeel op voor de komende optredens die de tito’s doen.
GADGETS
Nieuwe instrumenten: kostprijs: € 200 Je krijgt 10 % meer fans voor elk optreden.
Populaire haircut: kostprijs: € 200 Je krijgt 10 % meer fans voor elk optreden.
Merchandise: kostprijs: € 500 Elke keer als je er fans bij krijgt, krijg je 50 % ervan in geld.
RECLAMEDEAL
Fastfoodrestaurants: kostprijs: € 500 Je krijgt 10 % meer fans voor elk optreden.
Internetreclame: kostprijs: € 750 Je krijgt 20 % meer fans voor elk optreden.
Nationale televisie: kostprijs: € 1000 Je krijgt 50 % meer fans voor elk optreden.
OPTREDENS
Optreden voor vrienden: kostprijs: € 400 +10 fans
Optreden in het lokale jeugdhuis: kostprijs: € 650 +20 fans
Optreden in een concertzaal: kostprijs: € 1000 +40 fans
Voorprogramma op een festival: Kostprijs: € 1500 +100 fans
Mainstage festival: kostprijs: € 2000 +150 fans
EINDE VAN HET SPEL
Geef de tito’s twee uur om dit spel te spelen. Dan moeten ze het blad van hun band naar de leiding brengen. Reken het aantal fans uit dat de tito’s verzameld hebben. De ploeg met de meeste fans wint.