The Hunger Games

The Hunger Games

Speluitleg

Een preleidingsspel voor aspi’s

Het Capitool legde nieuwe regels vast voor de Chiro. Vanaf nu mag je enkel leiding worden als je als aspirant The Hunger Games weet te overleven. En hoewel de aspiranten in de toekomst als leiding goed zullen moeten samenwerken, is het tijdens de games ieder voor zich. Wie slaagt erin om leiding te worden?

Uit Dubbelpunt oktober 2022

Doel van het spel

Tijdens The Hunger Games moeten de aspi’s zo goed mogelijk de spelen winnen en elkaar uitschakelen tijdens de daarvoor voorziene momenten. Tijdens het spel ontdekken ze allemaal dingen die belangrijk zijn als ze later leiding worden.

Materiaal

  • Sjorbalken, zoveel als het aantal aspi’s
  • (Rug)zakjes voor de aspi’s
  • Wimpels
  • Krijt
  • Fietsbanden
  • Speelkaarten
  • 30 witte papieren
  • 10 oranje papieren
  • Plakband
  • Ballen
  • Botsballen
  • Baseballbat
  • Papiertjes leidingsverdeling
  • Papiertjes met de namen van de aspi’s op
  • Kurk met verf op
  • Blaaspijpen en propjes
  • Iets wat kan dienen als level-up-kaart
  • Iets wat kan dienen als onzichtbaarheidsmantel
  • Iets wat kan dienen als de gouden band

Voorbereiding

Op voorhand klaarleggen:

  • Balken in een zon
  • (Rug)zakjes voor alle aspi’s met daarin een papiertje met een naam van een aspi op
  • Kaartjes voor de leidingsverdeling
  • Span een fietsband tussen twee bomen voor spel 2

Verstoppen in het bos:

  • Level-up-kaart
  • Onzichtbaarheidsmantel
  • Gouden band

Spelverloop

Materiaal verzamelen

Maak met de leiding op voorhand een soort zon met sjorbalken. Voor elke aspi voorzie je een sjorbalk. In het midden van de zon liggen de rugzakken, waarvan elke aspi er minstens een moet bemachtigen. Na het fluitsignaal mogen ze naar het midden stappen maar zonder de grond te raken. Ze mogen elkaar van de balken duwen, dus het wordt spannend. Als de aspi’s hun pakketje bemachtigden, vertrekken ze naar het bos.

In het pakketje zit een brief met de naam op van de speler die ze moeten vermoorden tijdens The Hunger Games. Iemand vermoorden doen ze door de wimpel, die ook in het pakketje zit en die ze moeten aandoen, van het hoofd van de andere speler te trekken. Dat mag enkel tussen de spelen door.

De spelers die de grond geraakt hebben, worden samen met de leiding spelmaker. Tijdens de games veranderen de spelmakers continu de regels en spelen ze af en toe vals. Als een aspi verliest tijdens een spel bepalen de spelmakers hoe lang die speler nadien moet ‘bevriezen’. Dat wil zeggen: volledig stilstaan en ten prooi vallen aan de andere spelers. Wie vermoord wordt, wordt ook spelmaker.

De spelen tijdens de Hunger Games

1. Houthakker

Iedereen krijgt een krijtje. De aspi’s hebben een andere kleur dan de spelmakers. De bedoeling is om op zoveel mogelijk bomen een kruisje te zetten.

Tijdens het spel voeren de spelmakers extra regels toe :

  • Je mag geen twee kruisjes op één boom zetten
  • Als er op twee bomen naast elkaar hetzelfde kruisje staat, mag de andere ploeg niet meer tussen die bomen lopen
  • Je mag krijtjes van de andere ploeg afpakken
  • Je mag een kruisje van de andere ploeg doorstrepen en dan is het niet meer geldig

2. Valsspelen is ook spelen

Baken twee kampen af. Tussen de twee kampen zijn er fietsbanden gespannen. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk kaarten in het andere kamp te leggen. Je mag daarbij niet voorbij de fietsbanden. In elk kamp staat ook een tikker. Als je getikt wordt, moet je je kaart terugleggen.

De spelmakers spelen vals op de volgende manieren:

  • meerdere kaarten tegelijkertijd neerleggen
  • ook al werden ze getikt, ze leggen de kaart toch nog snel neer
  • ze halen kaarten uit hun band
  • enz.

3. Sabotage

Elke ploeg krijgt tien papieren. De spelmakers krijgen er witte, de aspi’s oranje. De aspi’s en spelmakers moeten op elk papier een ander voorwerp tekenen en die papieren verspreiden over het terrein. Bij de start van het spel krijgt iedere ploeg weer tien papieren. Het is de bedoeling dat je met je ploeg alle voorwerpen van de andere ploeg natekent.

Sabotage door de spelmakers:

  • Pas je voorwerpen aan tijdens het spel
  • Bind iemand vast aan een boom
  • Verplaats de papieren
  • Bewerk de tekening van de aspi’s

4. Bosvoetbal

Maak alle spelers met een fietsband vast aan een boom. Je probeert de boom van de andere spelers te raken door op de bal te schoppen. Je mag je boom verdedigen met je handen. Als de boom van een aspi geraakt wordt, dan krijgt die vijf seconden bevriestijd na het spel. De spelmakers brengen meer en meer ballen in het spel en veranderen tijdens het spel constant de regels.

5. Bosbaseball

Speel met een botsbal baseball in het bos. De spelmakers beslissen dat iedereen vijf keer mag proberen om de bal te raken. Als de aspi’s daar niet in slagen, worden ze onverbiddelijk vermoord. Na drie keer proberen krijgen de aspi’s wel de kans om een spelelement te wijzigen (bijvoorbeeld een tennisracket gebruiken of een echte tennisbal).

6. Schoenenpetanque in het bos

Tijdens het terughalen van de schoenen mag er gemoord worden. De speler die het dichtste bij ‘het balletje’ lag, mag vijf seconden voor de anderen vertrekken.

De leidingsverdeling

Na het fluitsignaal is het leidingsverdeling. Alle afdelingen liggen met kaartjes op een stapeltje. De aspi’s kiezen dus zo snel mogelijk de afdeling waar ze binnenkort bij willen staan. Probeer gedurende het spel te wisselen met elkaar (ook met de aspi’s die spelmaker zijn) zodat je tevreden bent met de afdeling waar je bij staat.

Sabotage door de spelmakers

De spelmakers zullen het noodlot een beetje helpen. Daardoor komen er enkele extra uitdagingen (waarbij er ondertussen wel gemoord kan worden).

  • De pest breekt uit. Iemand van de spelmakers heeft een kurk met verf vast en gaat rond om stippen uit te delen. Als je geraakt wordt, moet je tot bij de pastoor geraken. Als je daar niet in slaagt voor het fluitsignaal ben je eraan.
  • De proppenschieters. Als je geraakt wordt, ben je eraan.
  • Kiekeboe. Een van de spelmakers roept zeer luid kiekeboe en telt tot vijftig. De aspi’s moeten de kiekeboe tikken en hun naam zeggen. Daarna krijgt de kiekeboe twintig seconden om iedereen te zoeken. Wie gevonden wordt, is eraan.

De sponsors

In de Hunger Games kan je geholpen worden door sponsors.

  • Als je een level-up-kaart vindt, word je tweedejaars leiding. Dat wil zeggen dat je tijdens de gewone spelen tegen de spelmakers in mag gaan. Of ze zullen luisteren, is een andere zaak.
  • De onzichtbaarheidsmantel: als je die bezit, kan je niet geraakt worden door de pest of door proppenschieters, of gezien worden door de kiekeboe.
  • De gouden band: als je die rond iemand kan doen, wordt die speler je medewerker. Jullie helpen elkaar (bv. als er iemand moet bevriezen, ga je die persoon verdedigen) en mogen elkaar niet vermoorden tot jullie maar met z’n tweeën overblijven.

Einde van het spel

Nabespreking:

  • Waar je als leiding op moet letten als je een spel maakt of speelt
  • Eigenschappen binnen de leidingsploeg
  • Bespreek de leidingsverdeling

Wow! Vind jij het ook zo leuk om je aspi’s tijdens spelen dingen bij te leren over leiding zijn? Ga mee op Aspiboost en ontdek nog meer spelideeën voor de oudste afdeling.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw

Leeftijd

16
tot
18 jaar
Duur
180 minuten
Terrein
Soort
Intensiteit
matig