Botten aan en gaan, da’s het echte boerenleven verkennen. Daarom gaan we vandaag koeien melken! De groep wordt in 3 kleine teams van max. 6 personen verdeeld en moet tijd verdienen om de koe te melken. Het team dat de meeste melk verzameld heeft op het einde mag zich vanaf dan de opperboer noemen.
Opwarmertje (ineens groepsindeling)
We verstoppen enkele sleutelhangers van botten (evenveel als deelnemers, verschillende kleuren) in een hooiberg. De deelnemers moeten op zoek gaan naar een sleutelhanger. Als iedereen een sleutelhanger heeft, gaan we kijken wie welke kleur heeft en zo worden de groepen per kleur ingedeeld. Elk groepje krijgt een koe toegewezen en mag een naam bedenken voor zijn koe.
De dag van de boer
De groepen moeten tijd verzamelen om hun koe te melken. Hiervoor gaan we verschillende spelletjes spelen die het leven van de boer weergeven. De groep die het spel wint krijgt het meeste tijd, de verliezer het minste.
De tijd wordt bijgehouden op een scorebord van botjes.
Ontbijt: appelhappen
De boer start zijn dag met een appeltje. Elk team krijgt een emmer met water en een appel in. Elk teamlid moet om deze appel uit de emmer happen. Dit is moeilijker dan je denkt! Als het teamlid klaar is, wordt er een nieuwe appel in de emmer gegooid en mag de volgende gaan happen. Het team dat eerst klaar is, krijgt 10 seconden, team 2 krijgt 7 seconden en team 3 krijgt 5 seconden.
De teams moeten met een kar en emmer water een parcours afleggen. Ze doen dit in duo’s en na elke ronde wordt er gewisseld van duo (3x lopen per team). Het team dat op het einde het meeste water overhoudt om aan de dieren te geven, wint 10 seconden, het tweede wint 7 seconden, het derde wint 5 seconden.
Oogsten: patatten rapen
Er zijn 3 rijen (voor elk team een rij) van 4 botten. Aan elke bot staat een teamlid. Het eerste teamlid gooit met een patat naar het tweede teamlid die de patat probeert op te vangen met een vork. Als dat lukt, smijt die tweede de patat achterwaarts door naar de derde die de patat ook probeert op te vangen met een vork. Als dat lukt, smijt de derde de patat door zijn benen naar de vierde die klaar staat met een emmer om de patat op te vangen. Als de patat onderweg valt of geoogst wordt in de emmer, schuift iedereen een plaats door (ook diegene in de wachtrij). Zo krijgen de teams 5 minuten de tijd om zoveel mogelijk patatten te oogsten. Het team met de meeste patatten wint 10 sec, team 2 wint 7 sec, team 3 wint 5 sec
Middageten: de broodlunch
Bloemblazenvoetbal: Iedereen gaat rond de een tafel zitten waar bloem op verspreid ligt. Op voorhand werden er ‘goaltjes’ (1 per persoon) afgeplakt op de tafel. Met een pingpongballetje dat over de tafel geblazen wordt, proberen ze bij elkaar te scoren. Het team dat tesamen het meeste goals heeft binnengekregen, krijgt het minste aantal seconden (5), het voorlaatste team krijg 7 seconden, het winnende team (minste goals binnen) krijgt 10 seconden.
De dierenarts komt langs
Elk teamlid wordt een dollekoeienziekte met zijn eigen naam erin, bv. dollelotte, dolleloes, dollemichelle, dollelien en doet deze dollekoeienziekte ook na. Iedereen loopt door elkaar en probeert elkaar te besmetten door anderen te bespringen en terwijl 3x zijn dollekoeienziekte te roepen. De persoon die besmet wordt, neemt de ziekte van besmetter en gaat die ziekte mee verder zetten. Uiteindelijk blijft er 1 ziekte over en daarvan krijgt het team 10 seconden.
De hoefsmid komt op bezoek
De hoefsmid komt op bezoek, dus is het tijd om te gaan hoefijzer werpen. Elk team krijgt een stok toegewezen waar ze een hoefijzer moeten rond werpen. Per keer dat dit lukt, krijgen ze een punt. Ze krijgen 5 minuten de tijd om zoveel mogelijk punten te pakken. Het team met de meeste punten krijgt 10 seconden, team 2 krijgt er 7 en team 3 krijgt er 5.
Avondeten: patatjes schillen
Tijd voor het avondeten! Hiervoor moeten de patatjes geschild worden. Elk team krijgt dezelfde hoeveelheid en moet deze zo snel mogelijk proberen te schillen.
Het team dat het snelste klaar is krijgt 10 seconden, tweede team 7 seconden, derde team 5 seconden.
Het team dat de langste schil in een stuk kan voorleggen krijgt nog eens 10 seconden tijd extra!
Botten wegzetten
De dag is bijna om, dus tijd om de botten aan de kant te zwieren. We spelen hiervoor bottenpetanque. Elke deelnemer krijgt een bot en doet die half aan zijn voet. Vanaf een bepaalde lijn moet de bot naar een kleiner botje geworpen worden met de voet. De bot die het dichste bij de kleine bot is, wint. Deze deelnemer krijgt het aantal seconden dat er deelnemers zijn voor zijn team en zo wordt er telkens een seconde afgetrokken tot iedereen een seconde gekregen heeft (kan meerdere keren gespeeld worden)
Gaan slapen: dode vis
Tijd om te gaan slapen, dus spelen we dode vis! Alle deelnemers moeten zo stil mogelijk blijven liggen. Ook hier wint iedereen tijd voor zijn team, diegen die eerst beweegt krijg 1 seconde, de volgende 2, enzovoort.
Koeien melken
Alle tijd werd verdeeld, dus de deelnemers gaan nu per team aan hun koe melken zolang ze tijd gekregen hebben. Diegene die de meeste melk kunnen verzamelen, winnen het spel en mogen zich opperboer noemen.
Materiaal
- Koe knutselen uit karton (1 per team), met gekleurd sjaaltje per team
- Handschoenen met gaatjes erin (minstens 1 per team, mss wat reserve)
- Emmer per team
- Maatbeker
- Sleutelhangers botten in verschillende kleuren (1/dlnmr), zelfde kleuren als sjaaltjes koeien
- Timer
- Scorebord met botjes om tijd bij te houden
- Emmer water per team
- appel per deelnemer
- kruiwagen per team
- 4 botten per team
- 2 vorken per team
- Stoel per deelnemer
- tafel waar alle deelnemers rond kunnen
- bloem
- 5 pingponballen
- Papiertape
- Hoefijzers
- stok per team
- Zak patatten
- Aardappelmesjes: 1 per deelnemer
- Bot per deelnemer
- klein botje