Blauw smurfentocht

Blauw smurfentocht

Speluitleg

Spel: situering

De tocht gaat door op de laatste dag van trainingsdagen en staat volledig in het teken van de Smurfen.

Er zijn een aantal mysterieuze verdwijningen gebeurd.

Op het wit papier van de grote televisie worden tekenfilms van de smurfen geprojecteerd. Plots scheurt Grote smurf het witte papier en komt tevoorschijn voor een belangrijke mededeling rechtstreeks uit smurfenland.

Spelinleiding: uitleg aan de deelnemers, groepsindeling,…

Nieuwsmededeling:

“Er zijn een aantal mysterieuze verdwijningen: enkele “kostbare” voorwerpen van Muzieksmurf zijn gestolen. De dader is nog voortvluchtig en is gesignaleerd in de omgeving van de cursusplaats. We vragen daarom de mensen van KLJ, als goede speurders, om op zoek te gaan naar de gestolen voorwerpen en naar de dader.

De dader heeft op zijn tocht in al zijn haast voorwerpen verloren. Deze voorwerpen zullen mensen van KLJ trachten terug te vinden (bij A en C). In ruil daarvoor zullen de KLJ’ers tips krijgen over de vindplaats van één kostbaar voorwerp: de tips staan geschreven op CD’s. (Er zitten echter valse tips tussen. Dit weten de deelnemers niet op voorhand!!!) De CD’s verdienen ze na een spel te spelen bij twee van de vier controleposten: (A en C. )

De KLJ zal ook de dader trachten te vangen. Bij twee andere van de vier controleposten kunnen de KLJ-speurders puzzelstukjes verdienen (B en D). Alle puzzelstukjes samen leiden tot de foto van de dader.

Er zijn zes verdachte personen die in de buurt waren van de gestolen voorwerpen:

Gargamel = Kim

Hollebolle gijs = Joey

Lolsmurf = Joris

Dichtsmurf = Cindy

Azrael = Larissa

Luilaksmurf = Mieke C

We kunnen ons best verdelen in 6 groepen en verspreid op zoek gaan in de bossen, want er is haast bij: nu zijn de sporen nog vers.

Groep D1 en D2 moeten vertrekken via een alternatieve weg (lus 1) om naar post D te gaan. Zij hebben een iets langere route dan A en C en vertrekken daarom eerst.

Verdere uitleg aan de groepjes (dit ZEGT Grote smurf aan de groepjes):

“Elk groepje krijgt alle tochttechnieken mee, beginnend met bolleke-pijlke.

Hierdoor geraken jullie op een eerste punt:

(Groep A1 gaat naar punt A, Groep A2 gaat naar punt A

Groep C1 gaat naar punt C, Groep C2 gaat naar punt C

Groep D1 gaat naar punt D, Groep D2 gaat naar punt D)

De begeleider houdt de tochttechnieken bij.

Op de meeste plaatsen staat de tochttechniek voor de kruising.”

10 minuten na D1 vertrekken A1 en C1 en D2

10 minuten later vertrekken A2 en C2: zij doen ondertussen (tijd: 20 min.) het spel van post B al, zodat zij geen tijd verliezen. Cindy begeleidt dit en gaat daarna pas naar haar post.

Opmerking: de begeleiding probeert groepen die laat op hun controlepost aankomen, te helpen met de volgende tochtechniek, zodat ze vlugger terug op pad zijn. Groepen die andere inhalen op de controleposten, worden even tegengehouden door de begeleiding, zodat geen enkele groep in elkaars weg loopt.

Doel van het spel:

Vinden van het kostbare voorwerp en ontmaskeren van de dader:

* In totaal kan elke groep 2 CD’s winnen, op 2 controleposten (A en C). Alle zes groepen samen hebben dus 12 CD’s. De dader heeft er echter valse CD’s tussen gestoken. Om de juiste CD’s te ontdekken moet er naar geluisterd worden. Er zijn 4 CD’s waar hetzelfde liedje op staat: de tips die op die 4 CD’s staan hebben ze nodig.

(4 cd’s met Kylie, 2 met Madonna, 3 van Micheal, 3 van Kurt).

* In totaal kan elke groep 2 puzzelstukjes, op 2 controleposten (B en D) verdienen. Alle zes groepen samen hebben dus 12 puzzelstukjes. Door de puzzelstukjes samen te leggen zullen ze zien dat Azrael de dader is.

Route

Iedere groep doet de tocht in dezelfde volgorde: A à B à C à D, ze hebben enkel een ander vertrekpunt. Ze doen dus ook allemaal dezelfde tochttechnieken op dezelfde punten op de tocht, maar lopen elkaar toch niet voor de voeten, doordat ze op 3 verschillende punten (A, C of D) vertrekken. A, B, C, D zijn controlepunten: daar wordt telkens een opdracht gedaan die de begeleider uitlegt. Als de groep het spel goed heeft uitgevoerd, krijgen ze een tip (over dader of voorwerp).

(Uitzondering: groep D2 gaat nadat ze op post D zijn geweest (de eerste keer) naar post C. Dan zitten er drie groepen (A1, D1 en A2) in de onderste lus op het moment dat er drie groepen in de onderste lus zitten (C1, D2 en C2).

Dus D2 loopt: Dà Cà D à A à B)

De route ziet er als volgt uit (deze krijgen de groepen NIET op voorhand mee):

De hele tocht wordt hier geschetst:

We beginnen met groep C en geven daarna aanpassingen voor de andere groepen op deze tocht.

C loopt van de basis (cursusplaats) naar het centrale kruispunt tot punt C. Vervolgens van C naar D, dan naar A, daarna naar B en eindigt op het centrale kruispunt.

Van basis naar punt C gaan: bolleke-pijlke (zie bijlage)

Spel in C: voorwerpen zoeken

Over een afgebakend gebied (door lint!!!) en afgebakend op een kaartje liggen voorwerpen. De vindplaatsen van de voorwerpen zijn aangeduid op een kaartje, de namen echter niet. Zij moeten de voorwerpen zoeken in het gebied. Ze noteren alle voorwerpen. De spelbegeleiding controleert dat en als het juist is krijgen ze een CD.

Oplossing: de te vinden voorwerpen: slaapkleedje van Madonna, schoen van Michael Jackson, pistool van Kurt Cobain, B.H. van Celine Dion, Lippenstift van Kylie Minoque, Bril van Paul De Leeuw

Van C naar D:

1. visgraattechniek

2. zoek peper of zout d.m.v. (grote stappen van ongeveer 1 meter !!!)

Ze vinden zout.

3. Stroomschema

(Om van 3 naar 4 te gaan, kom je op een lange ‘saaie’ weg. Hier zoeken we nog een thema-opdracht. Vb. iets rond de dader: kledij, muzieksoort,…)

4. paardensprong

oplossing: sla rechts af

5. paardensprong

oplossing: Ga rechtdoor

6. paardensprong

oplossing: Ga rechtdoor

Spel in D: brancard

Iedereen van de ploeg, behalve twee personen, is geblinddoekt. De ene persoon die niet geblinddoekt is ligt op een brancar en mag spreken. De andere persoon loopt met de groep mee maar kan niet spreken, en kan enkel mensen aanraken.

De begeleider spreekt niet gedurende de volgende oefening. Er is een lint gespannen dat het te volgen parcours aanduid. De geblinddoekten dragen de brancar langs het parcour, en volgen de instructies van de twee zieners.

Van D naar A:

7. vragen bij foto’s

Er wordt een vraag gesteld over bekende artiesten met meerkeuze-antwoord:

2 antwoordmogelijkheden: foto 1 of foto 2. Foto 1 is links en foto 2 is rechts.

oplossing: foto 1 = sla links af

8. vragen bij foto’s

idem 7. 2 antw.mogelijkheden: foto 1 is rechtdoor en foto 2 is links

oplossing: foto 1 is ga rechtdoor

9. vragen bij foto’s

idem 7. antw.mogelijkheden: foto 1 is links en foto 2 is rechtdoor

oplossing: foto 2= ga rechtdoor

10. Groep C en D. hun tochtgedeelte is hier idem aan bolleke-pijlke voor groep A (zonder de eerste 4 stappen).

Stap 5, stap 6 van A, maar daarvoor zetten ze nog 2 andere stappen verschillend van A.

(dus bij nr 10. zitten slechts 4 bladen: voor C1 en C2 en D1 en D2 en het controleblad)

Zo komen ze aan in A;

Het spel in A = al de volgende tochttechniek (nr 11): dus ze verdienen CD en oplossing van de tochttechniek

11. voeltocht

De deelnemers moeten 15 meter voor post A stoppen: er hangt een lint over de weg gespannen. De begeleider blinddoekt de deelnemers op de stopplaats. Vandaaruit stappen de deelnemers geblinddoekt verder tot aan post A. Daar hangt een lang touw. Aan het touw zijn

voorwerpen bevestigd. De eerste letter van elk voorwerp is de letter die ze moeten hebben om een woord te vormen. Door te voelen kunnen ze de voorwerpen, en bijhorende letters raden.

De voorwerpen hangen door elkaar!!!

Oplossing: ga rechtdoor

Van A naar B:

12. Kompasschieten

Vanaf de boom waar de spelbeschrijving hangt (lijstje met graden) (zie bijlage), begint het kompasschieten (tip voor de begeleiding: de juiste linten hebben een knoop op het uiteinde van het lint).

De groep moet in graden schieten, vb. 34 graden. Er hangen op het terrein echter 3 mogelijkheden. Door juist te schieten weten ze welk van de 3 linten het juiste is. (tip voor begeleiding die daar bij staat)

Ze stappen naar het juiste lint. Daarna hebben ze opnieuw 3 mogelijkheden,…

13. Lettersleutels

Ze eindigen met het kompasschieten bij de boom met volgende tochttechniek:

Ze moeten het volgende bericht ontcijferen (alle letters zijn 7 letters opgeschoven): nhyljoazuhhyhzmhsadlnavahhuklrlyr

oplossing: ga rechts naar asfaltweg tot aan de kerk

14. muzieknoten (zie bijlage)

zoek aan de kerk de volgende opdracht. Deze ligt ergens verstopt rond de kerk.

Omschrijving opdracht: de muzieknoten staan voor links, rechts of rechtdoor. Sta met de rug naar de kerk en ontcijfer de eerste noot. Bij elk kruispunt past er een noot.

Oplossing: rechts, rechtdoor, rechts, rechtdoor, rechts, rechts

15. Zo komen ze aan boom 15 die niet voor maar NA het kruispunt staat !!!

Daar hangt een blad met een rebus:

Oplossing: Volg deze weg tot het volgende kruispunt daar linksaf (=16)

17. Hoeksleutel (zie bijlage)

De deelnemers schrijven de letters die overeenkomen met de breekpunten van de pijl, in de juiste volgorde op.

Oplossing: Volg links

18. Hoeksleutel (zie bijlage)

idem 17

oplossing: steek parking schuin over

Punt B: samenwerkingsopdracht

Netwerk: 2 touwen zijn gespannen tussen 2 bomen. De touwen moeten horizontaal boven elkaar gespannen zijn, op een afstand van ongeveer 1 meter. Het laagste touw hangt ongeveer 80 cm. Boven de grond. Tussen deze 2 touwen worden op verschillende plaatsen andere touwen vastgeknoopt, zodat verschillende vakken ontstaan, evenveel als er deelnemers zijn. Nu moet elke deelnemer door een andere opening naar de overkant kruipen zonder de touwen te raken. De bedoeling is dat men elkaar helpt en uitzoekt in welke volgorde men door welk vak zal kruipen, zodat iedereen aan de andere kant van de touwen geraakt.

Voor groepen A2 en C2 wordt deze opdracht (gelijktijdig!!!) gedaan aan de Bosuil. Dus 2 keer deze opstelling maken aan de Bosuil en één keer voor de 4 andere groepen op plaats B!!!

Van B naar C:

19. bij punt B hangt de volgende techniek: (zie bijlage)

een getekende route

baantje, cafétje, baantje, weggetje, draai in weggetje, bosuil

20. aan de bosuil hangt voor de groepen de techniek van C

dus bolleke pijlke zonder stap 4 en 5

Zo eindigt C op de centrale post

Einde spel:

Iedereen eindigt de tocht in het centrale punt waar Azrael staat. Daar krijgen de deelnemers een bekertje bessensap. Daarna gaan we gezamenlijk naar de bosuil op zoek naar het kostbare voorwerp.

CD’s samenleggen: tips leiden ons naar de vindplaats van het kostbare voorwerp: partituren of een muziekinstrument.

Materiaal
* Voorwerpen bij C: de bril van Brilsmurf, de rode muts van Grote smurf, Het kleedje van Smurfin, de rammelaar van Babysmurf, het potlood van knutselsmurf en de koek van smulsmurf. * Brancard * 16 lege CD’s * tekenfilm van de Smurfen * TV/projector en videorecorder * groot wit papier (als scherm voor een open deur te plaatsen) * lint * Voorwerpen beginnend met de letters: g-a-r-e-c-h-t-d-o-o-r * CD-speler * 6 degelijke kompassen * technieken op papier * blinddoeken 10 * afbeelding van de dader (Azrael) * kaart met route voor de begeleiding * afgebakend gebied (stuk kaart) voor opdracht C * potje zout * touwen * speluitleg op papier voor D1 * bessensap (voor iedere deelnemer 1 bekertje) * het gestolen voorwerp (partituren of een muziekinstrument)
Organisatie
KLJ

Leeftijd

14
Duur
180 minuten
Terrein
Soort
Intensiteit
zwaar