Kraak de code

Kraak de code

Speluitleg

Je maakt een groot blad met daarop een gecodeerde boodschap. De boodschap bestaat uit verschillende delen, die allemaal in een andere code zijn opgesteld. Het is de bedoeling om deze boodschap te ontcijferen binnen 1 uur. Bij elk stukje boodschap hoort een reeks enveloppes die genummerd zijn van 1 tot 5. Deze enveloppes bevatten tips om dat stuk van de code op te lossen. Hoe hoger het cijfer, hoe duidelijker de tip. De vijfde enveloppe bevat de oplossing. Het is natuurlijk de bedoeling om door goede samenwerking de codes te kraken zonder dat je enveloppen moet open maken. Na 1 uur stop je en tel je het aantal geopende enveloppen. je volledig hebt kunnen ontcijferen.

Opmerkingen

Met dank aan de titonac Voor geheime codes: kijk in het tochtenboek (te koop in De Banier) of in 'de code doorbroken' op www.jeugdwerknet.be/spelensite.

Materiaal
  • 1 gecodeerde boodschap
  • 5 per stuk code enveloppen met tips
  • enkele blaadjes papier
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

10
tot
99 jaar

Aantal spelers

2
tot
15 spelers
Duur
1 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit
rustig