Spanning, sensatie en superieure atleten! Het is tijd om voor eens en voor altijd uit te vechten welke rakwi de beste wielrenner is. De leden vormen ploegjes van drie à vier deelnemers en voeren opdrachten uit. Naargelang hun resultaten gaat hun wielrenner vooruit op het spelbord.
Maar pas op! Er liggen hindernissen op het parcours die het lastiger maken voor de fietsers vooraan in het peloton! En natuurlijk wint enkel de eerste die over de streep gaat het grote goud.
Uit Dubbelpunt april 2022
In het kort
De rakwi’s gaan de Ronde van Vlaanderen simuleren aan de hand van een grote wedstrijd. Verdeeld over acht wielrenners zullen ze als ploeg meerdere keren twee fasen doorlopen en tot een goed einde brengen. Fase 1 is een chaosspel waarbij de rakwi's meerdere manieren hebben om punten binnen te halen. Die punten zijn belangrijk om strategische beslissingen te maken tijdens ronde 2, de wielrennerfase.
Voorbereiding
Teken het spelbord uit zoals in het voorbeeld, met een dertigtal vakjes in een cirkel. Op sommige vakjes plaats je hindernissen zoals een kasseiweg, een berg of modder. Die hebben invloed op het spel.
Maak kaartjes met wielen, sturen, kettingen, zadels, rek, banden, reflectoren, lichten en spaken voor het verdeelspel.
Materiaal
Een kaartspel: gebruik enkel de kaarten waar getallen op staan
Grote flap papier
Pionnen: die zullen de wielrenners voorstellen
Verdeling in ploegen
Verdeel de leden in acht ploegjes. Verdeel kaartjes met acht verschillende fietsonderdelen onder de groep: wielen, sturen, kettingen, zadels, reflectoren, banden, lichten en spaken. Het is belangrijk dat je verschillende onderdelen hebt naargelang het aantal leden. Voor een groep van vierentwintig leden maak je vierentwintig kaartjes met drie verschillende onderdelen op. De leden die samen een fiets vormen, vormen een ploeg.
Spelverloop
Alle ploegen zetten hun pion op het spelbord op het aangewezen startvak. Daarna begint de eerste fase van het spel, namelijk het chaosspel. De rakwi's moeten opdrachten uitvoeren die punten kunnen opleveren.
Onderdelen van het chaosspel:
De rakwi's krijgen allemaal een wimpel. Het is de bedoeling dat ze die van de anderen stelen. Gestolen wimpel zijn elk een punt waard en kunnen niet meer afgepakt worden. Leg die bij een centrale post.
Geef iedere ploeg vier verschillende voorwerpen. De leden spelen blad-steen-schaar voor die voorwerpen. In het totaal zijn er van elk voorwerp vier in omloop. Als een ploeg een kwartet kan maken, dan verdienen ze twee punten.
Tijdens het spel liggen er twee ballen in het midden. De rakwi's kunnen proberen om met die bal iemand van een andere ploeg te raken. Dan krijgen ze een punt. Lopen met de bal is verboden.
Ergens op het terrein staat een stoel verstopt. Wanneer de leiding een fluitsignaal geeft, moeten de leden die zoeken. Degene die als eerste zit, krijgt een punt.
Speel een liedje tijdens het spel. Telkens als het liedje stopt, moeten de leden zo snel mogelijk iemand van de leiding aantikken. De eerste verdient een punt.
De rakwi's spelen ongeveer een kwartier het chaosspel. Daarna komt heel de groep bij elkaar aan het spelbord. Nu worden er enkele stappen doorlopen.
De wielrenner die helemaal vooraan staat, wordt aangeduid door bijvoorbeeld de pion op zijn zij te leggen. Dat is belangrijk voor een van de latere stappen. Als er twee of meer wielrenners op een gedeelde eerste plaats staan, leg je ze allemaal om.
Elk team trekt een kaart van de stapel speelkaarten maar houdt die verborgen voor de rest van de groep.
Het team dat de meeste punten verzamelde tijdens het massaspel mag ervoor kiezen om hun kaart te wisselen met een ander team. Daarna mag het team dat daarnet als tweede eindigde hetzelfde doen en zo verder tot elk team uit de top 4 die keuze gekregen heeft.
Elk team verplaatst nu om beurten hun wielrenner. Het team dat het chaosspel won, mag beginnen. Het aantal vakjes dat je mag opschuiven, wordt bepaald aan de hand van het getal op de speelkaart. Bijvoorbeeld: de kaart is een harten vier, dan verplaats je de wielrenner vier vakjes voorwaarts. Belangrijk! De wielrenners die op kop rijden, mogen maar de helft van het getal op hun kaart verplaatsen. Hebben ze bijvoorbeeld een klaveren zes, dan mogen zij maar drie plaatsen opschuiven richting de eindmeet.
Naast de uitputting van de wielrenners die op kop rijden, zijn er nog hinderissen te vinden op het spelbord. Namelijk:
Modder: Elke pion die op een vakje met modder start, telt voor één ronde als uitgeput. Dan kan je je maar de helft van het aantal op speelkaart verplaatsen tijdens de volgende ronde.
Kasseiweg: Elke wielrenner die een kasseiweg passeert, moet voor die beurt stoppen.
Bergen: Een wielrenner die op het einde van de beurt op een berg staat, glijdt terug naar beneden, naar het vakje voor de helling.
Zet nu alle pionnen weer rechtop.
Start het chaosspel opnieuw. Het chaosspel begint weer van nul. Dat wil zeggen dat het spel weer begint zoals de eerste keer. Ook de scores van ieder team worden terug op nul gezet.
Einde van het spel
Het eerste team dat over de streep rijdt, haalt de grote prijs binnen en wint de Ronde van Vlaanderen!