Inkleding
Iemand heeft een kaart gestolen uit een bat kaarten; als jij kunt raden welke kaart de dief heeft gestolen, geeft de dief ze terug (ps: Het is verstandig aan deze inkleding nog te werken)
Vooraf:
Verdeel je leden in 3 teams en geef ze elk 17 speelkaarten (17 x 3 =51) dus je houdt 1 kaart over. Plaats je teams op een hoekpunt van een virtuele gelijkzijdige driehoek (zodanig dat ieder team even ver van een ander team staat!)
Laat ze 16 van deze kaarten in een vierkant 4 x 4 in het gras leggen. 1 kaart blijft over voor de loper.
Spelverloop:
Wanneer er gefloten wordt loopt de loper naar een van de andere teams en geeft hier aangekomen zijn kaart af en kiest een nieuwe uit die 16 en loopt hiermee naar zijn kamp.
Hier wordt deze kaart geëlimineerd door een van de teamleden (bv doorstrepen op een blad of door ze op een blanco blad op te schrijven.) De kaart zelf wordt bij de 16 gelegd. Wanneer de loper toekomt in zijn eigen kamp mag er een 2 de loper vertrekken. (estafettesysteem).
Winnaar
Zo kom je op den duur alle kaarten te weten die bij de andere teams lagen. Echter 1 kaart zit niet in het spel en deze zoeken we. Loop dan ook zo snel als je kan naar het midden van het plein en vertel daar aan de spelleider welke kaart er gezocht wordt.
Het team dat het eerste het juiste antwoord geeft wint uiteraard dit spel!
Variaties
Het spel kan versneld worden door 2 of meerdere lopers tegelijk te laten lopen.
Nota: doordat je uiteindelijk nog slechts 3 of 4 kaarten nodig hebt is het moeilijk de juiste kaart te vinden. (anders trek je kaarten waarvan je al weet dat ze in het spel zitten).
Kies dus niet te snel voor een versnelling, want het spel verloopt langzamer op het einde.
Ook mogelijk is stelselmatig kaarten wegnemen (maak ze kenbaar aan alle groepsleden, het lijkt dan een beetje op een bingo)
Opmerkingen
Zorg dat de 3 teams allemaal even ver van elkaar staan. maak die afstand niet te groot: 10 a 20 m